گاز

نشریه اویل پرایس در گزارشی به بحران انرژی در قاره اروپا اشاره کرد و نوشت: عرضه گاز طبیعی به اروپا فقط به دلیل کاهش عرضه از سوی روسیه رخ نداده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، بروکسل، برلین و حتی لاهه نیز به شدت مراقب اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و گزارش های بازار در مورد کاهش جریان گاز از طریق خط لوله یامال و اوکراین هستند.

این بازار همچنین با پیامدهای منفی بحران سیاسی بین مراکش و الجزایر مواجه است که بر صادرات گاز این کشور به شبه جزیره ایبری در جنوب غرب اروپا تأثیر منفی گذاشته است.

چند هفته است که یک بحران تمام عیار سیاسی، اقتصادی و احتمالاً امنیتی بین الجزایر و مراکش در حال ایجاد است که عمدتاً ناشی از ادامه درگیری صحرای غربی- موریتانی است.

برای دهه‌ها، مراکش بر صحرای غربی کنترل داشته و با جنبش شورشی پولیساریو که توسط الجزیره حمایت می‌شود، درگیری نظامی دارد.

تا به حال، مراکش بیشتر قلمرو صحرای غربی را تحت کنترل داشت و آن را مراکشی می دانست. و از آگوست ۲۰۲۱، زمانی که الجزایر روابط دیپلماتیک خود را با مراکش قطع کرد، این درگیری به خط لوله گاز نیز کشیده شد.

الجزایر با یک اقتصاد در حال فروپاشی روبرو است که به شدت توسط شیوع کرونا، فساد بومی، سوء مدیریت و تلاش های سیاسی داخلی آسیب دیده است. رهبران الجزایر نیز به طور فزاینده ای نگران نفوذ فزاینده سیاسی مراکش در منطقه و حتی بهبود روابط آن با اسرائیل هستند.

بی‌ثباتی داخلی، به‌ویژه پس از مرگ بوتفلیقه، رهبر سابق الجزایر، باعث نابسامانی اقتصادی شده و بخش نفت و گاز، که منبع اصلی درآمد آن است، رو به افول گذاشته است.

تا کنون، نزاع بین این دو کشور در آفریقای شمالی، تأثیر عمده ای بر اروپا نداشته است. در حالی که بروکسل، مادرید و دیگر قدرت های اروپایی، درگیری ها و تحولات داخلی را زیر نظر داشتند، این شکاف به عنوان یک جنگ قدرت ناچیز تلقی می شد.

با این حال، از زمانی که الجزایر تصمیم گرفت خط لوله گاز مغرب-اروپا را در اول نوامبر ببندد، این رویکرد به طور چشمگیری تغییر کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها