22257_635666799035681156_l.jpg

قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی سنگاپور امروز سه‌شنبه از بالاترین سطح خود عقب‌نشینی کرد، این در حالی است که قیمت فولاد چین نیز از نقطه اوج پنج سال و نیم خود فاصله گرفت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، قیمت‌های پایین‌تر آهن در معاملات آتی رشد قیمت لحظه‌ای سنگ‌آهن را در در روز دوشنبه متوقف کرد. این در حالی است که قیمت هر تن سنگ‌آهن در روز دوشنبه با رشد ۷ درصدی برای نخستین بار از ماه اکتبر از مرز ۵۰ دلار نیز عبور کرده بود.

به کمک بهبود قیمت فولاد چین و تلاش‌های پکن برای تقویت بازار املاک چین، سنگ‌آهن بزرگترین صعود خود را از سال ۲۰۱۲ تجربه کرد و با پشت سر گذاشتن طلا، بهترین عملکرد را در میان کالاهای اساسی در سال جاری به نام خود ثبت کرد.

ولی بعد ار رشد بزرگ قیمتی پس از پایان یافتن تعطیلات سال جدید چین، قیمت‌ها مجددا افت کردند. هر تن سنگ‌آهن برای تحویل در ماه می در بورس کالای سنگاپور با افتی ۴ درصدی ۴۴ دلار و ۶۰ سنت معامله شد. در بورس کالای دالیان، قیمت هر تن سنگ‌آهن با ۱.۲ درصد افزایش به ۳۶۶ یوآن (۵۶ دلار) رسید ولی نسبت به بالاترین قیمت امروز خود (۳۷۹ یوآن) کاهش یافت.

همچنین هر تن میلگرد ساختمانی در بورس آتی شانگهای با افتی ۰.۶ درصدی یکهزار و ۹۲۳ یوآن معامله شد. این در حالی بود که قیمت‌ در روز دوشنبه با رسیدن به یکهزار و ۹۶۸ یوآن بالاترین سطح خود را از ۱۱ سپتامبر تجربه کرده بود.

بانک کامان‌ولث استرالیا (CBA) در یادداشتی اعلام کرد:‌ «در حالی که قیمت‌ سنگ‌آهن بیش از انتظار ما افزایش یافته است، ما همچنان معتقدیم که این صعود به خاطر بازسازی تقاضا بعد از تعطیلات سال جدید چین بوده است و این در حالی است که کارخانه‌های فولاد خود را برای فصل ساخت و ساز‌ (که معمولا از ماه مارس آغاز می‌شود) آماده می‌کنند. ما انتظار داریم قیمت‌ها در ماه آینده و با توجه به کاهش تقاضای فولاد چین، به کمتر از ۴۰ دلار به ازای هر تن برسد.»

با بهبود قیمت‌ها، شرکت‌های معدنکار کوچک که با سقوط قیمت سنگ‌آهن تعطیل شده بودند، می‌توانند به کار خود ادامه دهند. بانک CBA اعلام کرد که تولید سنگ‌آهن چین با قیمت‌های ۵۵ تا ۶۰ دلاری جذاب‌تر خواهد بود و نشان می‌دهد که این رشد قیمتی ادامه نخواهد داشت.

بر اساس آمار TSI، در روز دوشنبه، هر تن سنگ‌آهن برای تحویل فوری به بندر تیانجین چین با رشدی ۷ درصدی ۵۰ دلار و ۳۰ سنت معامله شد. این رشد ۷ درصدی بیشترین صعود یک روزه این کالای اساسی از جولای سال گذشته بوده است. قیمت سنگ‌آهن تحویل فوری در سال ۲۰۱۶ در حالی بیش از ۱۷ درصد رشد داشته که در دو سال اخیر این کالای مصرفی شرکت‌های فولادسازی افتی ۷۰ درصدی را تجربه کرده است.

حرکت روز جمعه چین برای کاهش مالیات معاملات خانه‌دومی‌ها (کسانی که برای دومین مرتبه اقدام به خرید خانه می‌کنند) و برخی از اولین خریداران خانه در بسیاری از شهرها،‌ آخرین تلاش پکن برای بالابردن رونق بازار مسکن و بهبود کندی اقتصاد این کشور بوده است. این حرکت بخشی از دسته‌ای از اقدامات دولت چین برای تشویق خرید املاک بوده است. در اوایل فوریه، میزان حداقل پیش‌پرداخت برای خانه اولی‌ها و خانه‌دومی‌ها کاهش یافت.

منبع: اقتصادنیوز به نقل از رویترز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها