بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که که مهم ترین عناوین آنها " وام بانکی کشاورزان به پشتوانه «گواهی سپرده کالایی» ، "معامله ۲.۶ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در نیمه نخست سال"، " قیمت گذاری دستوری، آفت بزرگ اقتصاد و تولید" و " پایان التهاب بازار سیمان پس از نظم عرضه ها در بورس کالا" بود.

معامله ۲.۶ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی

به گزارش «کالاخبر»؛ بررسی روند معاملات بورس کالای ایران در نیمه نخست امسال نشان می دهد که ارزش کل معاملات این بورس در سه بخش بازار فیزیکی، مشتقه و مالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۸۷ درصدی مواجه شد و به بیش از ۲۵۸ هزار میلیارد تومان رسید تا رکوردی جدید از ابتدای تاسیس بورس کالا تاکنون به ثبت برسد. از نکات مهم معاملات ۶ ماه نخست امسال علاوه بر ورود سیمان به تالار معاملات، می توان به شکسته شدن رکورد تاریخی حجم و ارزش معاملات تالار صنعتی و معدنی، ارزش معاملات تالار پتروشیمی، ارزش معاملات تالار فرآورده های نفتی و حجم و ارزش معاملات بازار فرعی بورس کالا اشاره کرد.در این زمان معامله ۲.۶ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در بورس کالا به ثبت رسید.

کشاورزان می توانند به پشتوانه «گواهی سپرده کالایی» وام بانکی بگیرند

مدیر توسعه بازارهای فیزیکی بورس کالای ایران با بیان اینکه امکان دریافت تسهیلات از سوی کشاورزان در معاملات گواهی سپرده کالایی وجود دارد، گفت: صاحب کالایی که پس از تحویل محصول خود به انبار، اوراق بهادار یا همان گواهی سپرده کالایی در دست دارد، می‌تواند این اوراق را نزد شبکه بانکی برای دریافت تسهیلات، وثیقه کند و به پشتوانه آن وام بانکی دریافت کند که در این زمینه در حال رایزنی هستیم تا بانک‌ها بخش نامه‌های اجرایی مربوط به این موضوع را تصویب و به شعب خود ابلاغ کنند.

قیمت گذاری دستوری، آفت بزرگ اقتصاد و تولید

رئیس اتاق بازرگانی تهران در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که با حضور ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی گفت: سه معضلی که اقتصاد کشور به ویژه بخش کشاورزی با آن مواجه بوده تورم بالا، عدم سرمایه گذاری و سیاست قیمت گذاری دستوری است که توسط دولت انجام می‌شود. یک اشتباهی که در همه دولت‌ها بوده این است که فکر می‌کنند می‌توان با قیمت گذاری دستوری تورم و افزایش قیمت‌ها را حل کرد در حالی که این موضوع یک خطای بزرگ است که در حق اقتصاد می‌شود و تولید را دچار مشکل می‌کند.

پایان التهاب بازار سیمان پس از نظم عرضه ها

حسن هراتی معاون مالی و اقتصادی شرکت سیمان هرمزگان گفت: نظم گرفتن عرضه سیمان و ورود کارخانجات تولیدی به بورس کالا، قیمت‌ها را به سمت تعادل کشانده است چراکه بازار، چیزی جز عرضه و تقاضا نیست و وقتی سیاست گذاران به مکانیسم عرضه و تقاضا اعتماد می کنند، نتیجه اقدام خود را در تعادل بازار می بینند.

جهش تولید از مسیر بورس های کالایی می گذرد

محمد آقایی کارشناس بازار سرمایه گفت: جهش تولید اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مانند آفریقای جنوبی، برزیل، هند و چین، از داخل بورس‌های کالایی آن ها آغاز شده است و علت آن بهره گیری این کشورها از ابزارهای معاملاتی مختلف است. گواهی سپرده کالایی یکی از این ابزارهاست که در بورس کالای کشور ما نیز انواع دیگری از ابزارها مانند ابزارهای سلف موازی، اختیار معامله، آتی، و غیره وجود دارد.

فروش ۸۱ هزار تن پودر آلومینیوم در بورس کالا

تورج زارع مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در شهرستان جاجرم نیز گفت: امسال ۸۱ هزار تن پودر آلومینیوم با بالاترین درجه خلوص تولیدی این مجتمع در بازار اصلی بورس کالای ایران عرضه شد که به طور کامل فروخته شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها