بورس کالا

در هفته گذشته رویدادهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آنها می توان به "نخستین عرضه های خودرویی سال ۱۴۰۲ از راه رسید"، "شرایط خرید کامیون و کامیونت ابلاغ شد"،"۱۱.۴ میلیون تن انواع کالا و محصول در بورس کالا فروخته شد" و"فرآیند تحویل قراردادهای آتی و اختیار معامله سررسید اردیبهشت ماه اعلام شد" اشاره کرد.

نخستین عرضه های خودرویی سال ۱۴۰۲ از راه رسید

به گزارش کالاخبر ، سیباموتور و بهمن دیزل قرار است سه شنبه هفته آینده (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲) با پیش پرداخت 50 درصدی و درمجموع ۴۷۵ دستگاه کامیون و کامیونت را در تالار خودرو بورس کالا عرضه کنند.

به این ترتیب ۸۰ دستگاه کامیون کشنده فاو متعلق به سیباموتور به قیمت پایه ۳ میلیارد و ۴۸ میلیون تومان، ۱۳۰ دستگاه کامیون کشنده امپاور به قیمت پایه ۴ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان، ۲۰۰ دستگاه کامیونت فورس کابین خوابدار ۶ تنی به قیمت پایه یک میلیارد و ۴۳۷ میلیون تومان و ۶۵ دستگاه کامیونت فورس کابین بدون خواب ۶ تنی متعلق به بهمن دیزل به قیمت پایه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان روی تابلو می روند.

شرایط خرید کامیون و کامیونت ابلاغ شد

بورس کالا در نامه ای شرایط خرید کامیون و کامیونت را که قرار است سه شنبه هفته آینده ۱۲ اردیبهشت در تالار خودرو عرضه شود، ابلاغ کرد.

به این ترتیب مهلت ثبت سفارش ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت است و به منظور مدیریت سفارش های دریافتی مشتریان، کارگزاران امکان مسدودسازی سفارش های دریافتی را تا ساعت ۱۷ روز دوشتبه خواهند داشت.

هر کد ملی (اشخاص حقیقی) صرفا امکان ثبت سفارش یک دستگاه خودرو را دارند و هر شناسه ملی (اشخاص حقوقی) مجاز به ثبت سفارش حداکثر سه دستگاه خودرو هستند.اشخاصی که در عرضه های قبلی موفق به خرید خودرو شده اند و از ابتدای سال ۱۳۹۸ از شرکت های خودروسازی خودرو خریداری کرده اند نیز امکان ثبت سفارش دارند.

۱۱.۴ میلیون تن انواع کالا و محصول در بورس کالا فروخته شد

آمار معاملات بورس کالای ایران در نخستین ماه از سال ۱۴۰۲ نشان می دهد ۱۱ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۴۹۶ تن انواع کالا و محصول به ارزش نزدیک ۱۰۲ هزار و ۲۸۷ میلیارد تومان در بازار فیزیکی فروخته شد.

تالار محصول‌های صنعتی و معدنی در فروردین ۱۴۰۲ میزبان معامله ۹ میلیون و ۶۴۶ هزار و ۱۱۳ تن انواع کالا و محصول به ارزش بیش از ۶۴ هزار و ۳۵۹ میلیارد تومان بود.

در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز در فروردین ۱۴۰۲، یک میلیون و ۶۶۱ هزار و ۵۶۹ تن انواع کالا و محصول به ارزش نزدیک ۳۵ هزار و ۶۳۶ میلیارد تومان در دو بخش داخلی و صادراتی معامله شد.

فرآیند تحویل قراردادهای آتی و اختیار معامله سررسید اردیبهشت ماه اعلام شد

فرآیند تحویل قراردادهای آتی زعفران نگین و نقره و همچنین اختیار معامله سکه طلا و اختیار معامله مبتنی بر آتی زعفران نگین سررسید اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام شد.

به این ترتیب فرآیند تحویل در قرارداد آتی زعفران نگین تحویل اردیبهشت ۱۴۰۲ روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه و از طریق گواهی سپرده زعفران نگین است لذا همه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز، موظفند طبق ضوابط اعلام شده جهت انجام فرآیند تحویل اقدام کنند.

همچنین فرآیند تحویل در قرارداد آتی نقره تحویل اردیبهشت ۱۴۰۲ روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت کاه است لذا همه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز، موظفند طبق ضوابط اعلام شده جهت انجام فرآیند تحویل اقدام کنند.

فرآیند تحویل در قرارداد اختیار معامله سکه طلا سررسید اردیبهشت ۱۴۰۲ روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه است.هر ۱۰۰ گواهی سپرده کالایی در کد سهامداری شامل یک سکه است.

همچنین فرآیند اعمال قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی زعفران نگین سررسید اردیبهشت ۱۴۰۲ روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه است.درخواست اعمال ارایه شده خریداران در نمادهای در زیان پذیرفته نمی شود و مهلت ارائه درخواست اعمال روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه است.

۱۴۹ هزار قرارداد آتی در بورس کالا منعقد شد

در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۴۹ هزار قرارداد آتی به ارزش ۱.۵ همت در بورس کالا منعقد شد که به لحاظ ارزش افزایش ۳۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه پارسال تجربه کرد.

ارزش معاملات بازار قراردادهای آتی بورس کالای ایران در فروردین امسال از ۱.۵ همت (هزار میلیارد تومان) فراتر رفت. حجم قراردادهای منعقده در بازار آتی نیز ۱۴۹ هزار و ۱۶۲ قرارداد بود.

در جریان معاملات فروردین، تعداد ۹۲ هزار و ۹۶۱ قرارداد آتی زعفران نگین منعقد شد و ارزش بیش از ۴۴۰ میلیارد تومانی برای آن به ثبت رسید.

ارزش معاملات ماهانه صندوق‌های کالایی از ۵ همت عبور کرد

بررسی معاملات بازار مالی بورس کالای ایران نشان می دهد در فروردین ۱۴۰۲، نزدیک یک میلیارد و ۳۰۵ میلیون واحد صندوق های سرمایه گذاری کالایی به ارزش بیش از ۵ همت معامله شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵۱۵ درصدی در حجم و ۸۶۵ درصدی در ارزش معاملات داشته است.

طی ماهی که گذشت در ۱۰ صندوق فعال در حوزه طلا و ۲ صندوق فعال در حوزه زعفران در مجموع یک میلیارد و ۳۰۴ میلیون و ۷۳۱ هزار و ۸۹۲ واحد صندوق به ارزش بیش از ۵ هزار و ۹۷ میلیارد تومان معامله شد که سهم صندوق‌های طلا یک میلیارد و ۱۲۸ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۸۹۲ واحد به ارزش بیش از ۴ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان و سهم صندوق‌های زعفران ۱۷۶ میلیون و ۵۵۸ هزار و ۶۵۸ واحد به ارزش بیش از ۳۲۶ میلیارد تومان بود.

فروردین سال گذشته تنها ۲۱۱ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۸۲۵ واحد صندوق سرمایه گذاری کالایی به ارزش ۵۲۸ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفته بود.

۷۰ میلیون گواهی سپرده کالا در بورس کالا دست به دست شد

بازار گواهی سپرده در فروردین ۱۴۰۲ انعقاد نزدیک ۷۰ میلیون گواهی سپرده کالایی به ارزش بیش از ۲.۹ همت را ثبت کرد که به لحاظ ارزش رشد ۲۱۵ درصدی را نسبت به فروردین ۱۴۰۱ شاهد بود.

حجم معاملات ماهانه بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران در فروردین امسال به ۶۹ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۹۸۴ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بر پایه دارایی های تمام سکه طلا، زعفران، شیشه، سیمان، برنج، زیره سبز و شمش طلا به ارزش نزدیک ۲ هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان رسید.

در معاملات ماهانه، عنوان برتر معاملات به لحاظ حجم به سیمان و به لحاظ ارزش به زعفران تعلق گرفت. به عبارت دیگر، ۳۲ میلیون و ۳۳۵ هزار گواهی سپرده سیمان در حالی منعقد شد که این دارایی پایه با ثبت ارزش نزدیک ۳۰.۲ میلیارد تومان به لحاظ حجم صدرنشین شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها