• ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
  • کد خبر: 71519
کامودیتی

با شروع جنگ روسیه و اوکراین، قیمت کالاهای اساسی در دنیا رشد کرد. شاید اولین و اصلی‌ترین نشانه این درگیری را بتوان در افزایش ۴۰ درصدی قیمت گاز طبیعی در اروپا دید. از طرف دیگر در بازارهای فلزی هم رشد قیمت تجربه شد.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»؛ روسیه اصلی‌ترین صادرکننده گاز طبیعی به اروپاست و نگرانی در احتمال ایجاد اختلال در عرضه گاز طبیعی به این منطقه باعث شد تا قیمت این منبع ارزشمند انرژی در اروپا افزایش پیدا کند.

رکوردزنی تاریخی قیمت آلومینیوم

گزارش‌ها نشان می‌دهد قیمت هر تن آلومینیوم در بازار جهانی به ۳ هزار و ۴۵۰ دلار رسید که بالاترین قیمت ثبت‌شده برای این فلز در طول تاریخ است. بعد از شروع درگیری قیمت هر تن آلومینیوم در بازار جهانی با افزایش بالغ‌بر ۳ درصدی همراه بود و پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم این بحران روند افزایش قیمت در ماه‌های آتی نیز ادامه داشته باشد.

وب‌سایت «کیتکو» متوسط قیمت هر تن آلومینیوم در اواسط سال ۲۰۲۲ را برابر با ۳ هزار و ۷۰۰ دلار پیش‌بینی کرد و نوشت: «درصورتی قیمت هر تن آلومینیوم به مرز ۳ هزار و ۷۰۰ دلار می‌رسد که جنگ روسیه و اوکراین ادامه پیدا کند و این تنش و درگیری به وضع تحریم‌های اقتصادی و اختلال بیشتر در عرضه کالاهای اساسی بینجامد.»

نیکل از ۲۵ هزار دلار گذشت

با شروع درگیری‌های اوکراین قیمت نیکل هم به‌یک‌باره رشد کرد و به بالاترین سطح طی یک دهه اخیر رسید. گزارش‌ها نشان می‌دهد، بعد از شروع جنگ قیمت هر تن نیکل از مرز ۲۵ هزار دلار گذشت و صنایع پایین‌دستی آن‌هم درنتیجه رشد قیمت نیکل با چالش افزایش هزینه‌های تولید روبرو شدند.

تنش در بازار پالادیوم

در دیگر بازارهای فلزی هم شوک‌های زیادی تجربه شد. به‌عنوان‌مثال، قیمت پالادیوم بعد از شروع جنگ ۶ درصد رشد کرد و قیمت پلاتین با افزایش ۲ درصدی همراه بود. دلیل تأثیر بالای این بحران روی بازار پالادیوم را می‌توان نقش مهم روسیه در این بازار دانست. روسیه یکی از بزرگ‌ترین مالکان معادن پالادیوم در دنیاست و سالانه ۴۰ درصد از پالادیوم دنیا را تولید می‌کند. مشخص است که بحران در چنین کشوری می‌تواند بازار پالادیوم را با چالش‌های زیادی روبرو کند و بستر افزایش قیمت را فراهم آورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها