بورس کالا

طی هفته گذشته بیشترین موضوعات در حوزه بورس کالا حول فولاد، پتروشیمی و مسکن چرخید. اهم موارد مطرح شده شامل اظهار نظر جدید وزیر صمت مبنی بر سیاست دولت و این وزارتخانه بر عرضه کامل فولاد در بورس، رشد قابل توجه فروش پتروشیمی ها در بورس کالا، استفاده از تجربه معاملات عرضه های پتروشیمی برای ساماندهی بازار فولاد و رونمایی از اوراق سلف مسکن در بورس کالا بود.

*ساماندهی بازار فولاد با الگوی پتروشیمی

به گزارش «کالاخبر»؛ سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خواستار ساماندهی بازار فولاد با بهره گیری از تجربه معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا شد. وی معتقد است؛ عرضه حداکثری محصولات فولادی در بورس کالا یکی از استراتژی‌های مهم و مثبت مورد توجه دولت، مجلس و قوه قضائیه است؛ از این رو لازم است همچون نظام حاکم بر عرضه محصولات پتروشیمی، مقررات حاکم بر بورس کالا در عرضه فولاد نیز جاری گردد و سایر سازمان‌ها و نهادها مجاز به دخالت در مقررات بورس کالا نباشند. بازار محصولات پتروشیمی نیز با همین استراتژی و تعامل موثر بورس کالا با همه ذینفعان به خوبی تنظیم شده و مدت‌هاست از آرامش و ثبات لازم برخوردار است و لذا پیشنهاد می‌کنیم همین الگو برای فولاد نیز مدنظر سیاستگذاران و تصمیم‌گیران قرار گیرد.

*بورس کالا پایانی بر اختلافات قیمتی زنجیره فولاد

کیوان جعفری طهرانی کارشناس ارشد صنعت فولاد عرضه محصولات صنایع بالادستی زنجیره فولاد در بورس کالا را راهکاری مناسب برای حل اختلافات پیرامون نحوه قیمت‌گذاری این محصولات دانست و تاکید کرد: در صورت عرضه سنگ آهن، کنسانتره و گندله در بورس کالا، این محصولات در فرآیند مناسبی کشف قیمت خواهند شد و به تناسب بازارهای جهانی به فروش خواهند رسید. در واقع بهترین کار برای حل مشکلات، عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس کالاست، زیرا این اقدام باعث ایجاد تعادل در بازار فولاد کشور خواهد شد.

*سیاست دولت عرضه کل فولاد در بورس کالا

علیرضا رزم حسینی وزیر صمت گفت: در جلسه اخیر کمیسیون صنایع مجلس مباحثی در خصوص صنعت خودرو، فولاد و معادن مطرح و بررسی شد و به توافقات خوبی رسیدیم که گام به گام اجرایی می شود. در این میان موضوع اصلی نمایندگان به بحث فولاد اختصاص داشت و برخی نمایندگان تاکید داشتند که شیوه نامه جدید فولاد با قاطعیت اجرا شود و با نظارت بیشتر وزارت صمت، قیمت های فولاد متعادل شود که در این خصوص خوشبختانه از دو هفته گذشته رفته رفته قیمت ها متعادل تر شده است. سیاست کلی وزارت صمت و دولت عرضه محصولات فولادی به طور کامل در بورس کالا است تا مازاد تولید کشور نیز صادر شود.

*رشد قابل توجه فروش پتروشیمی ها 

بررسی معاملات بورس کالای ایران در ۸ ماهه امسال بیانگر آمار مطلوب فروش شرکت های پتروشیمی است به طوری که تمام متغیرهای معاملاتی در این حوزه با افزایش قابل توجه مواجه شده است. از ابتدای فروردین تا پایان آبان ماه امسال در مجموع ۳ میلیون و ۵۲۰ هزار تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش ۴۶۲ هزار میلیارد ریال در بورس کالا معامله شد که حجم و ارزش معاملات به نسبت مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲۵ و ۸۰ درصدی مواجه شده است.

*اوراق سلف مسکن به زودی رونمایی می‌شود

معاملات اوراق سلف مسکن که به فروش متری مسکن شهرت یافته به زودی در بورس کالای ایران آغاز می شود؛ این خبری است که پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در پی انجام اقدامات لازم و همکاری این وزارتخانه با بورس کالا برای راه اندازی و آغاز معاملات اوراق سلف مسکن که به فروش متری مسکن شهرت یافته به زودی در بورس کالا اعلام کرد.
به گفته وی، با کمک این ابزار مالی بورس کالا، ارزش تمام شده ساخت یک واحد یا یک پروژه، تبدیل به ورقه‌های کوچک بهادار می شود و در بازار توسط انبوه‌ساز عرضه می‌شود. در این بازار مردم می توانند به منظور حفظ ارزش پول خود را در مقابل تورم، اوراق مسکن از بورس کالا خریداری کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها