بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین آنها می توان به "استفاده از ظرفیت بورس کالا در تامین سیمان و فولاد طرح های حمایتی مسکن"، "ریشه گران شدن فولاد، بورس کالا نیست"،"بازار سرمایه به تامین مصالح ساختمانی مسکن حمایتی کمک می کند" و"زنجیره ابزارهای مالی شمش طلا در بورس کالا تکمیل شد" اشاره کرد.

استفاده از ظرفیت بورس کالا در تامین سیمان و فولاد طرح های حمایتی مسکن

به گزارش کالاخبر ،در هفته گذشته سید احسان خاندوزی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی بین تیم دولت انسجام وجود دارد، گفت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان سیاست‌گذار مسکن دغدغه‌هایی در مسئله تامین مصالح سیمان و فولاد دارد که ما هم درک می‌کنیم. علت ورود برخی از کالاها به بورس کالا ناشی از فرآیندهای حواله‌های فسادزایی بود که پیش از این وجود داشت.

خاندوزی اظهار کرد: قبل ورود این محصولات به بورس کالا دلالان به این حواله‌ها دسترسی داشتند و با واسطه‌گری‌های غیرمولد، سودهای کلان دریافت کردند. بنابراین تصمیم گرفته شد این کالاها در بورس کالا عرضه شود و نتیجه آن حذف رانت و شفافیت معاملات بود.

وی افزود: بنده هم شخصا به وزیر راه گفتم و هم در جلسه ستاد اقتصادی دولت که بورس کالا کاملا آمادگی دارد با نظر وزارت راه و صمت و همچنین دستگاه های دخیل برای ساخت مسکن، اصلاحات لازم را در این زمینه پیش ببرد.

ریشه گران شدن فولاد، بورس کالا نیست

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ریشه گران شدن فولاد، بورس کالا نیست، گفت: ریشه گرانی فولاد در بی تدبیری در تامین اقلام مربوط به بهای تمام شده این محصول در کشور است و نباید آدرس غلط به جامعه و اقتصاد کشور بدهیم.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه ما نمی توانیم با ادبیات غیرعلمی و غیرتخصصی اما دلسوزانه کشور را اداره کنیم، گفت: مباحثی که مطرح می‌شود، نیاز به کار کارشناسی دارد. بنابراین در حوزه مسائل مرتبط با بازار سرمایه کمتر کارشناسی است که اعتقاد داشته باشد که اگر ما رویکرد شفاف و رویکرد قیمت گذاری براساس تخصیص بین منابع و امثال این موارد را کنار بگذاریم در اقتصاد موفق تر هستیم. به واقع این جای سوال دارد که چه کسی توانسته از اقتصادی غیر شفاف انتفاع ببرد؟

وی با بیان اینکه همه آن چیزی که تحت عنوان رانت ها در ساختار غیر شفاف غیر اقتصادی بوده کاملا می تواند در اقتصاد کشور تجلی پیدا کند،ادامه داد: بنابراین ما حق برگشت به عقب را نداریم. البته امکان اشکالاتی به روند جاری وجود دارد که می تواند مورد بررسی قرار گیرد، لذا اگر آقایان و وزرا نظراتی در این بخش دارند، ما از این نظرات استقبال می کنیم.

بازار سرمایه به تامین مصالح ساختمانی مسکن حمایتی کمک می کند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه بازار سرمایه و بورس کالا آمادگی کامل خود را برای تامین نیاز مصالح ساختمانی مسکن حمایتی اعلام می کند گفت: در صورتیکه وزارت مسکن میزان نیاز این طرح ها به مصالح ساختمانی مورد معامله در بورس را اعلام کند، جلسات کارشناسی در این زمینه برگزار می شود.

مجید عشقی افزود: از طریق صندوق های کالایی و ابزارهای مشتقه می توان شرایطی را مهیا کرد تا انبوه سازان و پیمانکاران بتوانند در سررسیدهای بلندمدت مصالح ساختمانی را با قیمت منطقی و منصفانه تامین کنند.

وی عنوان کرد: به منظور حمایت از حقوق سرمایه‌‎گذاران نیز اقداماتی چون توجه ویژه به ابزارهای سرمایه‌گذاری در مسکن، صندوق‌های املاک و مستغلات، پیش فروش متری (سلف مسکن) و گواهی سپرده کالایی (سیمان، فلزات و ...)؛ افزایش کیفیت خدمات به سرمایه‌گذاران، رقابتی شدن نهادهای مالی با جهش در صدور مجوزها (مجوز کارگزاری پس از ۱۳ سال)، اتصال به درگاه صدور مجوزهای دولت کاهش مدت زمان واریز سود سهامداران از ۸ ماه به ۴ ماه و واریز سودهای رسوبی (حق‌الناس) صورت گرفت.

زنجیره ابزارهای مالی شمش طلا در بورس کالا تکمیل شد

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس‌کالای ایران گفت: پس از راه اندازی موفق معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی شمش طلا و همچنین مشارکت صندوق های کالایی در معاملات این دارایی، از سه شنبه ۱۸ مهرماه قرارداد اختیار معامله شمش طلا نیز در بورس کالا آغاز بکار می کند تا با تکمیل زنجیره ابزارهای مالی شمش طلا به همه سلایق سرمایه گذاران در این حوزه پاسخ داده شود.

رحمان آراسته از شروع معاملات اختیار معامله شمش طلا در هفته جاری خبر داد و گفت: برای اولین بار در بازار مشتقه بورس کالای ایران می‌توان استراتژی ترکیبی کاورد کال (موقعیت باز فروش اختیار معامله خرید پوشش‌داده شده با خرید دارایی پایه) در بازار آپشن را بدون تأمین وجه تضمین انجام داد.

او افزود: بورس کالای ایران شرایطی را فراهم کرده که فعالان بازار بتوانند در لحظه و به محض ارسال درخواست امکان استفاده از دارایی پایه به عنوان وجه تضمین موقعیت فروش اختیار خرید شمش طلا را داشته باشند.

۱۲۱ کیلوگرم شمش طلا تنها در ۴ روز معامله شد

ریسک های سنتی معامله در بازار طلا و تکمیل زنجیره مدرن معاملاتی طلا در بورس کالا باعث شده تا مردم و سرمایه گذاران به مرور با مزایای خرید اوراق طلا به جای فیزیک طلا آشنا شوند به طوریکه تنها در ۴ روز ابتدایی هفته جاری یک میلیون و ۲۱۰ هزار گواهی (معادل ۱۲۱ کیلوگرم شمش طلا) در بورس کالا معامله شد و به عبارتی ۳۸۸ میلیارد تومان نقدینگی جذب این بازار شد.

بررسی ها آماری نشان می دهد از ابتدای هفته تا روز سه شنبه (۱۵ تا ۱۸ مهر) یک میلیون و ۲۱۰ هزار و ۴۵۱ گواهی سپرده شمش طلا در بازار مالی بورس کالا معامله شد و با توجه به اینکه هر گواهی معادل ۱۰۰ سوت یا ۰.۱ گرم شمش طلا است در مجموع ۱۲۱ هزار و ۵۴ گرم (۱۲۱ کیلوگرم) شمش طلا مورد معامله قرار گرفته است.

ارزش این حجم از معاملات ۳۸۸ میلیارد تومان محاسبه شده که معادل جذب همین میزان سرمایه از بازار است و نشان از استقبال خریداران از ابزارهای مالی بورس کالا در حوزه طلا است که سبب کنترل خرید فیزیکی طلا شده و ریسک نگهداری و پوشش ریسک معاملات سنتی طلا را به حداقل رسانده است.

پذیرش ۲۶ مِلکِ دولت در بورس کالا

بورس کالای ایران در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای از پذیرش ۲۶ ملک در قالب آپارتمان و مغازه متعلق به دولت که عرضه کننده آن سازمان خصوصی‌سازی است، خبر داد.

در اطلاعیه های مدیریت پذیرش بورس کالای ایران آمده است: ملک‌های پذیرش شده متعلق به دولت بوده که عرضه کننده آن سازمان خصوصی سازی است.این ۲۶ ملک پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و نود و ششمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۷ مهر در بازار فرعی برس کالا مورد تصویب قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها