بحران انرژی

رشد قیمت نفت در این روزها خبر اصلی رسانه‌های دنیاست. در روزهای گذشته قیمت نفت به بیش از ۸۰ دلار رسید و گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال گذشتن قیمت این منبع ارزشمند انرژی از مرز ۱۰۰ دلار تا انتهای امسال منتشر شد. مسئله‌ای که شاید در نگاه اول برای کشورهای صادرکننده نفت مزیت اقتصادی زیادی داشته باشد، ولی اثرات مخربی روی روند بازسازی اقتصاد جهانی در دوره پسا کرونا خواهد داشت. تازه‌ترین گزارش «بانک جهانی» نشان می‌دهد رشد قیمت نفت در بازار جهانی از ماه سپتامبر شروع شده و در ماه اکتبر سرعت آن افزایش بیشتری داشته است.

آغاز رشد قیمت نفت

به  گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ بانک جهانی در گزارش خود اعلام کرد: «در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی هر بشکه نفت برنت در بازار جهانی با قیمت ۷۴.۶ دلار مبادله شد که نسبت به متوسط قیمت ماه قبل از آن با افزایش بالغ‌بر۴.۵ دلاری همراه بود. حال با گذشت حدود دو هفته از آن تاریخ قیمت هر بشکه نفت برنت در بازار جهانی از مرز ۸۰ دلار گذشته است.»

بانک جهانی در این گزارش، متوسط قیمت هر بشکه نفت دوبی را برابر با ۷۲.۲ دلار و متوسط قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس را برابر با ۷۱.۶ دلار در ماه سپتامبر اعلام کرد.
برمبنای این گزارش متوسط قیمت هر بشکه نفت برنت در فصل سوم سال ۲۰۲۱ میلادی برابر با ۷۳ دلار بود، درحالی‌که هر بشکه نفت دوبی ارزشی برابر با ۷۱.۴ دلار و هر بشکه نفت وست تگزاس قیمتی برابر با ۷۰.۶ دلار داشت.

روند صعودی قیمت گاز

قیمت گاز طبیعی هم در این ماه رشد زیادی را تجربه کرد. آمارها نشان می‌دهد هر میلیون «بی تی یو» گاز طبیعی در ماه سپتامبر امسال با قیمت ۲۲.۸۴ دلار در بازار اروپا مبادله شد که بالغ‌بر ۷ دلار نسبت به ماه قبل از آن رشد کرده بود. درحالی‌که متوسط قیمت هر میلیون بی تی یو گازطبیعی در اروپا در فصل سوم امسال برابر با ۱۶.۹۳ دلار بود، در فصل دوم امسال هر میلیون بی تی یو گاز ۸.۷۹ دلار قیمت داشت.

باوجوداینکه گاز تولیدی در آمریکا قیمت کمتری داشت، ولی بازهم ارزش آن در فصل سوم امسال در مقایسه با فصل دوم رشد زیادی را تجربه کرد. در فصل سوم سال ۲۰۲۱ هر میلیون «بی تی یو» گاز طبیعی امریکا۴.۳۲ دلار قیمت داشت، درحالی‌که در فصل دوم قیمت آن، معادل ۲.۹۱ دلار بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها