کرونا+کشاورزی

غلات اصلی‌ترین محصولات کشاورزی تأمین‌کننده غذای انسان است، به همین دلیل بررسی روند تغییرات قیمت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۱ قیمت غلات در بازار جهانی رشد کند که دلیل آن انتظار تغییرات جوی در کشورهای بزرگ فعال در عرصه تولید غلات در دنیاست.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ «رابوبانک» که مرکز تخصصی تأمین مالی پروژه‌های کشاورزی است؛ در گزارش اخیر خود پیش‌بینی کرد: «بحران کرونا و تأثیر آن در کاشت محصولات کشاورزی و حتی برداشت محصول و آماده‌سازی اراضی کشاورزی، زمینه را برای افزایش تورم در قیمت کالاهای اساسی حوزه کشاورزی فراهم می‌کند. این تورم در قیمت غلات تا اواسط سال ۲۰۲۱ ادامه دارد و در بسیاری از کشورها می‌تواند تا انتهای سال هم مشاهده شود.»

رکوردشکنی قیمت گندم در ۲۰۲۰

بر اساس این گزارش، تغییرات جوی و گرم شدن دمای هوای زمین که باعث خشکسالی در برخی از مناطق و باران‌های شدید در دیگر مناطق می‌شود، چالش بزرگی برای گندم کاران جهان است.

پیش‌بینی افزایش قیمت گندم در سال جدید میلادی در شرایطی مطرح شده که سال ۲۰۲۰ هم اوج‌گیری قیمت گندم و رسیدن آن به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۴ تاکنون را تجربه کردیم. البته افزایش تقاضا برای واردات گندم در دنیا به دنبال بحران کرونا و تأکید کشورها بر ضرورت داشتن حجم بیشتری از محصولات کشاورزی ضروری در انبارها و ذخیره‌سازی برای مواقع بحرانی هم عامل دیگری بود که رشد قیمت گندم را به همراه آورد.

مهم‌ترین ریسک‌های محصولات کشاورزی

«استفان ووگل»، تحلیل‌گر بازارهای کالایی نیز بر این باور است که «کشاورزان طی پنج سال گذشته با شرایط سختی روبرو بودند و در اغلب این سال‌ها قیمت محصولات کشاورزی بسیار پایین بود. بااین‌حال، به دلیل تحولات اخیر، سال آینده، می‌توانند رشد قیمت و رشد درآمد را تجربه کنند، ولی سال جدید با ریسک‌هایی هم در بازار محصولات کشاورزی همراه است. ازجمله این ریسک‌ها، می‌توان به تأثیر نگرانی ناشی از ابتلا به کرونا در دنیا در سال نو، اشاره کرد».

او می‌افزاید: «باوجود اینکه واکسیناسیون ضدکرونا آغاز شده، ولی واکسینه شدن مردم تمام کشورها تا پایان سال ۲۰۲۱ ممکن نیست و نگرانی در مورد ابتلا به این ویروس همچنان وجود دارد و همین نگرانی، می‌تواند در بسیاری از کشورها، تأثیر منفی بر راندمان تولید محصولات کشاورزی برجای گذارد.»

رشد ۱۲ درصدی قیمت برنج در ۲۰۲۱

طبق پیش‌بینی «رابوبانک» مرکز تخصصی تأمین مالی پروژه‌های کشاورزی؛ در سال جدید قیمت گندم، ذرت و دانه‌های سویا روند افزایشی خواهد داشت، ولی تقاضا برای صادرات این محصولات بسیار زیاد است. افزایش ۱۲ درصدی قیمت برنج در سال ۲۰۲۱ یکی از مهم‌ترین تحولات در بازار کالاهای اساسی حوزه کشاورزی است زیرا برنج، اصلی‌ترین ماده غذایی مردم جهان است. «رابوبانک» همچنین در پیش‌بینی دیگری، افزایش قیمت گندم را حدود ۸ درصدی را برآورد کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها