زعفران

کارآفرین برتر و فعال بازار زعفران از همه فعالان بازار زعفران کشور اعم از تولیدکنندگان و کشاورزان، صادرکنندگان، تجار و مصرف کنندگان بزرگ دعوت کرد تا با دادن دست همکاری به یکدیگر زمینه راه اندازی اوپک زعفران از سوی ایران را فراهم کنند تا تجربه راه اندازی اوپک فرش تکرار نشود.  

به گزارش «کالاخبر»، احسان مصطفوی نژاد در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: وقتی بحث راه اندازی اوپک زعفران از سوی ایران به منظور تنظیم تولید و صادرات جهانی زعفران مطرح می شود نخستین سوال این است که ضرورت این اقدام چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید اعلام کرد که سه کشور پاکستان، هند و چین با راه اندازی اوپک فرش و ریاست پاکستان بر این سازمان، اقدامی کرده اند که ایران به عنوان تولیدکننده برتر فرش دنیا برای عضویت در این سازمان باید مجوزهای اعلامی این اعضا را رعایت کند. 
مصطفوی نژاد ادامه داد: این کشورها که محکوم به سرقت نقشه های فرش ایرانی هستند با یک اقدام بین المللی اکنون درصدد ارتقای تجارت جهانی فرش به نام خود هستند و در همین زمینه اگر در بازار زعفران نیز اقدامی بین المللی از سوی ایران انجام نشود به همین سرنوشت دچار خواهیم شد.
به گفته او، شک نکنید که اگر اوپک زعفران به همت فعالان بازار زعفران ایران شکل نگیرد طولی نخواهد کشید که شاهد تاسیس یک سازمان جهانی زعفران و به احتمال زیاد ریاست افغانستان یا اسپانیا بر این سازمان خواهیم بود و در آن زمان ایران برای عضویت در این سازمان باید شرایط این کشورها را رعایت کند.
این صادرکننده نمونه کشور در ادامه بر لزوم همراهی همه فعالان بازار زعفران برای تشکیل اوپک زعفران تاکید کرد و گفت: راه اندازی سازمان جهانی تولید و صادرات زعفران با نام اختصاری «اوسک» که از سازمان جهانی اوپک الگو گرفته است، یک پروژه ملی ایران است و همه فعالان و مسوولان در حوزه زعفران و بخش کشاورزی باید سهمی در آن داشته باشند. 
مصطفوی نژاد اذعان داشت: ابتدا باید با همکاری همه فعالان بازار زعفران به یک خرد جمعی برای تشکیل اوسک برسیم و بعد با قدرت به نفوذ بیشتر در بازارهای جهانی با نام ایران آن هم از مسیر اوسک اقدام کنیم که در انتظار دست یاری همه دلسوزان بازار طلای سرخ ایران در این زمینه هستیم.
او در پایان به گام های ابتدایی راه اندازی اوسک زعفران اشاره کرد و گفت: آموزش، استانداردسازی، بورس کالای جهانی، صندوق سرمایه گذاری زعفران، بانک زعفران، شناسنامه دار کردن محصول و کشاورزان و ایجاد آزمایشگاه های تخصصی از جمله گام های ابتدایی راه اندازی این سازمان جهانی به شمار می رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها