بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین موضوع ها به تاکید وزرای صمت و تعاون بر عرضه محصولات در بورس کالا، اعلام تبعات قیمت گذاری دستوری در اقتصاد و آغاز بکار تالار اختصاصی سیمان از شنبه آینده اختصاص داشت.

+نقش بورس کالا در رشد تولید فولاد و پتروشیمی

به گزارش «کالاخبر»؛ حسین محمودی‌اصل کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بورس کالا، بستری کاملا رقابتی و شفاف است می گوید: رانت، ناشی از قیمت‌گذاری دستوری است که این رویکرد با ایجاد دو نرخی در بازار، بسیاری از افراد را به خرید کالای ارزان (دستوری) و البته فروش گران در بازار ترغیب می کند. اما در رویکرد رقابتی، شرایط متفاوت است و برای مثال رشد دو تا سه برابری تولیدات در حوزه فولاد و پتروشیمی طی سال های اخیر به دلیل خروج این صنایع از قیمت گذاری دستوری و واگذاری روند معاملات به بورس کالا بوده که در این صنایع رقابت و شفافیت ایجاد کرده است.

+تجربه خوب عرضه سیمان در بورس کالا

سید رضا فاطمی امین در جلسه ویدئو کنفرانسی با استان‌ها در خصوص صنعت سیمان با اشاره به تجربه خوب عرضه سیمان در بورس کالا گفت: موضوع سیمان در قالب یک برنامه سه ماهه به صورت مداوم رصد و پایش خواهد شد به طوریکه قیمت سیمان در بورس با آغاز اجرای این برنامه متعادل شد.

+معاملات گواهی سپرده سیمان به زودی راه اندازی می شود

علیرضا ناصرپور معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: معاملات گواهی سپرده سیمان به زودی در بورس کالای ایران راه‌اندازی می‌شود تا امکان خرید مشتریان خرد سیمان نیز فراهم و تسهیل شود.

+سیمان صاحب تالار اختصاصی در بورس کالا شد

براساس ابلاغیه مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران، تالار اختصاصی سیمان در بستر معاملات TTS راه اندازی می شود؛ بر این اساس از روز شنبه ۳ مهر ماه ۱۴۰۰ کلیه معاملات سیمان به صورت جداگانه در تالار اختصاصی سیمان در بستر معاملاتی TTS و راس ساعت ۱۱:۳۰ برگزار می شود.

+بورس کالا، گزارشگر کاهش یا افزایش قیمت کالاهاست

سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: بورس کالا یک پلتفرم معاملاتی است و در افزایش یا کاهش قیمت کالاها دخیل نیست بلکه گزارشگر روند عرضه و تقاضا و قیمت کشف شده در این فرآیند است.
وی افزود: نه امروز که همه از کاهش قیمت سیمان خرسند هستیم و نه فردا که شاید قیمت کالایی افزایش یابد، باید این نگاه در کشور ایجاد شود که بورس کالا در قیمت مداخله ای ندارد بلکه «قیمت» ثمره عرضه و تقاضا در بازار است.

‌+تقریبا همه تولیدکنندگان سیمان، بورسی شده اند

اسدالله کشاورز معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: هم‌اکنون به غیر از ۵ واحد تولیدی که نیمه فعال و یا غیر فعال هستند، مابقی کارخانجات کد بورسی دریافت کرده‌اند و از طریق بورس عرضه سیمان صورت می‌گیرد. همچنین مصرف کنندگان سیمان به ۳ بخش تقسیم می‌شوند که شامل طرح‌های بزرگ عمرانی، صنایع سیمان‌بر و عاملان فروش هستند که بیشتر آنها نیز در بورس ثبت‌نام کرده و کد بورسی دریافت کرده‌اند.

+کالاهای زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی وارد بورس کالا می شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه افتتاح چهار مرکز توسعه نوآوری بخش تعاون با بیان اینکه شرکت‌های جدیدی از زیر مجموعه سازمان تأمین اجتماعی وارد بورس می‌شوند، گفت:‌ در مرحله بعدی، محصولات و کالاهایی که بورس‌پذیر هستند در زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی وارد بورس کالا شده و محصولات آن ها در بورس عرضه می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها