• ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
  • کد خبر: 65087
آلومینیوم+فولاد

رشد قیمت فلزات در ماه های اخیر مساله مهمی بود زیرا بر فشار تورمی در اقتصاد دنیا دامن زد. آمارها نشان می دهد در ماه های اخیر رشد قیمت آلومینیوم و فولاد در دنیا به سطح نگران کننده ای رسیده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از تحلیل بازار، بازارهای فلزی در ماه های اخیر تلاطم زیادی را تجربه کردند ولی تحولات بازار سنگ آهن و آلومینیوم و فولاد بیش از دیگر بازارها بود. طبق گزارش های ارایه شده توسط بانک جهانی در نهمین ماه امسال این دو بازار شاهد تغییرات بزرگی بودند که روی عملکرد اقتصادی کشورها بسیار اثرگذار بود.

در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی قیمت هر تن آلومینیوم در بازار جهانی بالغ بر ۲۰۰ دلار نسبت به ماه قبل از آن رشد کرد و به ۲۸۳۵ دلار رسید. متوسط قیمت هر تن آلومینیوم در بازار جهانی در ماه آگوست همین سال برابر با ۲۶۰۳ دلار و در ماه قبل از آن برابر با ۲۴۹۸ دلار بود.

 بررسی سیر تغییرات قیمت الومینیوم در فصول اول تا سوم امسال هم نشان از افزایش شدید قیمت ها داشت اگرچه سرعت افزایش در فصل دوم بیش از فصل سوم بود. گزارش ارایه شده توسط بانک جهانی نشان می دهد در فصل اول امسال هر تن الومینیوم در بازار جهانی قیمتی برابر با ۲۰۹۱ دلار داشت و در فصل دوم به بیش از ۲۴۰۰ دلار رسید ولی در فصل سوم ارزش هر تن از این فلز در بازار جهانی از مرز ۲۶۴۵ دلار عبور کرد. در سال ۲۰۱۹ هر تن از این فلز پر مصرف صنعتی با قیمت ۱۷۹۴ دلار مبادله شده بود. رشد قیمت الومینیوم می تواند باعث رشد قیمت صنایع پایین دستی از قبیل صنعت خودروسازی شود.

از طرف دیگر در بازار سنگ آهن شرایط کاملا متفاوت بود. بانک جهانی خبر از تداوم افت ارزش سنگ آهن در دنیا داد. در سپتامبر امسال هر تن از این محصول معدنی با قیمت۱۲۴.۵ دلار مبادله شده است در حالیکه در ماه قبل از ان هر تن از این ماده معدنی با قیمت بالغ بر ۱۶۲ دلار فروخته شده بود.

در جولای سال ۲۰۲۲ هر تن سنگ آهن در بازار جهانی با قیمت ۲۱۴ دلار فروخته شده بود. این سقوط عجیب و بالغ بر ۹۰ دلاری قیمت هر تن سنگ آهن بازار موضوغ مورد بحث کارشناسان است.

سی ان ان بر این باور است کاهش تولید فولاد در دنیا به دنبال همه گیری کرونا عامل اصلی این افت ارزش بود ولی بانک امریکا تنها بر تاثیر سیاستهای چین روی بازار سنگ آهن و فولاد تاکید دارد و  این کشور را بازیگر اصلی در این عرصه می داند.

بررسی شاخص های قیمتی ارایه شده توسط بانک جهانی نشان می دهد متوسط قیمت هر تن سنگ آهن در فصل سوم امسال برابر با ۱۶۶.۹ دلار بود در حالیکه  متوسط قیمت هر تن در فصل دوم به مرز ۲۰۰.۷ دلار رسیده بود. در سال ۲۰۱۸ هر تن سنگ آهن در دنیا ۶۹.۸ دلار قیمت داشت و در سال بعد از ان به ۹۳.۸ دلار رسید. در سال ۲۰۲۰ هر تن سنگ آهن با قیمت ۱۰۸ دلار مبادله شد.

رویترز در مورد افزایش قیمت الومینیوم و فولاد در بازارهای جهانی و تاثیرات ان روی اقتصاد دنیا نوشت: «رشد قیمت مواد اولیه و فلزات در شرایطی که قیمت نفت سیر افزایشی دارد، مساله ای بسیار نگران کننده است و باعث افزایش فشار تورمی در  اقتصاد دنیا می شود. تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد دنیا در جریان همه گیری کرونا زمینه را برای رشد تورم فراهم کرده بود و حال جهان در آستانه شوک تازه ای قرار دارد که این بار می تواند بستر را برای زمین گیر شدن اقتصاد دنیا در دام تورم فراهم کند. این خطر بسیار جدی است و مقابله با ان باید در صدر سیاست های دولتی قرار بگیرد.»

رشد تورم در اقتصاد دنیا چالشی جدی است و می تواند آسیب زیادی به زیر ساخت های اقتصادی دنیا وارد کند. اقتصادی که در نتیجه همه گیری کرونا بسیار ضعیف شده است و با هر تلنگری در آستانه آسیب های بسیار شدید قرار می گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها