بانک جهانی

محصولات کشاورزی در تأمین غذای مردم دنیا نقش مهمی دارند و افزایش قیمت محصولات کشاورزی در یک سال گذشته سبب شده است تا نرخ فقر و گرسنگی در دنیا افزایش یابد. طبق گزارش بانک جهانی در ماه ژوئن سال جاری، قیمت هر تن ذرت در بازار جهانی به ۲۹۱.۹ دلار رسید که ۱۴ دلار نسبت به ماه قبل از آن، کمتر بود. این درحالی است که وضعیت در بازار برنج درجه‌یک تایلندی متفاوت است، به‌طوری‌که بهای این محصول کشاورزی پس از اوج‌گیری در سال گذشته رو به کاهش گذاشته است.

رشد قیمت چشمگیر ذرت

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ طبق گزارش بانک جهانی در ماه ژوئن سال جاری، قیمت هر تن ذرت در بازار جهانی به ۲۹۱.۹ دلار رسید که ۱۴ دلار نسبت به ماه قبل از آن، کمتر بود. بااین‌حال، هر تن ذرت در فصل دوم امسال قیمتی برابر با ۲۸۸.۵ دلار داشت که نسبت به قیمت ثبت‌شده برای فصل اول امسال با رشد ۲۰ درصدی و نسبت به فصل دوم سال قبل با رشد ۹۷ درصدی همراه بوده است. این رشد قیمت برای یک محصول کشاورزی پرمصرف که سهم زیادی در تأمین غذای دنیا دارد، باعث شد تا شمار زیادی از مردم در کشورهای فقیر، بخشی از توان تأمین معاش خود را از دست بدهند. گزارش‌ها نشان می‌دهد،  هر تن ذرت در سال ۲۰۱۸ با قیمت ۱۶۴.۴ دلار مبادله می‌شد که در سال ۲۰۲۰ با رشد بسیار اندکی به مرز ۱۶۵.۵ دلار رسید.

نوسان قیمت برنج در بازار جهانی

براساس گزارش بانک جهانی، وضعیت در بازار برنج درجه‌یک تایلندی متفاوت است، به‌طوری‌که بهای این محصول کشاورزی پس از اوج‌گیری در سال گذشته رو به کاهش گذاشته است. در ماه ژوئن امسال هر تن برنج تایلندی درجه‌یک با قیمت ۴۳۹.۷ دلار فروخته شد که نسبت به ماه قبل از آن با کاهش همراه بود. در ماه می هر تن برنج درجه‌یک تایلندی قیمتی برابر با ۴۶۲.۸ دلار داشت. همچنین، متوسط قیمت هر تن برنج تایلندی در فصل دوم امسال برابر با ۴۵۹.۹ دلار بود درحالی‌که در فصل دوم سال قبل قیمتی برابر با ۵۱۰.۱ دلار داشت.

کاهش قیمت برنج در این بازه یک‌ساله را می‌توان از جنبه دیگری بررسی کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد بعد از شیوع کرونا در دنیا شماری از کشورهای صادرکننده برنج ازجمله تایلند مانع از صادرات برنج شدند یا صادرات را محدود کردند. هدف این کشورها، نگهداری این منابع غذایی برای مردم کشور خود بود. درنتیجه این سیاست قیمت برنج در سال گذشته رشد کرد. اما به‌تدریج این محدودیت‌ها برداشته شد و قیمت برنج هم روند کاهشی در پیش گرفت.

آمارها نشان می‌دهد هر تن برنج در سال ۲۰۱۸ قیمتی برابر با ۴۰۱.۱ دلار داشت درحالی‌که در سال ۲۰۱۹ با قیمت ۳۹۳.۵ دلار به فروش می‌رسید. در سال ۲۰۲۰ نیز متوسط قیمت هر تن برنج تایلندی درجه‌یک در بازار جهانی برابر با ۴۷۴.۶ دلار بود.

براساس گزارش‌های ارائه‌شده، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری متوسط قیمت برنج تایلندی درجه‌یک به مرز ۴۵۰ دلار برسد که از سال قبل پایین‌تر خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها