سنگ آهن

علیرغم افزایش مناسب قیمت سنگ آهن در ۲ ماه اخیر، به دلیل افزایش عرضه و همچنین کاهش ظرفیت‌های تولید فولاد در چین، تحلیل‌گران برای سال ۲۰۱۸، افت قیمت سنگ آهن را پیش‌بینی می‌کنند. البته میزان کاهش قیمت، به میزان کاهش ظرفیت فولادسازی چین وابسته است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال میلادی به بررسی روند بازار سنگ آهن در سالی که گذشت پرداخته‌ایم. همچنین با استفاده از تحلیل مؤسسات معتبر، پیش‌بینی قیمتی سال آینده نیز در این تحلیل آمده است. از آنجایی که چین، بزرگترین مصرف‌کننده سنگ آهن و فولاد جهان است، هیچ جای تعجبی نیست که این کشور در تعیین چشم‌انداز سنگ آهن، نقشی تأثیرگذار داشته باشد. قیمت سنگ آهن در سال گذشته، اوج گرفت اما در سال ۲۰۱۷، رفتار نسبتا متعادلی داشت. میانگین قیمت هر تن سنگ آهن ریزدانه با خلوص ۶۲ درصد در سال جاری، حدود ۷۰ دلار بوده است. 

در ماه مارس امسال، قیمت سنگ آهن به اوج خود رسید و اندکی کمتر از ۹۰ دلار بر تن معامله شد. پس از این ماه، قیمت به طور پیوسته کاهش داشت تا جایی که در ماه ژوئن با رسیدن به ۵۵ دلار بر تن، رکورد پایین‌ترین سطح قیمتی سال را ثبت کرد. در ماه‌های جولای و آگوست، افزایش تقاضای فولادسازان چینی سبب شد تا سنگ آهن از دره قیمتی که در آن گرفتار آمده بود، بیرون آید و روندی صعودی بگیرد. علت این افزایش یکباره تقاضا از سوی خریداران چینی، پیش‌بینی عملکرد دولت چین در ماه‌های آتی بود. فولادسازان چینی پیش‌بینی می‌کردند که در فصل زمستان، دولت چین در راستای کاهش آلاینده‌های هوا، برای تولید فولاد محدودیت‌هایی ایجاد خواهد کرد.

گزارش ماه اکتبر بانک جهانی، علت کاهش عرضه را نیز برای این افزایش قیمت دانست. طبق این گزارش، عرضه سنگ آهن توسط کشورهای استرالیا و برزیل، کاهش داشت و همین، باعث فشار بر روی بازار سنگ آهن شد. پس از شروع تمهیدات زیست‌محیطی چین در سال جاری،حجم تولید فولادسازان چین به شدت کاسته شد و به تبع آن، تقاضای سنگ آهن کاهش یافت. افت قیمت سنگ آهن در این بازه، به اندازه ماه ژوئن نبود و قیمت این ماده خام در کمترین مقدار خود به حدود ۵۹ دلار بر تن رسید. قیمت سنگ آهن در ماه نوامبر و دسامبر رشد داشت به نحوی که در ۲۲ دسامبر، به ۷۶.۳۶ دلار بر تن رسید. علت این بهبود قیمتی در ماه‌های منتهی به سال نو میلادی، رشد قیمت فولاد به دلیل کاهش تولید زمستانه فولاد در چین گزارش شده است.

چشم‌انداز ۲۰۱۸ سنگ آهن

با توجه به عملکرد بازار سنگ آهن در سالی که روزهای آخر آن در حال سپری شدن هستند، مشخص می‌شود که کاهش تولید فولاد در چین، مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر بازار بوده است. به دستور دولت چین، در مجموع ۲۸ کارخانه‌ فولادسازی در چین، ظرفیت تولید کوره‌های بلند خود را تا ۵۰ درصد کاهش دادند تا آلودگی‌ هوا در فصل زمستان کاهش یابد. همزمان با این اتفاق، فولادسازان، برای جبران کاهش سود ناشی از افت تولید، به مواد خام پرعیار روی آوردند. این اقبال به حدی بود که پریمیوم سنگ آهن پرعیار تا ۵ برابر قیمتی که ۲ سال قبل داشت، افزایش پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن آلدران (Alderon Iron Ore) نیز با تأیید این نظریه، گفت که سیاست‌های حفظ محیط زیست که توسط دولت چین اعمال شد، سبب شده که فولادسازان خرید سنگ آهن‌های پرعیار را در دستور کار خود قرار دهند. در همین راستا، شرکت‌های واله، ریوتینتو، بی.اچ.پی و فورتسکیو متالز گروپ که در مجموع ۷۰ درصد بازار سنگ آهن جهان را در اختیار دارند، تمرکز خود را بر روی تولید محصولات پرعیار قرار داده‌اند.

پیش‌بینی قیمت سنگ آهن در ۲۰۱۸

پیش‌بینی اغلب مؤسسه‌های معتبر، حاکی از افت قیمت این ماده خام در سال آینده است. به طور مثال، بانک کانادایی اسکاتی‌بانک (Scotiabank) معتقد است که میانگین قیمتی سنگ آهن ۶۲ درصد، به ۶۰ دلار بر تن افت خواهد کرد. فوکوس‌اکونومیکس (FocusEconomics) نیز به دلیل افزایش عرضه، افت قیمت را پیشبینی کرده است و معتقد است که در ۳ ماهه آخر سال ۲۰۱۸، میانگین قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد به ۵۸.۷ دلار بر تن خواهد رسید. نکته مهم در پیش‌بینی قیمت سنگ آهن، ‌عملکرد چین در رابطه با کاهش ظرفیت تولید فولاد است. به طوری که چشم همه تحلیل‌گران و فعالان بازار در ۴ تا ۶ ماه آینده به میزان کاهش ظرفیت تولید فولاد چین خواهد بود.

منبع:اخبار فلزات

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها