• ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
  • کد خبر: 56251
فلزات اساسی

همزمان با فعال شدن اقتصاد کشورها در نقاط مختلف دنیا پس از همه گیری کرونا، قیمت برخی از کالاهای اساسی از جمله قیمت فلزات مهم صنعتی افزایش یافته است. حال میزان تصحیح قیمت این فلزات به چندین عامل بستگی دارد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فولاد ایران، قیمت انواع فلزات نسبت به سطح قبل از همه گیری کرونا تا  ۷۲ درصد افزایش یافته و در ماه می به بالاترین سطح ۹ سال اخیر رسیده است. این افزایش قیمت در فلزات صنعتی به طور گسترده صورت گرفته است. مس در ماه می ۸۹ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده، سنگ آهن ۱۱۶ درصد و نیکل ۴۱ درصد افزایش قیمت داشتند. قیمت بیشتر کالاهای کشاورزی و انرژی نیز با سرعت کمتری در حال افزایش هستند. به ویژه کامودیتی های بخش انرژی (نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی) فقط چند درصد بالاتر از سطح قبل از همه گیری قرار دارند.

افزایش قیمت فلزات بیشتر از سایر کامودیتی ها به چهار دلیل بوده است.

۱- بهبود مبتنی بر تولید: فعالیت بخش تولید فلزات به همان اندازه ابتدای همه گیری افت نکرد و سریعتر از بخش خدمات بهبود یافت، به ویژه در چین که بیشترین مصرف کننده فلزات است. در عین حال، بخش هایی که کامودیتی های بخش انرژی در آنها نقش اساسی دارند، مانند بخش حمل و نقل، همچنان در رکود هستند. به عنوان مثال، مصرف جهانی سوخت جاده ای هنوز ۹۳ درصد از سطح قبل از همه گیری پایین تر است و مانع جهش بیشتر قیمت مواد نفتی می شود.

۲- عوامل جانبی بخش عرضه: فعالیت بسیاری از معادن بعد از همه گیری به طور موقت مختل شد. علاوه بر این، به دلیل ازدحام در بنادر اصلی، محدودیت های قرنطینه ای، مشکلات مداوم در تامین خدمه بخش حمل و نقل و افزایش قیمت سوخت، نرخ کرایه حمل مواد فله به بالاترین سطح ده ساله رسید. همه این موارد قیمت فلزات را نیز بالا برد.

۳- انتظارات برای انتقال سریع به سمت انرژی های پاک و هزینه های زیرساختی: انتظارات بالا در مورد سرعت انتقال به سمت یک اقتصاد سبزتر و پاک تر و  برنامه های زیرساختی جاه طلبانه، باعث افزایش قیمت فلزات شده چرا که وابستگی اقتصاد جهانی به فلزات را افزایش می دهد. به عنوان مثال، انتقال سریع به سمت انرژی های سبز می تواند به افزایش ۴۰ برابری مصرف لیتیوم برای اتومبیل های برقی و صنعت تجدیدپذیرها بیانجامد، در حالی که مصرف گرافیت، کبالت و نیکل برای این اهداف ممکن است حدود ۲۰ تا ۲۵ برابر شود. به گفته آژانس بین المللی انرژی برنامه های بلندپروازانه زیرساختی در اتحادیه اروپا و امریکا می تواند تقاضای مس، سنگ آهن و سایر فلزات صنعتی را افزایش می دهد.

۴-قابلیت نگهداری فلزات: ذخیره و انبارداری فلزات نسبت به نفت خام یا برخی کالاهای کشاورزی که نیاز به امکانات ویژه دارند آسان تر است. این باعث می شود که قیمت گذاری آنها بیشتر با نگاه به آینده باشد و بنابراین نسبت به تغییرات نرخ بهره و انتظارات بازار مانند انتظارات در مورد انتقال سریع انرژی و هزینه های زیرساختی حساس تر باشد.

آیا قیمت فلزات همچنان صعودی می ماند یا کاهش می یابد؟ این یک سوال چالش برانگیز است.

به نظر می رسد فعالان بازار انتظار دارند قیمت فلزات به زودی به اوج خود برسد، زیرا فاکتورهای شماره (۱) و (۲) ظاهراً موقتی هستند. در واقع، در بازارهای آتی افزایش ۵۰ درصدی قیمت فلزات صنعتی در سال ۲۰۲۱ و کاهش ۴ درصدی در سال ۲۰۲۲ برآورد شده است.

هنوز هم انتظار می رود که قیمت ها بالا بمانند و ممکن است بیشتر افزایش یابند، به خصوص اگر تقاضا در زمینه انرژی های پاک بیشتر شود. در مقابل، اگر تصویب قوانین و اقدامات دولت ها در مورد برنامه های انتقال به سمت انرژی های پاک و برنامه های زیربنایی مطابق انتظار محقق نشوند، ممکن است قیمت ها بیش از حد انتظار کاهش یابند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها