بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آنها می توان به"در روند فعالیت بورس کالا نباید دخالت کنیم"، "کامیونت و کامیون با قیمت پایه در بورس کالا معامله شد" و"نقش بی‌بدیل بورس کالا در بهبود عملکرد شرکت های کامودیتی محور" اشاره کرد.

در روند فعالیت بورس کالا نباید دخالت کنیم

به گزارش کالاخبر ،رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به نقش مهم بورس کالا در توسعه صنایع کشور گفت: اگر بخواهیم بورس کالا را به ابزاری دولتی برای فروش کالاها تبدیل کنیم، از هدف اصلی خود در اقتصاد دور شده ایم لذا باید اجازه دهیم بورس کالا براساس رسالت و اهدافش و بدون دخالت های بیرونی فعالیت کند و قیمت کالاها در تقابل عرضه و تقاضا کشف شود.

علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:موضوع مهم در روند معاملات بورس کالا آن است که ارزش کالاها باید براساس عرضه و تقاضای بازار مشخص شود و اعتبار و جایگاه بورس کالا نیز در همین واقعی سازی قیمت کالاهاست؛ اما بعضا به دلیل تفاوت های نرخ ارز شاهد تلاش برای دخالت در معاملات بورس هستیم که این رویه درست و منطقی نیست.

وی در ادامه بر لزوم رواج معاملات آتی در بورس کالا و استفاده شرکت ها از این ابزار تاکید کرد و گفت: اگر معاملات آتی دارایی های مختلف در بورس کالا رواج پیدا کند و این شرکت ها وارد معاملات آتی بورس کالا شوند، بخش بزرگی از مشکلات قراردادهای موکول به آینده و تامین نیاز شرکت ها و نوسانات قیمتی پوشش داده می شود که توصیه می شود این ابزارهای توسعه ای در بورس کالا ایجاد شود.

نقش بی‌بدیل بورس کالا در بهبود عملکرد شرکت های کامودیتی محور

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: نقش بورس کالا با بیش از هزار همت ارزش معاملات در سال ۱۴۰۱ در عملکرد شرکت های کامودیتی محور، شفافیت بازار، کشف واقعی قیمت ها و در نهایت، مهار تورم و رشد تولید بی‌بدیل است.

علی صادقین به نقش بورس کالا در تحقق شعار سال اشاره کرد و افزود: نقش بورس کالا با بیش از هزار همت ارزش معاملات در سال ۱۴۰۱ در تحقق شعار امسال که سال مهار تورم و رشد تولید نام گذاری شده، بی بدیل است.

وی تاکید کرد: به اعتقاد بنده شرکت‌های کامودیتی محور براساس حجم معاملات و کشف واقعی قیمت در بورس کالا، عملکرد مناسبی دارند؛ بنابراین اثرگذاری تابلوی بورس کالا در روند کلی بازار سرمایه و بازار سهام که نشان دهنده عملکرد شرکت‌های تولیدی کشور است، حائز اهمیت است.

کامیونت و کامیون با قیمت پایه معامله شد

در روز ۲۸ خرداد ماه ۳۰ دستگاه کامیونت فورس و ۲۴ دستگاه کامیون کشنده متعلق به بهمن دیزل با همان قیمت پایه در تالار خودرو بورس کالا (بدون احتساب معاملات مچینگ) معامله شد.

۵۴ دستگاه کامیونت فورس و کامیون کشنده متعلق به بهمن دیزل با قیمت پایه در تالار خودرو بورس کالا معامله شد.هر کامیونت FORCE کابین خوابدار ۶ تن بدون کاربری به قیمت ۱.۴۳۷ میلیارد تومان در تالار خودرو فروخته شد.

در برابر ۷۰ دستگاه کامیونت عرضه شده، ۳۴ دستگاه تقاضا شکل گرفت که در پایان ۳۰ دستگاه با قیمت پایه (بدون احتساب معاملات مچینگ) فروخته شد.

کامیون کشنده هم با قیمت پایه فروخته شد

هر کامیون کشنده EM POWER به قیمت ۴.۲۳۰ میلیارد تومان فروخته شد.در برابر ۵۰ دستگاه کامیون کشنده EM POWER عرضه شده، ۲۷ دستگاه تقاضا شکل گرفت که در پایان ۲۴ دستگاه با قیمت پایه (بدون احتساب معاملات مچینگ) فروخته شد.

زمان تحویل کامیون کشنده EM POWER (متعلق به بهمن دیزل) ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ است.

گواهی سپرده شمش طلا را آنلاین معامله کنید

امکان انجام معاملات برخط گواهی سپرده کالایی شمش طلا از طریق دو شرکت خدمات برخط بازار سرمایه برای شرکت‌های کارگزاری طرف قرارداد در بازار ابزارهای مالی بورس کالای ایران فراهم شد.

با راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی شمش طلا در بورس کالای ایران تا هفته گذشته ۶.۰۸ میلیون گواهی سپرده معادل ۶۰۸ کیلوگرم طلا معامله شده که بیش از یک میلیون و ۱۷ هزار گواهی از کل حجم معاملات از طریق دسترسی برخط انجام شده است.

به عبارت دیگر، از زمان راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا تاکنون، بالغ بر ۱۷ درصد از حجم کل معاملات از طریق دسترسی برخط توسط مشتریان انجام شده و تجربه موفق معاملات گواهی سپرده کالایی شمش طلا در بستر سامانه‌های یکپارچه بورس کالای ایران، امکان خرید و فروش طلا با حداقل سرمایه را برای کلیه ذی‌نفعان بازار فراهم کرده است.

فرآیند تحویل قراردادهای آتی و اختیار آتی زعفران سررسید تیر ماه

فرآیند تحویل قراردادهای آتی زعفران نگین و همچنین اختیار آتی زعفران نگین سررسید تیر ۱۴۰۲ اعلام شد.

مدیریت بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران زمان فرآیند تحویل قراردادهای آتی زعفران نگین و همچنین اختیار معامله مبتنی بر آتی زعفران نگین سررسید تیر ۱۴۰۲ را اعلام کرد.

به این ترتیب فرآیند تحویل در قرارداد آتی زعفران نگین تحویل تیر ۱۴۰۲ روز یکشنبه ۲۵ تیر ماه و از طریق گواهی سپرده زعفران نگین است لذا همه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز، موظفند طبق ضوابط اعلام شده جهت انجام فرآیند تحویل اقدام کنند.

فرآیند اعمال قرارداد آتی زعفران

همچنین فرآیند اعمال قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی زعفران نگین سررسید تیر ۱۴۰۲ روز یکشنبه ۱۸ تیر ماه است.

درخواست اعمال ارایه شده خریداران در نمادهای در زیان پذیرفته نمی شود و مهلت ارائه درخواست اعمال روز یکشنبه ۱۸ تیر ماه است.

پذیرش درخواست اعمال خریداران در قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی، مستلزم احراز شرایط تامین وجه تضمین قرارداد آتی است لذا در صورت عدم احراز شرایط، موقعیت خریداران وارد فرآیند اعمال نخواهد شد و امکان دریافت مابه التفاوت ارزش اعمال و ارزش قرارداد آتی نیز وجود ندارد.

نقره را برای تحویل اسفند ۱۴۰۲ معامله کنید

بورس کالای ایران از راه اندازی قرارداد آتی نقره برای تحویل اسفند ۱۴۰۲ از سه‌شنبه ۳۰ خرداد خبر داد.

به این ترتیب قرارداد آتی نقره برای تحویل در اسفند ۱۴۰۲ از روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد راه اندازی و تا ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ قابل معامله خواهد بود.

قراردادهای آتی در نخستین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی با دوره پیش گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی راس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می یابد. قیمت پایه قرارداد آتی نیز همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها