طلای جهانی

قیمت طلا در چه مسیری قرار گرفته است، اگر یک مدل آماری را در نظر بگیریم قیمت طلا ۴۶ درصد بیشتر از ارزش واقعی آن است و اگر یک مدل دیگر را مشاهده کنیم نشان می دهد که قیمت طلا ۳۵ درصد کمتر از ارزش واقعی است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، اینکه کدام تحلیل درباره قیمت واقعی طلا درست است، اظهار نظر کارشناسی واقعا سخت و غیر ممکن است. ارزیابی قیمت واقعی طلا در بین کلیه دارایی های مالی سخت تر است.
بر اساس این گزارش، کمپبل هاروی استاد اقتصاد دانشگاه دوکه آمریکا در این باره تاکید کرد: پیش بینی های مختلف و به شدت متناقض درباره قیمت طلا مهمترین علت این مساله است که به سختی می توان نسبت به ارزش واقعی قیمت طلا اظهار نظر کرد.
وی تصریح کرد: طلا کمتر فهمیده و درک شده است. نیروهای زیادی در بازار وجود دارند که بر قیمت طلا تاثیرگذار هستند. اهمیت این نیروها نیز به مرور زمان تغییر می کند. این عوامل متغیر و زیاد، هرگونه مدل سازی برای قیمت طلا را سخت کرده است.
هاروی در ادامه گفت: برای ارزیابی وضعیت یک شرکت می توان میزان فروش، سود، سرمایه گذاری های جدید بدهی و سود سهام آن را بررسی کرد. یا برای بررسی اوضاع یک کشور می توان رشد تولید ناخالص داخلی، بدهی ها، رفتار مصرف کننده و اوضاع بازار سهام را مورد ارزیابی قرار داد. ولی در مورد طلا چنین چیزی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: اختلاف نظر کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران درباره پارامترهای موثر بر ارزیابی وضعیت یک شرکت یا کشور چندان زیاد و قابل توجه نیست. ولی در خصوص طلا، دیدگاه های به شدت متفاوت و متناقضی وجود دارد.
درباره طلا دیدگاه های رایجی وجود دارد که به شدت با یکدیگر متفاوت است، به عنوان مثال سه دیدگاه مشهور برای ارزش گذاری طلا وجود دارد: طلا به عنوان یک پوشش در برابر تورم، به عنوان پوششی در برابر ریسک های سیاسی و کالایی برای متنوع کردن سبد سرمایه گذاری.
رابطه طلا با تورم از دهه ۱۹۷۰ تاکنون باثبات و پایدار بوده است. تاثیر تورم بر قیمت جهانی طلا طی سال های اخیر افزایش یافته است.
اگر بخواهیم تورم را مبنای ارزش واقعی طلا بدانیم، قیمت طلا هم اکنون ۴۶ درصد بیشتر از ارزش واقعی آن بر مبنای نرخ تورم است. قیمت منصفانه طلا بر مبنای تورم اکنون باید ۸۶۰ دلار در اونس باشد.
منبع: نقل مارکت واچ

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها