مواد شیمیایی

شرکت‌ ملی نفت ابوظبی (ادنوک) محموله‌های آمونیاک آبی را به شرکت‌های ژاپنی ایتوچو و آیدیمیتسو می‌فروشد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از نیپنا، ادنوک روز سه‌شنبه (۱۹ مردادماه) اعلام کرد در کنار شرکت هلندی فرتیگلوب (Fertiglobe) با ارسال محموله‌های آمونیاک آبی به شرکت ژاپنی آیدیمیتسو به‌منظور استفاده در صنایع پالایش و پتروشیمی موافقت کرده است.

ادنوک همچنین اعلام کرد که با همکاری فرتیگلوب، نخستین محموله آمونیاک آبی خود را برای استفاده در تولید کود به شرکت ژاپنی ایتوچو فروخته است.

در بیانیه مطبوعاتی این شرکت اماراتی آمده است فروش این محموله‌ها در چارچوب تلاش‌های مشترک اخیر برای توسعه همکاری صنعتی دوجانبه امارات و ژاپن و با هدف حمایت از توسعه زنجیره‌های جدید آمونیاک آبی دو طرف بوده است.

ادنوک همچنین یکی از پیشگامان بازارهای نوظهور هیدروژن و سوخت‌های حامل آن مانند آمونیاک آبی است که امارات را در زمینه ایجاد زنجیره‌های جهانی ارزش هیدروژن و یک اکوسیستم هیدروژنی محلی پیشرو می‌کند.

فرتیگلوب که یک سرمایه‌گذاری مشترک بین ادنوک و شرکت هلندی اوسی‌آی (OCI) است، در کارخانه صنایع تولید کود الروویس (فرتیل Fertil) واقع در قطب صنعتی الروویس ابوظبی آمونیاک آبی را برای تحویل به مشتریان ژاپنی تولید می‌کند.

محموله هایی که با قیمت بسیار خوبی به آمونیاک خاکستری فروخته می شوند، بر اقتصاد مطلوب آمونیاک آبی به عنوان منبع نوظهور انرژی کم کربن تأکید می کنند. آنها اولین نقطه عطف تولید از برنامه ریزی افزایش قابلیتهای تولید آمونیاک آبی در ابوظبی را نشان می دهند که انتظار می رود شامل برنامه کم هزینه تخلیه مخزن در فیرتل باشد.

تأسیسات آمونیاک آبی که در قطب صنعتی الروویس ابوظبی ساخته می‌شود، دارای ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود این تاسیسات در سال ۲۰۲۵ میلادی به مرحله تولید برسد.

امارات متحده عربی در حال سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف هیدروژنی است در حالی که این کشور حاشیه خلیج فارس تلاش می‌کند تقاضای روزافزون جهانی برای محصولات انرژی سبز را تأمین کند زیرا روند انتقال انرژی در حال شتاب‌گیری است.

آمونیاک با حذف هیدروژن از گاز طبیعی و ترکیب آن با نیتروژن به دست می‌آید. زمانی که دی‌اکسید کربن تولید شده در این فرآیند با هدف کاستن از آثار مخربش بر محیط زیست ذخیره شود، سوخت حاصله «آمونیاک آبی» نامگذاری می‌شود، در مقابل «آمونیاک سبز» با استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی، مانند انرژی خورشیدی تولید می‌شود.

استفاده از آمونیاک آبی در مقایسه با آمونیاک سبز خالص‌ تا دو سوم از هزینه‌های تولید انرژی را کاهش می‌دهد و از نظر تجاری مقرون به صرفه است.

آمونیاک به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان ترکیب کود شیمیایی استفاده می‌شود حدود ۹۰ درصد از ۲۰۰ میلیون تن تولید شده در سال برای این منظور فرآوری و مصرف می شود.

آژانس بین المللی انرژی ۱۸ ماه مه (۲۸ اردیبهشت‌ماه) در گزارشی آورده بود که آمونیاک و هیدروژن در صورت تحقق هدف به صفر رساندن مقدار انتشار کربن در جهان، اصلی ترین سوخت‌های دریایی خواهند بود.
آژانس بین‌المللی انرژی با تشریح نخستین نقشه راه خود برای چگونگی دستیابی بخش انرژی جهانی به هدف به صفر رساندن انتشار دی‌اکسید کربن، اعلام کرد: در چنین سناریویی آمونیاک ۴۵ درصد تقاضای سوخت مورد نیاز بخش حمل و نقل دریایی را شامل می‌شود.

در گزارش این آژانس آمده بود که ۲۰ پایانه بزرگ جهان میزبان بیش از نیمی از محموله‌های و بارهای جهان هستند (در سناریوی به صفر رساندن انتشار کربن)، از این رو آنها می‌توانند به قطب‌های صنعتی برای تولید هیدروژن و آمونیاک به‌منظور استفاده در صنایع شیمیایی و پالایش و سوخت‌گیری تبدیل شوند.

یکی از مزایای آمونیاک این است که می‌تواند در موتور احتراق داخلی هم سوزانده شود و چنین موتورهایی برای کشتی‌های دارای سوخت آمونیاک توسط دو تولیدکننده بزرگ موتورهای دریایی در حال تولید هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها