• ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
  • کد خبر: 65084
زغال سنگ

قیمت معاملات آتی زغال سنگ چین نسبت به رکورد اخیر خود حدود ۳۵ درصد کاهش یافته است. هرچند این کاهش قیمت چشمگیر به نظر می رسد اما در واقع با آنچه برای رهایی از بحران انرژی این کشور نیاز است فاصله زیادی دارد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فولاد ایران، قرارداد آتی زغال سنگ حرارتی داخلی در بورس کالای ژنگژو (ZCE) با ۱۳۰۵.۶ یوان در هر تن (۲۰۴.۴۵ دلار) در روز دوشنبه به پایان رسید که برای چهار روز متوالی از زمان رسیدن به بالاترین رقم ۱۹۸۲ یوان در ۱۹ اکتبر، کاهش اساسی داشته است. در روز سه‌شنبه، قیمت زغال سنگ در معاملات تجاری به کاهش خود ادامه داد و تا ۱۲۰۷ یوان در هر تن رسید و روی حدود ۱۲۴۷ یوان ثابت ماند.

دو مورد در این روند قابل بحث است. یکی اینکه قرارداد ماه اول هنوز ۱۹۲ درصد از کف قیمت سال ۲۰۲۱ یعنی ۴۴۶.۶ یوان در هر تن بیشتر است، به این معنی که قیمت ها هنوز در سطوح بسیار بالا هستند. دوم این که قرارداد بورس کالای ژنگژو (ZCE) عمدتاً یک ابزار سرمایه گذاری برای بازار داخلی چین است و در واقع لزوماً واقعیت های موجود در بازار زغال سنگ این کشور را منعکس نمی کند.

در حال حاضر، شاخص بهتر برای قیمت زغال سنگ، محدوده قیمت های ارائه دهندگان مختلف برای چندین نقطه تحویل در چین است. قدر مسلم، قیمت فعلی تقریباً چهار برابر محدوده حدود ۵۳۰ تا ۵۸۰ یوان در هر تن است که مدت‌ ها توسط بازار به عنوان قیمت معاملاتی تلقی می‌شد.

قیمت فعلی زغال سنگ در چین بسیار گران است و برای تداوم هرگونه کاهش قیمت، در نهایت عرضه زغال سنگ باید در سطحی باشد که بتواند تقاضا را برآورده کند، روندی که ممکن است چندین ماه طول بکشد. چین در حال حاضر معدنچیان را برای افزایش تولید تحت فشار قرار می دهد و در تلاش است که واردات زغال سنگ را نیز افزایش دهد تا به کاهش کمبود آن کمک کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها