• ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
  • کد خبر: 85554
بازار نفت

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با یک دلار و ۱۴ سنت معادل ۱.۴۶ درصد کاهش به ۷۵ دلار و ۴۹ سنت رسید.

به گزارش کالاخبر به نقل از رویترز، قیمت جهانی نفت بیش‌از ۱ درصد در روز دوشنبه کاهش یافته و افزایش قیمت هفته گذشته را جبران کرده‌است. تردیدها نسبت‌به رشد اقتصاد چین از کاهش تولید اوپک پلاس و پایین آمدن تعداد چاه‌های نفت و گاز فعال در آمریکا پیشی گرفته است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۱۴ سنت معادل ۱.۴۶ درصد کاهش به ۷۵ دلار و ۴۹ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱ دلار و ۷ سنت معادل ۱.۴۹ درصد کاهش ۷۰ دلار و ۷۱ سنت معامله می‌شود.

نفت برنت و نفت آمریکا هفته گذشته به‌ترتیب ۲.۴ و ۲.۳ درصد افزایش قیمت داشتند.

بی‌ثباتی‌های اقتصادی در چین باعث کاهش قیمت نفت پس‌از یک رونق دو روزه در بازارهای جهانی بوده‌است. تعدادی از بانک‌های بزرگ دنیا پیش‌بینی خود از رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال جاری میلادی را پس‌از انتشار اطلاعات اقتصادی این کشور در ماه مه پایین آوردند. این اطلاعات نشان می‌داد بهبود اقتصاد به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا، پس‌از بحران کرونا بسیار متزلزل بوده است.

انتظار می‌رود چین برنامه‌های حمایتی بیشتری را برای بهبود اقتصادش در سال جاری میلادی بکار بگیرد، اما نگرانی درمورد بدهی و فرار سرمایه هدف این اقدامات را بهبود تقاضای ضعیف در بخش مصرف‌کنندگان و بخش خصوصی قرار می‌دهد.

فعالیت پالایشگاهی در چین در ماه مه به یک رکورد جدید رسید. شرکت‌های انرژی آمریکا هم تعداد چاه‌های نفت و گاز فعال خود را برای هفتمین هفته پیاپی پایین آوردند. تعداد چاه‌های نفت و گاز که اولین نشانه تولید این کشور در آینده هستند، ۸ حلقه در هفته منتهی به شانزدهم ژوئن پایین آمده و به ۶۸۷ رسیده است که پایین‌ترین تعداد از آوریل ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد.

انتظار عدم پای‌بندی اعضای ائتلاف اوپک پلاس به سهمیه‌های تولید خود یکی دیگر از دلایل پایین آمدن قیمت نفت در روز دوشنبه بوده‌است.

از طرف دیگر، شرکت روس‌نفت به اوپک پلاس پیشنهاد داده تمرکز خود را بر صادرات قرار دهد نه تولید. ایگور سچین، مدیرعامل این شرکت در یک مجمع اقتصادی گفت بهتر است اوپک پلاس مقدار صادرات را هم در کنار سهمیه‌های تولید کنترل کند چون اندازه بازارهای داخلی هر کشور متفاوت است.

ائتلاف اوپک پلاس در اوایل ماه جاری میلادی به یک قرارداد جدید تولید رسید. عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این گروه متعهد شده تولید خود را در ماه ژوئیه پایین بیاورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها