احمدزاده اصل

محمدعلی احمدزاده اصل، کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: ورود کالای سیمان کشور به بورس کالا نمونه بارز و الگوی موفق در حذف رانت، واسطه گری‌ها و احیای این صنعت بود.

به گزارش کالاخبر به نقل از خبرگزاری صداوسیما، محمدعلی احمدزاده اصل، کارشناس ارشد بازار سرمایه به مزایای توسعه بورس کالا در اقتصاد ایران اشاره و اظهار کرد: قیمت گذاری دستوری در صنایع مختلف، آفت بزرگ رشد و بالندگی صنایع در ایران است که بهترین نسخه برای درمان این مشکل، ورود صنایع و کالاهای تولیدی به بورس کالای ایران است.

احمدزاده اصل تصریح کرد: اگر تجربه ورود کالاها به بورس کالا در حدود ۲۰ سال گذشته یعنی از زمان تاسیس بورس فلزات تهران در سال ۱۳۸۲ تا به امروز را بررسی کنیم به توسعه صنایعی می‌رسیم که یکی پس از دیگری وارد بورس کالا شدند و پدیده شوم قیمت گذاری دستوری نیز در این صنایع حذف شد.

وی گفت: براساس همین تجربه، باید اعلام کرد که هرچه کالاهای بیشتری در بورس کالا عرضه و معامله شود، این رویه در نهایت به نفع مردم و صنایع خواهد بود و بدون تردید، رونق بورس کالا خواست همه فعالان اقتصادی در جهت شفافیت بازار است که رویه دخالت دولت در اقتصاد را به نظارت دقیق و شفافیت معاملات تغییر می‌دهد.

کمک به صنعت سیمان و مصرف کنندگان

این کارشناس باسابقه بازار سرمایه به عرضه سیمان در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عرضه سیمان دربورس کالا نمونه بارزی از حذف رانت و فسادو التهاب قیمتی در این بازار بود؛ به طوریکه صنایع و مصرف کنندگان در قیمت‌های متعادل و در بستری شفاف از مواهب سازوکار بورس کالا بهره‌مند شدند و دلالی در بازار سیمان نیز به وضوح کاهش یافت.

دولت از نگاه مقطعی به بازار سرمایه خودداری کند

احمدزاده اصل ادامه داد: دولت می‌تواند به بازار سرمایه با یک نگاه بلندمدت و خردمندانه در جهت حفظ منافع ۵۵ میلیون سهامدار و هدایت سرمایه‌های سرگردان جامعه به این بازار بپردازد، اما متاسفانه روزمرگی و دید کوتاه مدت به حل موقتی مشکلات، مانع بزرگی در این حوزه است.

وی تاکید کرد: قیمت گذاری دستوری با نیت کنترل تورم از جمله مواردی است که متاسفانه هنوز در برخی صنایع اجرایی می‌شود و سایه این تصمیمات نیز کماکان بر سایه بازار سرمایه سنگینی می‌کند. تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد که این قیمت گذاری‌ها به محلی برای رانت و فساد تبدیل می‌شود و هیچ کمکی به کنترل تورم و سفره مردم نمی‌کند و دولت باید به کلی سیاست قیمت گذاری دستوری را کنار بگذارد.

عرضه خودرو در بورس کالا صنعت خودروسازی را احیا می کرد

این کارشناس باسابقه بازار سرمایه در پایان به موضوع عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و گفت: برخی‌ها به موضوع عرضه خودرو در بورس کالا فقط از نگاه معاملات فیزیکی و کشف قیمت‌ها نگاه می‌کنند، اما اتفاق مهم اینجاست که قرار بود عرضه خودرو در بورس کالا در حوزه تامین مالی خودروسازان و طراحی ابزارهای مالی مبتنی بر خودرو ختم شود که این رویداد قطعا می‌توانست صنعت خودرو را احیا کند.

وی افزود: مصرف کنندگان نیز بدون شک می‌توانستند از ثمرات استمرار عرضه خودرو در بورس کالا بهره‌مند شوند و به نوعی تقاضا سرمایه‌ای خودرو راهی ابزارهای مالی می‌شد و مصرف کنندگان واقعی با قیمتی عادلانه و بدون رویکرد قیمت گذاری دستوری امکان خرید مستقیم خودرو را پیدا می‌کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها