فیلم

طلا طی ماه های اخیر در حالی رکوردهای قیمتی زیادی را تجربه کرده که وضعیت نااطمینانی به اقتصاد جهان بعد از شیوع کووید-۱۹ سبب شد تا هر نرخ اونس فلز زرد به ۲۰۰۰ دلار نزدیک و همین امر به رونق بازار آن منجر شود.

* پرویز امانیان

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ گزارش جدید موسسه اطلاعات بازارGlobal S&P نشان می دهد که ارزش بازار صنایع معدنی در فصل دوم امسال با افزایش ۳۲ درصدی نسبت به سه ماهه نخست به ۱.۳۹۳ تریلیون دلار رسیده که دلیل اصلی آن عملکرد مثبت قیمت طلا در این فصل و افزایش تقاضای فلزات از سوی چین بوده است. همچنین از بین ۲۵ شرکت بزرگ معدنی جهان، ۲۱ شرکت در ماه ژوئن به دلیل افزایش قیمت طلا با رشد ارزش مواجه شدند.

 بنابراین طبیعی است فلزی با سابقه تاریخی ۶۰۰۰ ساله و علاقمندان و سرمایه گذاران بی شمار، مورد توجه بسیاری از فیلم سازان و داستان فیلم های سینمایی باشد. خواه قهرمان داستان در جست و جوی فلز زرد دست نیافتنی باشد یا برای کنار آمدن با ثروت جدید خود تلاش کند، به هر حال طلا عامل سرگرمی خوبی می شود.

جذبیت های ماجراجویی، داستان هایی درباره گنجینه های پنهان طلا، کشف رگه های اصلی معادن فلز زرد و شهرهایی ساخته شده از طلا، همگی توجه ما را در یک قرن اخیر به ویژه در فیلم های سینمایی به خود جلب کرده است. وبسایت اینوستینگ نیوز در بحبوحه رونق بازار جهانی طلا، پنج فیلم سینمایی با داستان های جذاب که بر پایه کاوش ناشناخته ها و به امید کشف ثروت های طلایی ساخته شده را مرور کرده است، فیلم هایی که تماشای دوباره آنها شاید از یک سو یادآور بخشی از رنج و مشقت کار استخراج در معادن طلا و از سوی دیگر سرانجام تلخ و شیرین رویاهای انسان باشد.

۱- جویندگان طلا

اواخر قرن نوزدهم، تب طلا همه جا را فراگرفته است و هر فردی برای به دست آوردن ثروتی باد آورده به آلاسکا روی می‏ آورد از جمله ولگردی تنها به نام چاپلین.

جویندگان طلا فیلمی که با این نام در ایران به شهرت رسید در سال ۱۹۲۵ و درست ۱۹ سال پس از نخستین فیلم کامل تولید شد. یک فیلم صامت با بازی چارلی چاپلین، مرد افسانه ای پرده نمایش که در جست و جوی طلا به آلاسکا می رود و از دل شرایط سخت گرسنگی، دشواری کار و طمع ثروت، کمدی جذاب و منحصر به فردی می سازد. با این حال، کولاک شدید و وجود یک فراری به سرعت حواس مرد کوچک داستان را در این کمدی مهیج پرت می کند و ولگرد ساکت و آرام فیلم به سختی از شرایط سخت و طاقت فرسا جان سالم به در برد. در یکی از سکانس های به یاد ماندنی فیلم، چارلی چاپلین در حال تکه‌تکه‌کردن چکمه‌اش روی میز می نشیند و به خوردن آن مشغول می شود.

۲- یورکا

فیلم یورکا با بازی جین هاکمن در نقش «جان مک کان» در سال ۱۹۸۳ اکران شد. جان مک کان که در نقش کاوشگر ظاهر می شود و در جست و جوی یک کشف بزرگ است، پس از یافتن رگه اصلی طلا و تبدیل شدن به ثروتمندترین مرد جهان، جزیره ای را در کارائیب به نام Eureka را خریداری می کند تا بازنشسته شود و از ثروت خود لذت ببرد. با این وجود، مانند تقدیر و سرنوشت برخی انسان های ثروتمند فیلم های داستانی و در عین حال عالم واقعی، ثروت جدید وی بین نزدیکان حسادت ایجاد می کند و در نهایت منجر به مرگ وی می شود. با وجود جلب نظر ضعیف فیلم در میان منتقدان، اما یورکا داستان جالبی از ثروت های به دست آمده و از دست رفته است.

۳- سی و سه

اقتباس طلایی دیگری که براساس داستان واقعی ساخته شده است. در واقع فیلم «سی و سه»، داستان دلهره آور ۳۳ معدنچی شیلیایی است که در سال ۲۰۱۰ در معدن طلا و مس در زیر زمین گرفتار شده بودند. این فیلم بقا در مدت ۶۹ روز را به تصویر می کشد و شاهدی بر ذات و روحیه انسانی است. فیلم آنچه را اتفاق می افتد به نمایش می گذارد، وقتی انسان ها برای هدف مشترکی کار می کنند.

در حالی که این معدنچیان در سال ۲۰۱۰ هفته ها تیتر اصلی مطبوعات را به خود اختصاص دادند، معدنکاران، مهندسان و تیم های نجات از سراسر جهان به امید آزادی آنها به شیلی آمده بودند. در حالی که تیم های امداد و نجات شبانه روز کار می کردند تا آنها را به سطح زمین بیاورند، آنها فقط برای سه روز موجودی کافی داشتند و همین اندوخته ناچیز را جیره بندی کردند.

۴- طلا

فیلم طلا با بازی «ماتیو مک کانهی» داستان واقعی معدن طلای بزرگ اندونزی است که آن گونه که به نظر می رسید، نبود. قصه فیلم براساس ماجرای شرکتی به نام Bre-X نوشته شده که در دهه ۱۹۹۰ ادعا کرده بود به عظیم‌ترین معدن طلای جهان در جنگل‌های اندونزی دست یافته است.

فیلم ماجرای یک معدن کاو جاه طلب و دوست زمین شناس نه چندان درستکار وی برای کشف معدن ۳۰ میلیارد دلاری شان را تعقیب می کند. این فیلم بیننده را از جنگل های اندونزی به اتاق های هیات مدیره در وال استریت می برد، جایی که یکی برای سرمایه گذاران چرب زبانی و دیگری تعریف جدیدی از واژه «طلای ابله» را ارائه می کند. «طلا» اتفاقات داستان را به اوج دورانی هدایت کرده که عده ای در جست و جوی تبدیل رویای خود به حقیقت بودند. از دید منتقدان این فیلم نه تنها درباره‌ یک رویداد واقعی در دهه‌ ۹۰ است، بلکه داستان تلاش مردی برای پولدار شدن است که عاقبت به زیر پا گذاشتن ارزش‌های انسانی منجر می‌شود.

۵- سنگ پول

«سنگ پول» فیلمی مستند در غنا و داستانی دلخراش از انتخاب های ترسناک است. سازندگان فیلم دو خانواده معدنچی را در فقر دنبال می کنند. هر خانواده باید تصمیم بگیرد که پسران نوجوان خود را برای کار در معادن غیرقانونی بفرستد یا آنها را راهی مدرسه کند. در حالی که هر پسر باید تصمیم بگیرد که در نهایت برای او و خانواده اش چه چیزی بهتر است، این فیلم نگاه بی پرده ای به استیصال و امیدواری دارد که خارج از معدن طلا در جریان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها