خواجه نصیر

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن معتقد است که ابزارهای مالی بازار سرمایه به خصوص اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالای ایران، از جمله ابزارهایی است که می تواند گره تامین مالی صنایع مختلف را باز کند.

به گزارش «کالاخبر» ؛ بورس کالای ایران در چهار سال گذشته که تامین مالی در قالب اوراق سلف موازی استاندارد انجام شده، در ۲۴ دفعه اقدام به انتشار اوراق سلف موازی برای شرکت هایی در حوزه فولاد، معدن، کشاورزی و پتروشیمی به همراه صنعت خودروسازی کرده است که همین نوع تامین مالی در بورس انرژی هم اتفاق افتاده است. سلف استاندارد برق و سلف موازی نفت از جمله این نوع از تامین مالی در بخش صنایع است. این روش های تامین مالی در کنار سایر مزیت ها، دو ویژگی اصلی دارند. یکی از این مزیت ها این است که پولی که وارد بورس می شود فقط صرف تامین مالی می شود؛ بنابراین اگر دغدغه تولید داریم بهتر است از این مسیر برای تامین مالی فعالان آن بهره ببریم. نکته بعدی این است که خریداران و متقاضیان این اوراق مشخص هستند و در نهایت شفافیتی ایجاد میشود که از فساد جلوگیری می کند. به این ترتیب، در سال های اخیر بورس کالای ایران به تدریج از بخش معاملات فیزیکی به سمت معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا و ابزارهای تازه مالی پیش رفته که این بستر می تواند برای انواع کالاها و محصولات تولیدی بخش های مختلف توسعه یابد.

  اوراق سلف موازی ابزاری جذاب برای تامین مالی 

محمودرضا خواجه نصیری مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن نیز در گفت وگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص تامین مالی صنایع و بنگاه های اقتصادی از بستر بازار سرمایه، اظهار کرد: اوراق سلف موازی استاندارد که به پشتوانه محصول تولیدی بنگاه های اقتصادی قابل انتشار است، به عنوان ابزاری مناسب توسط مجموعه بازار سرمایه ایران به اقتصاد کشور معرفی شده است. این اوراق مبتنی بر عقد پایه سلف بوده که به تایید کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران رسیده است.

خواجه نصیری افزود: آن دسته از بنگاه های اقتصادی بزرگ که نیازمند منابع مالی با حجم بالا برای پیشبرد فعالیت های اقتصادی خود هستند و نمی توانند به راحتی و با نرخ مناسب مبالغ مزبور را از طریق نظام بانکی تامین کنند، می توانند با مراجعه به بازار سرمایه، منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق ابزارهای مالی اسلامی موجود فراهم کنند.

وی اظهار داشت: در این راستا بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه، زمینه تامین منابع مالی را برای بنگاه های اقتصادی بزرگ در حجم بالا و با نرخ مناسب فراهم کرده است؛ این بورس می تواند با کمک ابزارهای متنوعی که در اختیار دارد، بنگاه های اقتصادی را در تامین مالی بلندمدت و هم کوتاه مدت و سرمایه در گردش حمایت کند و اوراق سلف موازی استاندارد یکی از ابزارهای پرکاربردی محسوب می شود که از نظر مدت زمان انتشار از انعطاف پذیری مطلوبی برای واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی برخوردار است.

وی معافیت مالیاتی، نقدشوندگی بالا، ضمانت کالایی و دارا بودن تضامین معتبر را از مهم ترین مزایای این اوراق برشمرد و گفت: بر اساس تبصره ۱ ماده ۷ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و بنابر بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور، معاملات اوراق سلف استاندارد از معافیت مالیاتی برخوردار است. همچنین، با توجه به اینکه اوراق سلف موازی استاندارد هم مشابه سایر اوراقی که در بازار سرمایه منتشر می شود، دارای بازارگردان است و می توان به صورت آنی و از طریق سامانه های بورس به فروش برسد، بنابراین سرمایه گذاران می توانند به واسطه نقدشوندگی بالای این اوراق، در صورت نیاز به آسانی از این سرمایه گذاری با سود معقولی خارج شوند.

به گفته خواجه نصیری، این اوراق به پشتوانه کالا صادر شده و به ضمانت نهادهای مالی معتبر و در برخی موارد حتی به پشتوانه دولت منتشر می شود؛ بنابراین، سرمایه گذاران از ضمانت و بازپرداخت اصل و سود آن خیال آسوده ای خواهند داشت. مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن به امکان هدایت منابع و نقدینگی سرگردان در جامعه به سمت طرح های توجیه پذیر از طریق انتشار این اوراق اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بازپرداخت اصل و سود این اوراق از سوی نهادهای مالی معتبر تضمین می شود، منابع مالی جذب شده به کمک این ابزار مالی در طرح های با توجیه اقتصادی هزینه شده و از ورود این منابع به امور بدون صرف اقتصادی پیشگیری می شود.

خواجه نصیری همچنین تاکید کرد: در نهایت اینکه می توان از این ابزار مالی برای انواع کالاها و محصولات، پروژه ها و طرح های توسعه، خرید مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات و ... و در جهت خروج صنایع مختلف اعم از فعالیت های کشاورزی، پیمانکاری و دیگر بنگاه های اقتصادی از رکود بهره برد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها