میرزاپور

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران از اعلام آمادگی سه شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران، زربرگ تامین و استحصال مواد معدنی تخت سلیمان برای حضور در راه اندازی گواهی سپرده کالایی شمش طلا در بورس کالای ایران خبر داد.

به گزارش «کالاخبر»؛ سی و سومین جلسه میز تخصصی کالایی با موضوع بررسی راه اندازی گواهی سپرده شمش طلا عصر دیروز با حضور جمعی از مدیران عامل و نمایندگان شرکت های استحصال مواد معدنی و عرضه کننده طلا در بورس و مدیران و کارشناسانی از شرکت های تامین سرمایه لوتوس پارسیان، تامین سرمایه امین و دو بانک سامان و صادرات در بورس کالای ایران برگزار شد. در این جلسه علیرضا ناصرپور سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی، اکبر میرزاپور مدیر توسعه بازار فیزیکی و حسن فرج زاده مدیر امور مالی بورس کالای ایران نیز حضور داشتند و ضمن ارایه مدل های پیشنهادی بورس کالا برای راه اندازی این معاملات به پرسش ها و ابهامات حاضران در جلسه پاسخ گفتند.


امکان راه اندازی گواهی شمش طلا و طلای آب شده  
در ابتدای این جلسه، میرزاپور با بیان تاریخچه ای از راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران روی سه محصول سکه طلا، زعفران و پسته از سال ۱۳۹۴ تاکنون اظهار کرد: معیارهای متعددی در انتخاب دارایی پایه برای گواهی سپرده کالایی لحاظ می شود که از جمله آنها می توان به مواردی از جمله عدم فسادپذیری، نقدشونده بودن، وجود مازاد دارایی پایه در بازار، استاندارد پذیری و نوسانات قیمت دارایی پایه اشاره کرد. از دیگر معیارهای انتخاب دارایی پایه بحث عدم وجود ملاحظات قیمت گذاری دولتی و انحصار در عرضه یا تقاضا است.
وی با اشاره به رشد قابل توجه حجم معاملات در بازار گواهی سپرده کالایی طی سه سال اخیر گفت: طی سال گذشته حجم معاملات در مقایسه با سال ۱۳۹۶ با افزایش ۱۲۵۵ درصدی رو به رو شده و در سال ۹۶ نیز حجم معاملات این ابزار نسبت به سال پیش از آن با رشد ۱۸۵ درصدی همراه شده که نشان از رونق این بازار و استقبال معامله گران از معاملات گواهی سپرده کالایی دارد.
الزامات مورد نیاز 
سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در بیان الزامات موردنیاز برای معاملات گواهی سپرده شمش طلا اظهار کرد: پذیرش خزانه شمش طلا در بورس کالا و وجود صرفه اقتصادی برای خزانه جهت ورود به طرح، پایین و به صرفه بودن کارمزدهای معاملات و هزینه های ارزیابی و انبارداری برای مشتری، ایجاد بستر برای صدور صورتحساب توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در معاملات گواهی سپرده کالایی و فراهم کردن سازوکار پیاده سازی معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی و مالیات ارزش افزوده شمش از جمله الزامات برای راه اندازی این معاملات است. 
وی افزود: همچنین باید برای دارایی پایه استانداردهای لازم تعیین شده و ساعات معاملات گواهی سپرده با بازار سنتی تطابق داشته باشد تا در نهایت شاهد استقبال فعالان بازار از این معاملات باشیم. وجود مراکز عیارسنجی و ری‌گیری شمش نیز دیگر الزام مهم برای راه اندازی این معاملات محسوب می شود.
میرزاپور با ارایه پیشنهاد توسعه بازار گواهی سپرده کالایی شمش طلا و طلای آب شده، در بیان موانع موجود گفت: مواردی همچون ارزیابی و اصالت سنجی شمش طلا، پذیرش انبار و تضامین موردنیاز برای پذیرش، مالیات بر ارزش افزوده شمش طلا و الزام به صدور صورتحساب براساس ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم از موانع موجود است.
وی در بیان راهکارهای پیشنهادی برای رفع موانع یاد شده گفت: به کارگیری آزمایشگاه‌های آکرودیته سازمان ملی استاندارد در ارزیابی شمش طلا، پذیرش خزانه های بانکی جهت اطمینان از امنیت خزانه، ایجاد نماد اولیه (جهت اعمال مالیات) و ثانویه (معاملات اوراق بهادار) و امکان ورود صرفا اشخاص حقیقی و صندوق های کالایی به نماد ثانویه و رفع مشکل صدور صورتحساب خرید و فروش راهکارهایی است که برای رفع موانع موجود پیشنهاد می شود.
۳ شرکت اعلام آمادگی کرده اند
میرزاپور در پایان سخنان خود از اعلام آمادگی سه شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران، زربرگ و استحصال مواد معدنی تخت سلیمان برای حضور در راه اندازی گواهی سپرده کالایی شمش طلا در بورس کالای ایران خبر داد.

لزوم اخذ مجوز برای ورود صندوق ها به معاملات گواهی شمش

در ادامه، سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران نیز با بیان اینکه مشکل جدی در حوزه معاملات گواهی سپرده کالایی روی دارایی سکه طلا و شمش، موضوع مالیات بر ارزش افزوده در شرایط تحویل فیزیکی کالا است، گفت: با وجود اینکه گواهی سپرده کالایی طبق قانون توسعه ابزارهای مالی معاف از مالیات است، اما در صورت تحویل فیزیکی کالای سکه و یا شمش ابهاماتی در حوزه مالیاتی وجود دارد که امیدواریم با پیگیری هایی که در دستور کار است این موارد نیز مرتفع شود.

ناصرپور دیگر نکته حائز اهمیت را در محدودیت خرید گواهی سپرده کالایی شمش توسط صندوق های سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: برای حل این مانع، درصدد دریافت مجوزهای سرمایه گذاری در گواهی سپرده شمش طلا برای صندوق های سرمایه گذاری از سازمان بورس هستیم. چراکه حضور صندوق های سرمایه گذاری به عنوان خریداران بالقوه در بازارگردانی این اوراق اهمیت دارد.
وی از همه شرکت های تولیدکننده و استحصال طلا دعوت کرد با ارایه پیشنهادات خود برای راه اندازی هر چه بهتر معاملات گواهی سپرده شمش طلا با بورس کالای ایران همکاری کنند.
براساس این گزارش، نمایندگان شرکت های حاضر در این جلسه ضمن ارایه نقطه نظرات خود، موارد مبهم و چالش های موجود را مطرح کردند. موضوع خزانه های موردنیاز برای نگهداری شمش های طلا، مشکلات شرکت ها در ارایه تضامین لازم، نحوه ارزیابی و اصالت سنجی و نیز تعیین و توافق بر سر استانداردهای مشخص برای دارایی پایه شمش طلا از مهم ترین مواردی بود که حاضران در جلسه به آنها اشاره کردند. لزوم بهره گیری از تجربیات سایر بورس ها در معاملات شمش طلا، توجه به امر بازارگردانی اوراق، هزینه آزمایشگاه های ری گیری و توجه به ریسک های احتمالی برای بانک ها به عنوان خزانه داران احتمالی برای دارایی پایه شمش و نیز لزوم توافق تولیدکنندگان برای تعیین حداقل حجم شمش قابل عرضه در بازار از دیگر نکات مهمی بود که حاضران در این جلسه پیرامون آنها بحث و تبادل کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها