ادمک

مدیر مرکز رتبه بندی ۵۰۰ شرکت‌ برتر ایرانی را معرفی کرد و بر این اساس بانک ملی ایران برترین شرکت ایرانی بر اساس صورت های مالی سال ۹۳ شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مجید درویش در مراسم معرفی برترین شرکت‌های ایرانی (IMI۱۰۰) در رابطه با اهداف برگزاری چنین همایش‌هایی بیان کرد: بنگاه‌های اقتصادی در شفاف‌سازی فضای کسب و کار و اقتصاد کشور بسیار تاثیرگذار هستند و میزان تأثیر سهم بنگاه‌های تولیدی در اقتصاد ملی، آرایش بنگاه‌های تولیدی در نظام اقتصادی، ایجاد فضای رقابتی بین بنگاه‌های تولیدی، توسعه رقابت بین بنگاه‌های بزرگ برای اثبات شایستگی آنان از جمله این اهداف است.

وی ادامه داد: در این رتبه‌بندی ۵۰۰ شرکت برتر براساس شاخص میزان فروش مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و در مجموع ۳۳ شاخص ارزیابی این ۵۰۰ شرکت را به ۵ دسته ۱۰۰ تایی تقسیم کرده است که هر کدام از این شرکت‌ها در گروه خود نیز با یکدیگر مقایسه می‌شوند.

بانک ملی برترین شرکت ایرانی

درویش سهم فروش ۱۰۰ شرکت اول برتر ایرانی را ۸۶.۹ درصد، ۱۰۰ شرکت برتر دوم را ۸.۴ درصد، ۱۰۰ شرکت سوم را ۲.۶ درصد، ۱۰۰ شرکت چهارم را ۱.۳ درصد و ۱۰۰ شرکت پنجم را ۰.۸ درصد از کل فروش ۵۰۰ شرکت برتر اعلام و اظهار کرد: در رتبه بندی سال ۹۵ که بر اساس صورت های مالی سال ۹۴ تنظیم شده است بانک ملی در بالاترین جایگاه قرار دارد و پس از آن شرکت صنایع پتروشیمی خلیج پارس در رتبه دوم جای گرفته است.

دبیر همایش IMI۱۰۰ اضافه کرد: بانک ملت، هلدینگ سرمایه‌گذاری غدیر، ایران خودرو، بانک پارسیان، بانک تجارت، هلدینگ نفت و گاز پارسیان، صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و پالایش نفت بندرعباس در جایگاه‌های سوم تا دهم قرار دارند.

مدیر مرکز رتبه بندی ادامه داد: در بخش ارزش افزوده پتروشیمی خلیج فارس، بانک ملی، مخابرات، صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و گروه سرمایه‌گذاری غدیر در رتبه‌های اول تا پنجم هستند. همچنین از نظر دارایی، بانک ملی، بانک ملت، بانک تجارت، بانک کشاورزی، بانک پارسیان، شرکت پارس آریان، بانک پارسیان و بانک آینده به ترتیب در رتبه‌های اول تا دهم هستند.

وی در بخش اشتغال‌زایی بانک ملی، ایران خودرو، سایپا، شرکت پارس آریان و بانک ملت را به ترتیب دارای بیشترین سهم اعلام کرد و گفت: از نظر سودآوری، صنایع پتروشیمی خلیج پارس، شرکت ارتباطات سیار، گروه سرمایه گذاری غدیر، صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و مخابرات به ترتیب دارای برترین جایگاه‌ها هستند.

صنایع پتروشیمی خلیج پارس بیشترین صادرات را دارد

درویش بیشترین صادرات میان ۵۰۰ شرکت برتر ایرانی را به ترتیب متعلق به صنایع پتروشیمی خلیج پارس، صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، گروه سرمایه گذاری غدیر، هلدینگ نفت و گاز پارسیان و پتروشیمی دانست و اعلام کرد: از نظر ارزش بازار در بورس به ترتیب شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج پارس، ارتباطات سیار، پتروشیمی مارون، مخابرات و پتروشیمی تامین(تاپیکو) دارای بیشترین ارزش هستند.

دبیر همایش IMI۱۰۰ جمع فروش ۱۰۰ شرکت برتر را ۵۶۰ هزار و ۵۰۳ میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: این میزان ۰.۴ درصد رشد را نسبت به سال پیش نشان می‌دهد و فروش برترین شرکت اول ۳۶ هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان است. همچنین فروش صدمین شرکت در این دوره یک هزار و ۱۴ میلیارد تومان بوده که نسبت به فروش ۹۳۰ میلیارد تومانی آن در دوره پیش ۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

مدیر مرکز رتبه بندی بیشترین رشد فروش میان ۱۰۰ شرکت اول را مربوط به شرکت ساختمانی اعتماد و شرکت سرمایه‌گذاری صنعت تجارت دانست و بیان کرد: در میان ۱۰۰ شرکت دوم، شرکت ایران خودرو فارس بیشترین رشد فروش را داشته است.

 بانک‌ها قوی‌ترین گروه صنعتی کشور

 وی در ادامه با بیان اینکه در رتبه بندی IMI۱۰۰ علاوه بر اینکه جایگاه شرکت‌ها در فهرست عمومی مشخص می‌شود در ۳۱ گروه مربوطه نیز تعیین می‌شود، گفت: از نظر میزان فروش، بانک‌ها قوی‌ترین گروه صنعتی کشور هستند و پس از این گروه، پتروشیمی‌ها و فرآورده‌های نفتی قرار دارند. همچنین بانک‌ها با اختلاف زیاد نسبت به دیگر شرکت‌ها ۶۰ درصد دارایی‌های کل ۵۰۰ شرکت برتر را در اختیار دارند

پتروشیمی سودآورترین صنعت ایران

این مقام مسئول سودآورترین صنایع ایران را به ترتیب پتروشیمی، فرآورده های نفتی و ارتباطات و مخابرات اعلام و اضافه کرد: از نظر بازده فروش یا حاشیه سود، به ترتیب صنایع انرژی، کانی‌های غیر فلزی به جز سیمان، مواد دارویی، پتروشیمی و اکتشاف و استخراج قرار دارند و متوسط بازده فروش در صنایع کشور ۱۴ درصد است.

 به گفته وی، بانک‌ها با ۲۵.۹ درصد اشتغال‌زا ترین صنایع کشور هستند و بعد از این گروه صنعت خودرو، ارتباطات سیار و چندرشته‌ای قرار دارند. همچنین پتروشیمی‌ها سهم ۴۲ درصدی در صادرات دارند و فرآورده‌های نفتی، چند رشته‌ای و خدمات بازرگانی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

دبیر همایش IMI۱۰۰ در ادامه به اعلام برخی از آمار حاصل از رتبه بندی پرداخت و گفت: در سال ۹۴ سهم بانک ها از نظر میزان فروش، افزایش یافته است، اما سهم پتروشیمی‌ها و فرآورده‌های نفتی از فروش کاهش یافته است. در یک جمع‌بندی کلی در سال ۹۴ گروه‌های صنعتی با افت فروش مواجه و خدمات مالی با رشد فروش همراه بوده‌اند.

به گفته مدیر مرکز رتبه‌بندی، گروه پتروشیمی در سال ۹۴ سهم بیشتری از سودآوری به دست آورده و سهم فرآورده‌های نفتی تقریبا ثابت مانده است. علاوه بر این شهر تهران با تمرکز ۷۰ درصدی ۵۰۰ شرکت برتر ایران، بیشتر شرکت‌های برتر ایرانی را در خود جای داده است.

۶۳ درصد شرکت های برتر خصوصی هستند

این مقام مسئول از نظر مالکیت خصوصی و دولتی شرکت‌های برتر نیز اظهار کرد: از ۱۰۰ شرکت برتر ایرانی ۶۳ درصد خصوصی، ۲۵ درصد عمومی و ۱۲ درصد دولتی هستند. در مورد ۵۰۰ شرکت برتر نیز وضعیت تقریبا به همین ترتیب است.

 درویش در خاتمه به مقایسه ۵۰۰ شرکت برتر ایرانی با موارد مشابه با کشورهای آمریکا و ترکیه پرداخت و اعلام کرد: این مقایسه نشان می دهد بهره وری در ایران وضعیت نامناسبی دارد و صادرات ایران نیز در مقیاس با ترکیه کمتر است. تنها در حاشیه سود صنعت، ایران با ۱۱ درصد، بالاتر از ترکیه با ۹ درصد و آمریکا با ۷ درصد قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها