BN-KU693_CCOPPE_P_20151018142839.jpg

بهای مس که تا شش ماه گذشته به بیش از ۵۱۰۰ دلار در هر تن افزایش یافته بود طی هفته های اخیر در مسیر کاهش حرکت کرده است. البته در روزهای گذشته قیمت هر تن فلز سرخ در محدوده ۴۷۰۰ دلار نوسان کرده و حال برخی تحلیلگران با اشاره به برخی عوامل می گویند احتمال رشد قیمت ها طی ماه های آینده وجود دارد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، تحلیلگران کپیتال اکونومیکس می گویند رشد نسبی قیمت مس به رغم افزایش ذخیره این فلز در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی و افزایش عرضه از سوی برخی معادن نشان می دهد بازار نسبت به فشارهای موجود مقاوم است.

این تنها استدلال تحلیلگران خوشبین است. در مقابل، برخی کارشناسان معتقدند اوضاع بازار به شکلی نیست که بتوان به آینده بازار مس و برخی دیگر فلزات اساسی امیدوار بود.

طی سه ماه باقیمانده از سال جاری میلادی، تغییرات ارزش دلار و وضعیت اقتصادی در مصرف کنندگان بزرگ فلزات اساسی یعنی چین، آمریکا و آلمان مهمترین عوامل موثر بر قیمت ها هستند.

تغییرات ارزش دلار در ماه های آینده تحت تاثیر مستقیم نرخ های بهره در آمریکا قرار دارد. فردا نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص می شود و اگر نرخ های بهره تغییر نکند سرمایه گذاران بر بیانیه پایانی نشست تمرکز خواهند کرد. در این بیانیه دیدگاه بانک مرکزی درباره وضعیت اقتصاد و زمان احتمالی افزایش نرخ های بهره بیان خواهد شد.

در باره برنامه بانک مرکزی آمریکا در حوزه سیاست های پولی پیش بینی های مختلفی مطرح شده است و اکنون اکثر تحلیلگران معتقدند در پایان سال جاری میلادی نرخ های بهره بالا برده خواهد شد. اگرچه این زمان خیلی نزدیک نیست اما پیش بینی افزایش نرخ های بهره سبب می شود ارزش دلار رشد کند و این عاملی برای فشار بر قیمت فلزات اساسی است.

به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا سبب شده شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر اکنون نسبت به ابتدای سال پایین تر باشد. در هفته های اخیر این شاخص رشد کرده زیرا احتمال افزایش نرخ های بهره بیشتر شده است. اگر این روند ادامه یابد فشار بر قیمت فلزات اساسی بیشتر خواهد شد.

عامل دیگری که بر سرنوشت قیمت ها در ماه های آینده تاثیر دارد وضعیت اقتصادهای بزرگ مصرف کننده فلزات اساسی بویژه چین و آمریکاست. بعید است تغییری در سیاست های حمایتی بانک مرکزی و دولت چین ایجاد شود زیرا اقتصاد چین با مشکل افزایش بدهی ها مواجه است و مصرف داخلی رشد کافی نداشته است.

اکثر تحلیلگران معتقدند تا سال آینده تغییری در سیاست های حمایتی بانک مرکزی چین ایجاد نخواهد شد. در آمریکا وضعیت بخش مسکن خیلی خوب نیست و درباره آلمان این باور وجود دارد که نرخ رشد اقتصاد کمتر خواهد شد.

بر مبنای شاخص های بنیادی بازار فلزات اساسی، بعید است قیمت ها رشد کند اما در باره روی و نیکل، کسری عرضه به رشد قیمت ها کمک خواهد کرد. در بین شش فلز اساسی، روی بهترین عملکرد را در سال جاری میلادی داشته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع: جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها