1(1).jpg

قیمت مس طی هفته گذشته پیوسته کاهش یافت و روز جمعه به رقم ۴۷۵۰ دلار در هر تن رسید. خوشبینی درباره رشد تقاضا برای مس در چین، به تدریج کاهش یافته و این وضعیت ممکن است در ماه های آینده ادامه یابد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بالاترین قیمت مس امسال تاکنون ۵۰۸۰ دلار بوده که اواسط ماه مارس یعنی دو ماه پیش مشاهده شد. ابتدای ماه گذشته میلادی قیمت ها به شدت کاهش یافت اما دو هفته پیش بار دیگر شاهد رشد قیمت فلز سرخ بودیم. طی روزهای اخیر خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین که ۴۶ درصد کل مس تصفیه شده جهان را مصرف می کند منفی بوده و طبیعی است در این شرایط، دلیلی برای رشد قیمت ها وجود ندارد. کاهش تقاضا برای مس در چین به تداوم مازاد عرضه منجر می شود.

سال پیش میزان مازاد عرضه مس ۳۵۰ هزار تن بود و امسال این میزان کمتر است اما وجود مازاد در بازار از رشد قیمت ها جلوگیری خواهد کرد. میزان عرضه مس از معادن سال پیش با ۳ درصد افزایش به ۱۹ میلیون تن رسید.

روز گذشته وضعیت صادرات و واردات چین بر نگرانی ها در باره وضعیت اقتصاد این کشور افزود. در گزارش گمرک چین آمده است، در ماه گذشته میلادی نسبت به ماه قبل از آن، صادرات ۱.۸ درصد و واردات ۱۰.۹ درصد کاهش یافته است. پیش بینی شده بود میزان کاهش این دو شاخص ۰.۱ درصد و ۵ درصد باشد. البته مازاد تجاری که تصور می شد ۴۰ میلیارد دلار باشد ۴۵.۵ میلیارد دلار اعلام شد.

کاهش صادرات و واردات نشانه ضعف تقاضای خارجی و داخلی است و این بدان معناست که شرایط اقتصادی جهان و نیز میزان مصرف داخلی در چین مطلوب نیست. دولت چین از سال های پیش تلاش کرده از وابستگی رشد اقتصاد به صادرات و سرمایه گذاری کاسته و مصرف داخلی را بالا ببرد اما ضعف اقتصاد جهان و ساختارهای پرنقص داخلی سبب شده دولت در تحقق این هدف ناکام بماند.

بانک مرکزی چین در بیش از یک سال و نیم اخیر بارها نرخ های بهره و سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی را کاهش داده اما به نظر می رسد این تلاش های خیلی موثر نبوده اند. دولت چین برای سال جاری میلادی نرخ هدف برای رشد اقتصاد را بین ۶.۵ درصد تا ۷ درصد تعیین کرده اما اگر انتشار گزارش های منفی از اقتصاد ادامه یابد این هدف تحقق نخواهد یافت.

حال با توجه به داده های منفی جدید از اقتصاد چین، نگرانی ها درباره کاهش نرخ رشد به ارقامی پایین تر از ۶ درصد وجود دارد. در مجموع ضعف اقتصاد چین بک عامل کاهش قیمت فلزات اساسی در هفته های اخیر است.

از سوی دیگر، شرایط در بخش تولید کارخانه ای و خدمات در اقتصادهای بزرگ منطقه یورو و آمریکا خوب نیست. شاخص فعالیت ها در این بخش ها که مصرف کنندگان بزرگ مس و دیگر فلزات اساسی هستند کاهش یافته و اگرچه میزان فعالیت ها در حال رشد است اما این رشد کند شده است.

امسال و سال آینده میلادی بازار اکثر فلزات اساسی در وضعیت مازاد عرضه وجود دارد و اگرچه شرکت های تولیدکننده این فلزات، از سرمایه گذاری های خود کاسته اند اما تاثیر این کاهش در سال های آینده مشاهده می شود. پنج سال آینده اگر بر عرضه مس افزوده نشود، قیمت ها در سطوح بالاتر نوسان خواهند کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها