steelpedia-iron-mine-mining-stock-1450674484.jpg

یک تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: روند بهای سنگ آهن در ۳۰ سال گذشته در بازه قیمتی ۱۰ تا ۱۹۰ دلار نوسان داشته است. از آگوست ۱۹۹۶ تا آگوست ۲۰۱۱ پس از نوسانات میان‌مدت در قالب امواج اصلاحی، بهای سنگ آهن به روند صعودی خود ادامه داده است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، آرام خلیلی‌فر، تحلیلگر بازار سرمایه در تحلیلی مرگ بازار سنگ آهن اغراق آمیز است و در این تحلیل نوشته است: روند بهای سنگ آهن در ۳۰ سال گذشته در بازه قیمتی ۱۰ الی ۱۹۰ دلار نوسان داشته است . از آگوست ۱۹۹۶ تا آگوست ۲۰۱۱ پس از نوسانات میان مدت در قالب امواج اصلاحی ، بهای سنگ آهن به روند صعودی خود ادامه داده است.

تا اینکه در اوایل سال ۲۰۱۲ همراه با افت شاخص های اقتصادی چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده سنگ آهن در جهان ، بهای آن همراه با سایر کامودیتی ها در چهار سال اخیر وارد روند نزولی شد و از ۱۸۵ دلار در سال ۲۰۱۲ به ۳۵ دلار در ابتدای سال ۲۰۱۶ رسید.

سنگ آهن از ابتدای سال ۲۰۱۶ نسبت به آگوست ۳۵ درصد ، نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد رشد را تجربه کرده است و از ۴۱ دلار به ۵۶ دلار افزایش یافته است.

در آخرین روز معاملاتی در هفته گذشته بهای سنگ آهن به کف شش هفته اخیر رسید و آخرین قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی به چین ۵۸ دلار و ۶۰ سنت هر تن خشک سی اف آر ثبت شده است.

داده های کشتیرانی جنوب نشان می دهد حجم صادرات سنگ آهن در خطوط کشتیرانی کاهش یافته است. رکود در ساخت و ساز و تولیدات صنعتی ، سفارشات کارخانه های فولاد سازی کوچک را کاهش داده و بهای ساخت این واحدهای تولیدی را به شدت افزایش داده است تا جایی که تعداد زیادی از مجتمع های فولادی در سراسر جهان در آستانه تعطیلی و حتی تعطیلی قرار گرفته اند . طرف تقاضا برای سنگ آهن از سوی کارخانه های فولادسازی افت محسوسی داشته است و فشار کاهش تقاضا همچنان بر سر بهای سنگ آهن وجود دارد. اما با این حال فولاد سازان چینی نسبت به آینده بازار امیدوار هستن و معتقدا تعادل عرضه و تقاضا در بازار فولاد رو به بهبود خواهد رفت.

داده های اقتصادی امریکا نشان می دهد افزایش نرخ بهره که می‌تواند بر افزایش بهای کامودیتی ها سایه افکند ممکن است به تعویق بیافتد و تا آن زمان شاهد رشد بهای کامودیتی‌ها منجمله سنگ آهن و فولاد باشیم.

نرخ بیکاری ایالات متحده

ماه های پایانی سال ۲۰۱۶ را در حال گذر است و بسیاری از فعالان بازار منتظر انتشار آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی ایالات متحده در ماه سپتامبر هستند از سوی دیگر از ماه سپتامبر تا اکتبر فعالیت های ساختمانی در چین افزایش می یابد . چنانچه آمار اشتغال قوی اعلام شود در آن صورت احتمال افزایش نرخ بهره در ماه های پایانی سال تقویت خواهد خواهد شد.

در ابتدای هفته پیش رو آمار مربوط به میزان تولیدات صنعتی چین و در اواخر هفته آمار مربوط به موجودی نفت خام و شاخص خرده فروشی ایالات متحده می تواند نوسانات زیادی را در بازار کامودیتی ها ایجاد کند.

شاخص اشتغال بخش غیر کشاورزی

چین تنها عامل تعیین کننده برای آینده بهای سنگ آهن نیست چرا که عواملی همچون بهای نفت ، نقش تولید کنندگان بزرگ سنگ آهن ، تغییر شرایط اقتصادی کشورهایی همچون کنگو ، بزریل ، استرالیا ، هند ، روسیه و ایران به عنوان قول های سنگ آهن جهان ، موجودی سنگ آهن در بنادر کشورهای صادرکننده ، موجودی انبار فولاد سازان و شاخص حمل دریایی بالتیک ، در مشخص کردن مسیر آینده روند بهای سنگ آهن می توانند تاثیر گذار باشد.

در خصوص ارتباط بین روند بهای سنگ آهن و قیمت نفت خام رابطه معنا داری (همبستگی قوی) وجود ندارد ، اما در بررسی روند گذشته گهگاهی دیده شده که همگام با افزایش بهای نفت ، بهای سنگ آهن نیز رشد داشته است.

با نگاهی به روند بهای سنگ آهن از منظر تحلیل تکنیکال شاهد تشکیل الگوی سر و شانه کف هستیم که می تواند بیانگر اتمام روند نزولی و یا بسیار خوشبینانه سیگنالی مبنی بر رشد بهای سنگ آهن در ماه های آتی برای میان مدت باشیم اما نکته ای که نباید از نظر دور داشت این است که احتمال حرکت بهای سنگ آهن در کانال خنثی دور از انتظار نیست. در این مدت بایستی با دقت کافی تغییرات شاخص های اقتصادی تاثیر گذار بر بهای سنگ آهن را دنبال کنیم تا در صورت افزایش انتظارات مبنی بر احتمال افزایش بهای سنگ آهن تصمیمات درست را با حفظ مدیریت سرمایه اتخاذ کنیم.

منبع: اقتصاد نیوز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها