خواجه نصیر

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن معتقد است که ابزارهای مالی بازار سرمایه به خصوص اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالای ایران، از جمله ابزارهایی است که می تواند قفل تامین مالی صنایع مختلف را باز کند و در تامین سرمایه در گردش صنایع به ویژه برای بازه زمانی کوتاه مدت نقش آفرین باشد.

محمودرضا خواجه نصیری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «کالا خبر» اظهار داشت: در شرایط فعلی اقتصاد که مشکل اصلی تولیدکنندگان و صنایع تولیدی مشکلات مالی و موضوع تامین سرمایه در گردش است، باید به دنبال راهکارهایی برای جبران سرمایه در گردش موردنیاز برای بهبود شرایط تولید بود. در این رابطه بورس کالای ایران با در اختیار داشتن ابزارهایی مختلف، می تواند به تامین سرمایه در گردش موردنیاز صنایع کمک بسزایی کند.

وی افزود: یکی از این ابزارها که می تواند در تامین سرمایه در گردش موردنیاز صنایع مفید واقع شود، اوراق سلف موازی استاندارد است که برای تامین سرمایه در گردش صنایع در کوتاه مدت موثر باشد. این در حالی است که تامین مالی صنایع از بستر بازار پولی برای بازه بلندمدت مناسب بوده و برای تامین سرمایه در گردش و بازه های زمانی کوتاه مدت چندان کاربرد ندارد.

خواجه نصیری تاکید کرد: این روش های تامین مالی در کنار سایر مزیت ها، دو ویژگی اصلی دارند. یکی از این مزیت ها این است که پولی که وارد بورس می شود فقط صرف تامین مالی می شود؛ بنابراین اگر دغدغه تولید داریم بهتر است از این مسیر برای تامین مالی فعالان آن بهره ببریم. نکته بعدی این است که خریداران و متقاضیان این اوراق مشخص هستند و در نهایت شفافیتی ایجاد می شود که از فساد جلوگیری می کند. به این ترتیب، در سال های اخیر بورس کالای ایران به تدریج از بخش معاملات فیزیکی به سمت معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا و ابزارهای تازه مالی پیش رفته که این بستر می تواند برای انواع کالاها و محصولات تولیدی بخش های مختلف توسعه یابد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص تامین مالی صنایع و بنگاه های اقتصادی از بستر بازار سرمایه، اظهار کرد: اوراق سلف موازی استاندارد که به پشتوانه محصول تولیدی بنگاه های اقتصادی قابل انتشار است، به عنوان ابزاری مناسب توسط مجموعه بازار سرمایه ایران به اقتصاد کشور معرفی شده است.

خواجه نصیری افزود: آن دسته از بنگاه های اقتصادی بزرگ که نیازمند منابع مالی با حجم بالا برای پیشبرد فعالیت های اقتصادی خود هستند و نمی توانند به راحتی و با نرخ مناسب مبالغ مزبور را از طریق نظام بانکی تامین کنند، می توانند با مراجعه به بازار سرمایه، منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق ابزارهای مالی اسلامی موجود فراهم کنند.

وی معافیت مالیاتی، نقدشوندگی بالا، ضمانت کالایی و دارا بودن تضامین معتبر را از مهم ترین مزایای این اوراق برشمرد و گفت: بر اساس تبصره ۱ ماده ۷ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و بنابر بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور، معاملات اوراق سلف استاندارد از معافیت مالیاتی برخوردار است. همچنین، با توجه به اینکه اوراق سلف موازی استاندارد هم مشابه سایر اوراقی که در بازار سرمایه منتشر می شود، دارای بازارگردان است و می توان به صورت آنی و از طریق سامانه های بورس به فروش برسد، بنابراین سرمایه گذاران می توانند به واسطه نقدشوندگی بالای این اوراق، در صورت نیاز به آسانی از این سرمایه گذاری با سود معقولی خارج شوند.

به گفته خواجه نصیری، این اوراق به پشتوانه کالا صادر شده و به ضمانت نهادهای مالی معتبر و در برخی موارد حتی به پشتوانه دولت منتشر می شود؛ بنابراین، سرمایه گذاران از ضمانت و بازپرداخت اصل و سود آن خیال آسوده ای خواهند داشت.

وی در خصوص اینکه کدام بخش از ابزارهای بورس کالا امکان توسعه بیشتر را دارند، گفت: کمیته فقهی سازمان بورس و سیستم آمادگی این امر را دارند که هر ابزاری را طراحی کنند. پیشنهاد من به عنوان یک تحلیلگر اقتصادی این است که اگر برای آینده به فکر این موضوع هستیم که کدام بخش از تامین مالی در شرایط فعلی مهم بوده و امکان توسعه دارند، بحث سرمایه در گردش است و ابزارهای تامین مالی کوتاه مدت بورس کالا مثل اوراق سلف موازی استاندارد در این رابطه می تواند به کمک صنایع و تولیدکنندگان بیاید.

خواجه نصیری در خصوص نقش بورس کالا در ایجاد رونق تولید و تحقق شعار امسال گفت: باید کمک کرد تا ابزارهای بورس کالا راهی پیدا کند تا ظرفیت تولید شرکت های تولیدکننده کامل شود و برای رسیدن به این هدف باید استفاده از ابزارهایی که برای رفع مشکل کمبود نقدینگی و تامین سرمایه در گردش از جمله ابزارهای سلف های بلندمدت و کوتاه مدت کاربرد دارند، توسعه یابد و یا باید ابزارهای معاملاتی دیگر را برای تسهیل معاملات به کار گرفت.

وی عملکرد سال ۹۷ بورس کالا را مثبت ارزیابی کرد و مهم ترین اقدام این مجموعه را اینگونه بیان کرد: در سال گذشته اقدامات موثری در این بازار صورت گرفت و می توان گفت بورس کالا بهترین بستر برای کشف قیمت واقعی کالاها و جلوگیری از محدودسازی قیمت ها و ممانعت از بروز رانت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها