اصل روستا

مدیرعامل سیدکو می گوید: صنعت سیمان با ورود به بورس کالا از کمند قیمت گذاری دستوری رهایی یافت و با اصلاح نرخ پایه جریان بازار این محصول به سمت تعادل عرضه و تقاضا و در نتیجه رضایت مصرف کنندگان نهایی هدایت شد.

به گزارش کالاخبر ، حامد اصل‌روستا مدیرعامل سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان «سیدکو» در مجمع عادی سالیانه این شرکت ضمن اشاره به مهمترین تحولات سیمان در بازار و ورود به بورس کالا گفت: تعیین قیمت دستوری فروش سیمان در سنوات گذشته از یک سو و افزایش لجام گسیخته نهاده ها و هزینه های تولید از سوی دیگر منجر به بروز مشکلات عدیده برای کارخانه‌های سیمان شد؛ به نحوی که در برهه ای برخی از شرکت های تولیدی در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار گرفته بودند.

وی افزود: این موضوع پس از تلاش ها و پیگیری های مستمر و مجدانه فعالین و مدیران صنعت سیمان و هلدینگ سیدکو نهایتاً با ورود سیمان به بورس کالا در نهم خرداد ۱۴۰۰ رفع و تا حدودی تقلیل یافت.

به گفته اصل روستا با توجه به رایزنی های صورت گرفته توسط مدیران صنعت سیمان در خصوص عدم تعیین دستوری کف قیمت پایه عرضه سیمان، مکانیزم کشف قیمت پایه عرضه سیمان از ۲۰ دی ماه سال گذشته اصلاح و قیمت پایه سیمان از نرخ های ثابت ابلاغی انجمن صنفی ( قبل از پذیرش سیمان در بورس کالا ) به میانگین موزون قیمت پایانی چهار هفته گذشته انواع سیمان تغییر یافت.

وی ادامه داد: این موضوع تا حدودی مشکلات تعیین قیمت دستوری پایه را رفع و جریان بازار را به سمت تعادل عرضه و تقاضا هدایت کرد و موجب رضایت مصرف کنندگان نهایی شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن اشاره به وضعیت صنعت سیمان در کشور گفت: در ایران حدود ۷۴ واحد تولیدی فعال وجود دارند که طرفیت تولید نزدیک ۹۰ میلیون تن در سال دارند. در سال های ۹۴ تا ۹۸، نسبت فعالیت از جانب شرکت های سیمانی پایین و در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت اسمی کارخانه‌ها نگه داشته شد.

مدیرعامل سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان تاکید کرد: در سال ۹۹ با توجه به رشد مصرف سیمان در کشور ضریب بهره وری به حدود ۷۷ درصد رسید. از طرفی در سال ۱۴۰۰ با توجه به محدودیت  در حوزه برق در فصل تابستان و گاز ( فصل زمستان)، حجم تولید کشور علیرغم وجود امکان تولید بالاتر از سال ۱۳۹۹ با کاهش مواجه و به حدود ۷۰ درصد ظرفیت اسمی تقلیل یافت.

اصل روستا یادآور شد: با عنایت به گزارش های تولید ماهانه شرکت ها، تولید سیمال کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۳ میلیون تن بوده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها