کراپ‌شده - Capture.PNG

بهای سنگ آهن در سال جاری میلادی تاکنونن ۴۶ درصد رشد کرده و این درحالی است که نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده بودند قیمت ها امسال در سطوح پایین باقی خواهد ماند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، روز گذشته قیمت سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد در بندر کینگدائوی چین با حدود ۲۰ درصد افزایش به بالای ۶۳ دلار رسید و این بیشترین رشد یک روزه قیمت ها بود.

ورود خریداران چینی به بازار برای پر کردن انبارها در آستانه فصل رونق ساخت و سازها در این کشور عامل اصلی رشد قیمت سنگ آهن بوده است. حال این سوال پیش می آید که آیا شرایط بنیادی بازار سنگ آهن تغییر کرده و می توان انتظار داشت قیمت ها همچنان رشد کنند یا نه؟

تحلیلگران معتقدند افزایش قیمت سنگ آهن در هفته های اخیر حاصل آغاز فرایند پرکردن انبارها  از سوی تولیدکنندگان فولاد و نیز افزایش حمایت دولت چین از بخش ساخت و ساز و زیرساخت هاست. باید به این نکته توجه داشت که امسال تولید فولاد در چین کاهش خواهد یافت در نتیجه رونق کنونی بازار سنگ آهن پایا نیست.

در واقع آنچه رخ داده این است که مدیران کارخانه های تولیدکننده فولاد شاهد افزایش قیمت فولاد بوده اند و به این نتیجه رسیده اند که می توانند بر تولید خود بیافزایند و به همین دلیل وارد بازار شده اند تا انبارها را از سنگ آهن پر کنند. اما اگر تقاضا برای فولاد رشد نکند، افزایش تولید به رشد موجودی انبار فولاد و سقوط قیمت ها منجر می شود و طبیعی است که در این شرایط بازار سنگ آهن نیز از رونق خواهد افتاد.

رشد شدید قیمت سنگ آهن در روز گذشته همچنین متعاقب وعده حمایت نخست وزیر چین از اقتصاد رخ داد. لی ککیانگ در گزارش خود به کنگره خلق این کشور اعلام کرد از رونق اقتصاد حمایت خواهد شد. وی تلاش کرد افقی امیدبخش از اقتصاد ترسیم کند.

البته داده های مربوط به میزان اعطاء اعتبارات در ماه ژانویه نشان می دهد وام دهی به بخش های مختلف اقتصاد افزایش یافته و این به معنای افزایش ساخت و سازها و بیشتر شدن مصرف فولاد است.

تحلیلگران بانک مورگان استنلی می گویند وضعیت وام دهی بهتر شده و در نتیجه اعتماد بیشتری به رونق اقتصاد بوجود آمده است. اما شرایط کلی بازار سنگ آهن تغییر بزرگی نداشته و تولیدکنندگان بزرگ این ماده خام یعنی شرکت های ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون، ویل اس ای و فورتسکیو همچنان به عرضه میزانی بالا سنگ آهن به بازار ادامه خواهند داد. هدف آنها افزایش سهم خود در بازار است.

نکته دیگر این است که در ماه های گذشته قیمت پایین سنگ آهن سبب توقف فعالیت برخی تولیدکنندگان این ماده خام در چین شده است. اگر قیمت ها برای مدتی رشد کند آنها فعالیت خود را از سر خواهند گرفت و قیمت ها کاهش خواهد یافت.

تنها عاملی که اخیرا تغییر کرده افزایش حمایت دولت چین از بخش ساخت و ساز است اما مشخص نیست این حمایت چه میزان بر مصرف فولاد در این کشور منجر خواهد افزود.

 

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن از ابتدای سال ۲۰۱۵ تاکنون نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها