steel-pedia-china-iron-port-1439116122.jpg

روز جمعه قیمت سنگ آهن در بندر تیانجین چین بار دیگر به بالای ۶۰ دلار در هر تن افزایش یافت. برخلاف اکثر پیش بینی ها، قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد، در سال جاری میلادی تاکنون ۴۴ درصد رشد کرده و اکنون نسبت به پایین ترین میزان در یک دهه اخیر که پایان سال پیش مشاهده شد، بیش از ۶۰ درصد بالاتر است.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»،  آمارها نشان می دهد واردات سنگ آهن از سوی چین ماه پیش ۸۸.۴ میلیون تن بوده که بالاترین میزان از ماه پایانی سال پیش و ۳ درصد بالاتر از رقم مربوط به ژوییه سال قبل است. در هفت ماه نخست امسال، میزان واردات سنگ آهن چین ۸.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

تحلیلگران خوشبین معتقدند متوسط قیمت سنگ آهن در نیمه دوم امسال که اکنون در ابتدای آن هستیم ۶۰ دلار خواهد بود. برای کل سال جاری میلادی متوسط قیمت ها ۵۵ دلار است. در سال جاری تاکنون متوسط قیمت ها ۵۳ دلار بوده است. سال آینده میلادی و سال ۲۰۱۸ متوسط قیمت ها به ترتیب ۶۲ دلار و ۷۲ دلار پیش بینی شده است.

این تحلیلگران اجرای سیاست های حمایتی از سوی دولت و بانک مرکزی چین و کاهش ارزش دلار را دو عامل رونق بازار سنگ آهن می دانند.

بانک مرکزی آمریکا که پایان سال گذشته میلادی نرخ های بهره را بعد از یک دهه بالا برد امسال به دلیل ضعف اقتصاد جهان، تغییری در این نرخ ها ایجاد نکرده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش مجدد نرخ های بهره، سال آینده میلادی انجام خواهد شد زیرا ضعف اقتصاد جهان ادامه می یابد و در داخل آمریکا، نرخ تورم پایین باقی مانده است. اگر این پیش بینی تحقق یابد، ارزش دلار شانسی برای رشد نخواهد داشت.

از سوی دیگر دولت چین برای کمک به رونق اقتصاد این کشور بر حجم پروژه های زیرساختی افزوده و این سیاست ادامه پیدا خواهد کرد. امسال نرخ رشد اقتصاد این کشور بین ۶ درصد تا ۷ درصد خواهد بود اما تحقق این نرخ رشد به تداوم حمایت های دولت چین وابسته است. به دلیل ضعف تقاضای خارجی، رونق اقتصاد چین به حمایت های دولت این کشور وابسته است.

چین بزرگ ترین مصرف کننده سنگ آهن در جهان است و مادام که دولت این کشور به حمایت از اقتصاد ادامه می دهد بازار سنگ آهن از رونق نخواهد افتاد. البته نباید فراموش کرد که قیمت این ماده خام اکنون نسبت به سال پیش و سال ۲۰۱۴ پایین تر است. در واقع اکنون نوسان قیمت ها حول رقم ۶۰ دلار سبب خوشحالی سرمایه گذاران شده و نیابد تصور کرد شاهد رشد قابل ملاحظه قیمت ها خواهیم بود.

در حوزه عرضه باید گفت شرکت های بزرگ تولیدکننده سنگ آهن بدون توجه به کاهش قیمت ها، بر ظرفیت تولید خود می افزایند. تولید سنگ آهن برای این شرکت ها هزینه بالایی ندارد در نتیجه در قیمت های کنونی، فعالیت آنها سودده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن در سه سال اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها