6343.jpg

با توجه به عرضه عمده شکر در بورس کالای ایران، خریداران این محصول شناسنامه دار شده اند و نهادهای نظارتی بر فعالیت خریداران نظارت می کنند. همچنین اگر عرضه کنندگان نیز به میزان کافی و به موقع اقدام به عرضه شکر نکنند با آنها برخورد خواهد شد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» به نقل از خبرگزاری تسنیم، معاون شرکت بازرگانی  دولتی ایران علت افزایش قیمت شکر را احتکار این محصول عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بازار شکر با پدیده نادری روبه رو است به طوریکه با وجود فزونی عرضه نسبت به تقاضا، با گران فروشی این محصول مواجه ایم.

حسن عباسی معروفان با اشاره به افزایش قیمت شکر در بازارهای جهانی افزود: احتکارکنندگان منتظر افزایش قیمت هستند اما هیچ علتی برای افزایش قیمت در بازار داخل وجود ندارد چراکه امسال هم واردات زیادی انجام شده و هم میزان تولید افزایش یافته است.

به گفته وی، با توجه به عرضه عمده شکر در بورس کالای ایران، خریداران این محصول شناسنامه دار شده اند و نهادهای نظارتی بر فعالیت خریداران نظارت می کنند. همچنین اگر عرضه کنندگان نیز به میزان کافی و به موقع اقدام به عرضه شکر نکنند با آنها برخورد خواهد شد.  

معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار داشت: مصرف سرانه کشور، سالانه حدود ۲۸ کیلو است، به عبارتی اگر این میزان را ضربدر ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور کنیم ماهانه ۱۸۰ هزار تن و روزانه ۶ هزار تن محاسبه می‌شود و اگر روزانه این میزان شکر را در بازار عرضه کنیم، پاسخگوی کل نیاز کشور خواهیم بود.

به گفته وی در سال ۹۴ یک میلیون و ۵۲۰ هزار تن شکر تولید شده که نسبت به ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تن مصرف، حکایت از نیاز ۶۴۰ هزار تنی واردات دارد. این در حالی است که امسال هم مانند سنوات قبل، به همین میزان شکر وارد کشور شده است که مقداری از این محصول قبل از سال ۹۵ و مقدار ۴۵۲ هزار تن شکر در سال ۹۵ یا وارد کشور شده یا در حال ورود است، بنابراین میزان مصرف کشور متناسب با نیاز، تولید و واردات شده است، در حال حاضر هم روزانه حدود ۸هزار تن شکر در بورس کالا عرضه می‌شود.

معروفان گفت: در فاصله ماه گذشته بازرگانی دولتی ایران ۱۰۵ هزار تن شکر در بورس کالا عرضه کرده که بالای ۶۵ تا ۷۰ درصد از این میزان عرضه معامله شده است، بنابراین ۱۰۵ هزار تن از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران عرضه شده و حدودا ۱۷۰ هزار تن کارخانه‌های توسعه نیشکر جنوب، عرضه شکر داشته‌اند و بقیه واردکنندگانی هم که در داخل کشور هستند توانستند میزانی شکر را در کشور عرضه کنند.

 معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران در ادامه افزود: بنابراین هم عرضه و هم میزان ذخایر کشور متناسب است و به اندازه نیاز ۶ هزار تن مصرف شکر و حتی بیشتر به میزان روزانه ۱۰ هزار تن هم عرضه شکر داشته‌ایم ولی باز می‌بینیم در بازار یک گرانی کاذب وجود دارد.

معروفان تصریح کرد: آخرین مصوبه قیمت شکر کیلویی ۲ هزار و ۵۲۰ تومان اعلام شده که البته این میزان ۲ هزار و ۷۲۰ تومان است که دولت ۲۰۰ تومان در هر کیلو به کارخانه‌ها یارانه می‌دهد و مصرف‌کننده‌های شکر فله‌ای (عمده‌فروشان) می‌توانند با این نرخ خریداری کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها