بهادر بیژنی

دومین روز و روز پایانی سیزدهمین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM) با حضور حضور بیش از ۹۰ اندیشمند خارجی، ۱۰ استاد برجسته جهانی از ۲۸ کشور جهان به پایان رسید. این سطح مشارکت در مقایسه با دوره‌های قبل کم‌سابقه به شمار می‌رود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، سیزدهمین دوره بین المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM) با حضور بیش از ۹۰ اندیشمند خارجی، ۱۰ استاد برجسته جهانی از ۲۸ کشور جهان برگزار شد. این سطح مشارکت در مقایسه با دوره‌های قبل کم‌سابقه به شمار می‌رود.

اولین روز از سیزدهمین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM)  با حضور بیش از ۹۰ اندیشمند و ارایه موضوعاتی همچون  فینتک و بازار سرمایه اسلامی، رگ تک (RegTech) در بازار سرمایه، ابعاد و فرصت ­ها، ابداعات در حوزه صکوک و همچنین مروری بر توسعه اخیر اقدامات نظارتی مالی در آلمان و ... به پایان رسید.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آغاز به کار سیزدهمین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM)  با بیان اینکه دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی فرصتی ایده‌آل برای تبادل دانش و اطلاعات است گفت: برگزاری این رویداد بین المللی  بستری برای تعامل با اندیشمندان بازار سرمایه در دنیا به شمار رفته و امید می رود تعامل های شکل گرفته در این دوره  تداوم داشته باشد.

رئیس سازمان بورس واوراق بهادار حضور بیش از ۹۰ اندیشمند از ۲۸ کشور دنیا را برگ زرینی درتاریخ برگزاری این دوره بر شمرد و ضمن تشکر از کلیه دست اندرکاران برگزاری این دوره، ابراز امیدواری کرد که دوره بعد با پایان یافتن پاندمی، مجددا به صورت حضوری برگزار شود.

در ادامه بهادر بیژنی، مشاور رییس سازمان در امور بین‌الملل و سرمایه گذاری خارجی ؛ با اشاره به ۲ موضوع نوظهور دارایی­ های رمزنگاری­ شده و شیوع کووید ۱۹در جهان گفت: هرچند که شیوع ویروس کرونا در جهان علاوه بر آثار نامطلوب بر اقتصاد جهانی و سودآوری شرکت­ ها، فعالیت سرمایه­ گذاران خرد در بازارهای مختلف را  با مشکلات عدیده ای همراه کرده اما برگزاری رویدادهایی نظیر دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM) فرصت مناسبی برای بحث و گفت و گو پیرامون اثرات ورود سرمایه­ گذاران خرد به بازارها را فراهم کرده است.

وی  در ادامه با بیان ویژگی های منحصر به فرد دارایی ­های رمزنگاری­ شده تصریح کرد: از یک سو، ویژگی های منحصر به فرد این نوع از دارایی­ ها، قانون­ گذاران را با چالش مواجه ساخته است و از سوی دیگر متقاضیان، درخواست قانون­ گذاری در این حوزه و یا ارائه مجوز برای انجام معاملات دارایی ­های رمزنگاری شده بین­ المللی را دارند. اگرچه هیچ شخصی پتانسیل­ های بلاکچین را رد یا انکار نمی­ کند، اما در خصوص محصولات حاصل از تکنولوژی باید بررسی و تأمل داشت.    

در اولین روز از سیزدهمین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی موضوعات زیر ارائه شد:

•فینتک و بازار سرمایه اسلامی: تجربه ­ها، ابداعات و چالش ­ها از سوی محمد اشفق، مدرس ارشد و مدیر عامل موسسه اقتصاد و مدیریت مالی اسلامی امانه

•سرمایه­ گذاری ­های هم­راستا با رعایت مسئولیت اجتماعی در مقابل سرمایه گذاری­ های منطبق با شریعت از سوی ارم صبا، دانشیار موسسه مدیریت کسب و کار، کراچی

•مدیریت مالی اسلامی و رفتار غیرعادی بازار با نگاهی ویژه بر بازار سرمایه ایران از سوی فرهاد مرسلی، استادیار دانشگاه و عضو انجمن مالی اسلامی

•مروری بر توسعه اخیر اقدامات نظارتی مالی در آلمان از سوی آقای رابرت السن، مدیر ارشد نهاد ناظر آلمان (بافین)

•سرمایه­ گذاری­ های هم­راستا با رعایت مسئولیت اجتماعی در دوران کرونا از سوی محمد شریف الامری، دانشگاه صباح­الدین زعیم استانبول

•ابداعات در حوزه صکوک: تا کجا پیش رفته ایم؟ از سوی سید عون رضوی، دانشیار دانشگاه علوم مدیریتی لاهور

•رگ تک (RegTech) در بازار سرمایه، ابعاد و فرصت­ ها از سوی حمید حسن ­آبادی، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار

دومین روز و روز پایانی سیزدهمین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM) با حضور بیش از ۹۰ اندیشمند خارجی، ۱۰ استاد برجسته جهانی از ۲۸ کشور جهان به پایان رسید. این سطح مشارکت در مقایسه با دوره‌های قبل کم‌سابقه به شمار می‌رود.

این همایش با پیام بهادر بیژنی، مشاور رییس سازمان در امور بین‌الملل و سرمایه گذاری خارجی به پایان رسید.وی در این پیام به سه محور اشاره کرد که نخستین محور اهمیت مدیریت مالی و بازار سرمایه اسلامی بود.

بیژنی گفت: صنعت خدمات مالی اسلامی امروزه به یک بخش قابل توجه در سطح بازار مالی جهانی تبدیل شده است.

وی در ادامه به اولویت‌های جاری بازارهای سرمایه و چالش های پیش رو پرداخت و گفت: با نگاهی بر اولویت‌های قانون‌گذاران بازار سرمایه می‌توان دارایی‌های رمزنگاری‌شده، مدیریت مالی پایدار، آموزش سرمایه‌گذار، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، سایبری، دیجیتالی شدن و توزیع مویرگی، تفکیک بازار، سرمایه‌گذاری منفعل و تأمین‌کنندگان شاخص را به عنوان موارد کنونی بر شمرد.  

مشاور رئیس سازمان بورس درباره چگونگی نحوه برخورد با چالش‌های مذکور گفت: بازار سرمایه عادی و بازار سرمایه اسلامی دارای فرصت‌ها و چالش‌های مشابهی هستند. لذا همکاری دو جانبه از سوی بازار سرمایه عادی و اسلامی مسیر را برای غلبه بر چالش‌ها هموارتر خواهد ساخت. 

در دومین روز از سیزدهمین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی نیز موضوعات زیر ارائه شد:

• مدیریت مالی اسلامی و سرمایه‌گذاری هم‌راستا با رعایت مسئولیت اجتماعی از سوی محمد سجاد سیاه‌کارزاده، عضو هیأت‌مدیره شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه

• توسعه پایدار و صکوک: تأثیر صکوک بر تولید کربن دی‌اکسید از سوی محمد آسوتای، مدیر مرکز مدیریت مالی و اقتصاد اسلامی دانشگاه دورهام (بریتانیا)

• بازارهای سرمایه اسلامی و نقش صنعت صکوک در محیط کلان مالی از سوی سوتان امیر هدایت، مدیر اکوسیستم زیرساخت‌های اقتصاد اسلامی در کمیته ملی مدیریت مالی و اقتصاد اسلامی اندونزی

• مشکلات و چالش‌های بازار سرمایه اسلامی از منظر بنگلادش از سوی محمد قمرالزمان، نایب رییس ارشد و رییس بخش بانکداری اسلامی و عضو کمیته فقهی «وان بانک» بنگلادش

• ارزهای دیجیتال و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله عادی در مقابل نوع اسلامی آن از سوی دچیچه آمینا، استادیار موسسه کسب و کار دانشگاه رباط (مراکش)

• شکل‌دهی بازار صکوک پس از بحران کرونا بر مبنای صکوک بلاکچین از سوی عایشه مونیزا، دانشیار مرکز بین‌المللی مالی اسلامی مالزی (INCEIF).

سخنرانی ۱۰ استاد برجسته خارجی و ۳ سخنران به عنوان مدرس در این دوره و همچنین حضور رؤسای نهادهای ناظر پرو، مالدیو، سوریه، مونته نگرو و نیز مدیران عامل بورس‌های آفریقای مرکزی (کامرون) و قزاقستان به عنوان شرکت کنندگان ویژه این دوره از جمله نکات برجسته این دوره بین‌المللی به شمار می‌رود. همچنین حضور کشورهای کامرون، موریس و کویت برای اولین بار در دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی (ICM) از تفاوت‌های این دوره با ۱۲ دوره قبلی است. 

تاکنون بالغ بر ۵۰۰ اندیشمند خارجی از بیش از ۴۰ کشور مسلمان و غیرمسلمان در ۱۲ دوره‌ گذشته مشارکت داشته و از تجربیات فقه پویای شیعه جعفری در بازار سرمایه اسلامی بهره‌مند شده‌اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها