تزئینی

سرمایه‌گذاران از ابتدای سال تاکنون ۲۱۰۰ میلیارد تومان سکه در بورس‌کالا خریداری کردند. همچنین قیمت هر سکه بهار آزادی برای تحویل در دی‌ماه به یک‌میلیون و ۳۹۲ هزار تومان رسید.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، روند رو به رشد معاملات آتی سکه که از آبان پارسال شروع شد همچنان ادامه دارد و با توجه به تحلیل بازار مبنی‌بر رشد قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی انتظار می‌رود روند رو به رشد معاملات آتی سکه در بورس‌کالا همچنان ادامه داشته باشد، به موازات رونق بازار مبادله سکه بهار آزادی در بورس‌کالا، حجم معاملات شمش طلا هم در بورس‌کالا در حال افزایش است. گفته می‌شود علاوه بر چشم‌انداز مثبت بازارجهانی، فضای سیاسی داخلی هم در آستانه انتخابات بر رونق فعلی بازارآتی سکه بی‌تأثیر نبوده است.

سالانه نزدیک به یک تن طلا در ایران تولید می‌شود که از این مقدار از سال قبل ۶۵۰کیلو در بورس‌کالا دادوستد شده است، این به‌معنای این است که بخش عمده معاملات طلای ایران، در بورس‌کالا مبادله می‌شود. از سوی دیگر همگام با رشد آهسته قیمت نفت، قیمت طلا نیز در بازارهای جهانی در حال رشد است و حتی پیش‌بینی می‌شود قیمت هر اونس طلا دربازارهای جهانی ظرف چند سال آینده بیش از ۵۰درصد رشدکند. همگام با این تحولات حجم تقاضا برای خرید سکه طلا در بازار داخلی هم رشد کرده است و این موضوع از یک سو روی قیمت‌ها و از سوی دیگر روی معاملات آتی بورس‌کالا تأثیر گذاشته است.

قیمت هر سکه بهار آزادی سال قبل بیش از ۱۷درصد رشد کرده است و از یک میلیون و ۵ هزار تومان در ابتدای سال به یک میلیون ۱۷۰هزار تومان رسید. این بیشترین میزان رشد در میان بازارهای سرمایه‌گذاری مانند بورس، دلار و مسکن بود، قیمت دلار سال قبل ۱۰درصد، مسکن ۷.۵درصد و یورو ۷درصد افزایش یافت. بورس هم با ۴درصد زیان سال را به پایان رساند.

به‌نظر می‌رسد این رویه در سال۹۶ هم در حال تکرار است از ابتدای امسال قیمت هر سکه بهار آزادی در بازار نقدی به‌طور مداوم در حال رشد است، به‌طوری که قیمت هر سکه بهار آزادی در مبادلات دیروز در بازار تهران به‌صورت نقد به یک‌میلیون و ۲۲۳هزار تومان رسید و در بازار مبادلات آتی بورس‌کالا قیمت در برخی سررسیدهای دورتر حتی به یک‌میلیون و۳۹۲هزار تومان هم رسید.

با چنین شرایطی با توجه به وضعیت اقتصادی جهان بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند قیمت طلا در هفته‌های آینده در بازارهای جهانی رشد کند، درصورت افزایش قیمت در بازارهای جهانی قیمت سکه بهارآزادی در بازارهای داخلی باز هم رشد خواهد کرد.

دیروز رویترز گزارش داد: ذخایر طلای گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان، در روز پنجشنبه ۶ تن افزایش یافته است که بیشترین میزان در یک روز در یک‌ماه گذشته به شمار می‌رود.

تعداد زیادی از تحلیلگران خارجی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند درصورت تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک، قیمت طلا در کوتاه‌مدت به ۱۳۰۰دلار یا بالاتر از آن صعود می‌کند. اشاره اغلب این تحلیلگران به انتخابات فرانسه و همچنین تنش‌های سیاسی در شبه جزیره کره است.

در همین زمینه باب هابرکورن، کارگزار کالا در شرکت «آرجی‌اوفیوچرز» به کیتکونیوز گفته است: انتخابات فرانسه به همراه ریسک ژئوپلیتیک باعث خواهد شد طلا در هفته جاری افزایش قیمت بیشتری پیدا کند.

معاملات آتی سکه در بورس‌کالا

به‌دنبال افزایش پیش‌بینی‌ها در مورد افزایش قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی و به‌دنبال آن افزایش قیمت هر سکه بهار آزادی تا مرز یک‌میلیون و۲۲۳هزار تومان قیمت‌ها در مبادلات آتی سکه بورس‌کالا هم با رشد مواجه شده است به‌طوری که دیروز هر سکه بهار آزاد برای تحویل در دی‌ماه سال۱۳۹۶ به قیمت یک‌میلیون و۳۹۲هزار تومان مورد خریدو فروش قرار گرفت. دیروز همچنین قیمت هر سکه بهار آزادی برای تحویل در آبان‌ماه هم به یک‌میلیون و ۳۵۲هزار تومان رسید.

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد روند رو به رشد معاملات آتی سکه در بورس‌کالا که از آبان پارسال شروع شده است همچنان ادامه دارد و از ابتدای سال تاکنون جمعا ۲۱۰۰میلیارد تومان سکه در معاملات آتی بورس‌کالا مورد دادوستد قرار گرفته است.  

منبع: همشهری

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها