ورق

در این گزارش قیمت یک ماهه و موجودی قابل فروش ورق گرم فولادی در بورس شانگهای طی ماه می و ژوئن ۲۰۱۹ بررسی شده است. قیمت این محصول فولادی طی مدت زمان یاد شده، تحت تاثیر تنش‌های تجاری میان چین و ایالات متحده و همچنین اقدامات حمایتی دولت چین از توسعه اقتصادی این کشور قرار گرفته و فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشته است

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فلزات آنلاین در این گزارش به بررسی قیمت یک ماهه و موجودی قابل فروش ورق گرم فولادی در بورس شانگهای پرداخته است.  قیمت این محصول فولادی از ابتدای سال جاری در مسیر صعود قرار گرفته است.

ورق گرم فولادی در ابتدای ماه مارس با قیمت ۵۳۱ دلار به‌ازای هر تن فروش رفت. یعنی قیمت آن تقریبا جزو بالاترین سطح قیمتی از ابتدای سال ۲۰۱۸ قرار گرفت. در این هفته دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده در توییتی از عدم توافق تجاری با چین خبر داد. این توییت زمینه‌ساز کاهش قیمت شده و شاهد افت قیمت ورق گرم فولادی به ۵۲۹ دلار در تاریخ ۹ ماه می، بودیم. لایتهایزر نماینده تجاری آمریکا در مذاکرات چین نیز اعلام کرد: این کشور آماده اعمال ۲۵ درصد تعرفه از روز جمعه این هفته (یعنی دهم می) می‌شود.

در این میان عواملی محرک بازار ورق گرم فولادی هستند و زمینه رشد قیمت آن را فراهم می‌کنند.حمایت‌های دولت چین از اقتصاد این کشور را باید مهم‌ترین دلایل رشد قیمت این محصول دانست. عوامل مثبت یاد شده قیمت فروش HRC را در بورس شانگهای و در تاریخ ۱۰ می به بیش از ۵۳۴ دلار به‌ازای هر تن رساند. اما این روند صعودی پایدار نماند. تشدید جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده زمینه کاهش قیمت شدید این محصول را در هفته دوم این ماه پدید آورد. تا جایی که قیمت ورق گرم فولادی در پایان هفته دوم به ۵۱۴ دلار کاهش یافت. گفتنی است کشور چین نیز در ۱۴ می اقدام به اعمال تعرفه متقابل روی کالاهای آمریکایی کرد.

موجودی قابل فروش ورق گرم فولادی در بورس شانگهای را باید از دیگر عوامل موثر بر قیمت این محصول دانست. این موجودی از ابتدای ماه می تا نیمه آن ثابت بود. از ۱۴ می، موجودی قابل فروش بورس شانگهای از محصول مورد بحث، افزایش بسیاری را تجربه کرد. این افزایش موجودی را باید از دیگر دلایل روند نزولی قیمت دانست.

در هفته سوم ماه می، کفه مثبت نوسان قیمتی قوی‌تر عمل کرد و شاخص‌های مثبت اثرگذارتر از قبل بودند. شاخص تورم مسکن چین در ماه آوریل در ۱۶ می برابر ۷/۱۰ درصد اعلام شد. این شاخص سرمایه‌گذاری روی مسکن را رونق می‌دهد. از آنجاکه سهم عمده‌ای از تقاضای فولاد به بازار مسکن تعلق دارد، قیمت فولاد و محصولات آن در مسیر صعود قرار گرفت. روند رو به رشد یاد شده تا ۲۷ می ادامه داشت و پس از آن مجددا کاهشی شد. فعالان بازار اعتقاد دارند سخنان ترامپ مبنی بر اینکه در اجلاس G۲۰ با شی جینگ پنگ رئیس جمهور چین دیدار می‌کند نیز تاثیر بسزایی در این روند داشته است.از ابتدای هفته سوم این ماه یعنی از ۲۰ می، موجودی قابل فروش ورق گرم فولادی در بورس شانگهای به صفر کاهش یافت. این کاهش موجودی را باید از دیگر دلایل روند صعودی قیمت در هفته سوم این ماه عنوان کرد.

این روند رو به رشد تداوم نیافت و ورق گرم فولادی پس از طی کردن روند نزولی در هفته پایانی ماه می، با قیمت ۵۰۵ دلار به‌ازای هر تن، این ماه را به پایان رساند. باید اذعان کرد اقدام رئیس جمهور ایالات متحده مبنی بر محدودیت استفاده از تجهیزات ارتباطی چین توسط شرکت‌های آمریکایی، تنش میان ۲ کشور را بیشتر کرد و مجددا تاثیر منفی بر بازار این کشور داشت.

روند نزولی یاد شده تا ۱۰ ژوئن ادامه داشت. در این مدت، اعلام شد شاخص PMI تولید چین در ماه می به ۴/۴۹ سقوط کرده است. صندوق بین‌المللی پول نیز در هفته نخست ماه ژوئن، رشد اقتصاد چین را از ۶/۶ درصد به ۶/۲ درصد کاهش داد. موارد اعلام شده حکایت از آن دارد که جنگ تجاری آمریکا تاثیر خود را بر بازار چین گذاشته است. در تاریخ ۶ ژوئن نیز ترامپ اعلام کرد پس از اجلاس G۲۰، بر روی مابقی ۳۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین، تعرفه اعمال می‌کند. بناباین می‌توان اینطور نتیجه گرفت همه موارد یاد شده از این روند نزولی حمایت کرده‌اند.

در تاریخ ۱۱ ژوئن، چین اعلام کرد توسعه زیرساخت‌های این کشور را در اولویت قرار می‌دهد. داده‌های تجارت خارجی چین در ماه می ۲۰۱۹ نیز اعلام شد. در این آمار، تراز تجاری این کشور ۶۵/۴۱ میلیارد دلار (بیش از انتظار بازار) و صادرات آن نیز رشد ۱/۱ درصدی داشته داشت. موارد یاد شده تاثیر بسزایی بر این بازار داشته و قیمت ورق گرم فولادی در ۱۱ ام ژوئن به ۵۰۵ دلار به‌ازای هر تن افزایش داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها