• ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
  • کد خبر: 2194
V7G9943.jpg

در حالی هفته‌های ابتدایی سال ۲۰۱۶ برای تولیدکنندگان سنگ آهن امیدوارکننده بود و سنگ‌آهن در محدوده ۵۰ دلاری قرار گرفت که خبرها از کاهش قیمت ۱.۸۹ دلاری سنگ‌آهن در بازارهای چین حکایت دارد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در حالی طی سه هفته اخیر مسیر قیمت سنگ‌آهن ایران خوشبینانه بود که این صعود قیمت پس از ماه‌ها نزول صورت گرفته بود و قرار گرفتن شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران در محدوده ۵۰ دلاری بسیاری از معدنکاران سنگ‌آهن را خوشحال کرده بود.

کاهش تقاضای سنگ‌آهن به دلیل افزایش عرضه فولاد توسط چین در کنار کاهش قیمت تمام شده استخراج سنگ‌آهن در شرکت‌های بزرگ استرالیایی و برزیلی مدت‌هاست که رقم خورده است. با این حال چند هفته‌ای است که متال بولتن قیمت شاخص سنگ‌آهن ایران را پس از ماه‌ها نزول با افزایش اعلام کرده است. در هفته‌ای که گذشت متال‌بولتن شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران را با ۴.۳۳ دلار افزایش ۴۷.۱۷ دلار اعلام کرد.

این اتفاق معدنکاران حوزه سنگ‌آهن را دوباره امیدوار کرده بود در حالی که برخی بر این باورند تا زمانی که سنگ‌آهن ۵۰ دلار را رد نکند، فضای سرمایه‌گذاری در این حوزه کاملا امن نیست. از سویی قائم مقام انجمن فولاد و معدن خبر از کاهش ظرفیت تولید سنگ‌آهن داده و پیش‌بینی کرده در سال‌های آینده به دلیل موانع تجاری صادرات فولاد افزایش پیدا نخواهد کرد، ضمن اینکه به نظر نمی‌رسد رونق زیادی در بخش مسکن و ساخت‌وساز این کشور نیز مطرح باشد چرا که در حوزه ساخت‌وسازهای جدید چین افول ۱۴ درصدی را شاهد بوده است.

مرجع قیمت‌گذاری متال بولتن پس از صعود قیمت سنگ‌آهن به محدوده ۴۲ دلار متال بولتن شاخص سنگ آهن‌ ریزدانه با عیار ۶۰ درصد ایران را برای تحویل در بندر کینگ دائو چین را ۴۷.۱۷ دلار اعلام کرد در حالی که شاخص هفته گذشته ۴۲.۸۴ دلار بود و این نشان از صعود ۴.۳۳ دلاری قیمت سنگ‌آهن ایران محسوب می‌شد.

اما این اتفاق در حالی افتاد که قیمت معاملات استرالیایی سنگ‌آهن برای تحویل فوری به چین هم افزایش یافته و به ۵۰.۳۰ دلار در هر تن رسیده بود. اما حال گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که در معاملات روز گذشته سنگ‌آهن در بازارهای چین قیمت سنگ‌آهن با کاهش ۱.۸۹ دلاری به ۴۹.۷۵ دلار رسیده و این موضوع نشان دهنده این است که با تداوم بحران مازاد ظرفیت فولادسازان چین و تداوم مازاد عرضه سنگ‌آهن، نزولی شدن قیمت سنگ‌آهن جریان بگیرد. حال باید دید قیمت سنگ آهن ایران چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟

منبع : اقتصادنیوز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها