فاطمی امین

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از اخذ رای اعتماد از مجلس و در همان روزهای نخست آغاز به کارش در دولت سیزدهم، وعده مدیریت هوشمند بازار را به دور از رویکردهای گذشته و شکست خورده ای همچون قیمت گذاری دستوری داد که بررسی اقدامات او در همین دو هفته گذشته بیانگر محقق شدن دو وعده بزرگ او برای مدیریت هوشمند بازار صنایع معدنی دارد؛ امروز با آغاز عرضه تلفیقی ورق فولاد در بورس کالا قیمت ها ۶.۵ درصد کاهش یافت.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، فعالان بازار فولاد کشور به خوبی می دانند که بازار ورق های فولادی یکی از پرچالش ترین حوزه ها طی چند سال اخیر بوده که امروز در یک رویکرد اصولی و حساب شده، نخستین عرضه تلفیقی ورق فولاد از سوی فولاد مبارکه در بورس کالا انجام شد تا با تلفیق محصول وارداتی و داخلی، کسری بازار داخل پوشش داده شود. در این میان موضوع مهم در معاملات امروز، کاهش قیمت پایه ورق گرم عرضه شده به نسبت عرضه قبلی فولاد مبارکه به میزان ۶٫۵ درصد بود که رویدادی مهم و اثرگذار در ثبات بخشی به بازار فولاد تلقی می شود.

از نکات مهم دیگر معاملات امروز ورق گرم این بود که ورق گرم فولاد مبارکه برای نخستین بار بدون محدودیت در سمت تقاضا معامله شد و در مازاد عرضه نیز بدون سقف سهمیه شرکت ها خرید خواهند کرد. با برنامه ریزی مناسب وزارت صمت، این موضوع نه تنها چالشی به همراه نداشت بلکه قیمت در مسیر سراشیبی قرار گرفت؛ حذف سهمیه ها در مبادلات کالایی کشور یکی دیگر از وعده های فاطمی امین است که به مرور در کالاهای مختلف حذف شده تا بازاری نظام مند، رقابتی و به دور از سهمیه بندی و احتمال شکل گیری رانت در بازار فولاد ایجاد شود.

مرور معاملات امروز

امروز عرضه تلفیقی ۳۰۰ هزار و ۸۰ تنی ورق گرم فولاد مبارکه به صورت ۸۰ درصد تولید داخلی و ۲۰ درصد وارداتی انجام شد و با ورود تقاضای ۲۲۶ هزار و ۷۱۰ تنی به تالار معاملات، این محموله در همان قیمت پایه یعنی ۱۹۹ هزار و ۷۱۰ ریال در هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. همان طور که ذکر شد از نکات برجسته عرضه امروز، قیمت پایه عرضه ورق گرم روزجاری بود که ۶٫۵ درصد پایین تر از قیمت آخرین معامله محصول مذکور در بورس کالا بود به طوریکه فولاد مبارکه در تاریخ ۱۰ آبان ماه ۲۰۰ هزار و ۹۰ تن ورق گرم خود را به بهای ۲۰۲ هزار و ۲۷۱ ریال عرضه کرده بود که در نتیجه رقابت صورت گرفته قیمت پایانی به ۲۱۳ هزار و ۵۲۴ ریال در هر کیلوگرم رسیده بود.

عرضه تلفیقی دومین طرح وزارت صمت

پس از عملیاتی شدن طرح وزارت صمت به منظور مدیریت هوشمند بازار فولاد در قالب قراردادهای کشف پریمیوم و استقبال مصرف کنندگان شمش فولاد، مس کاتد و آهن اسفنجی از این شیوه معاملاتی، امروز نخستین عرضه تلفیقی ورق فولاد از سوی فولاد مبارکه به عنوان گام بعدی طرح وزارت صمت اجرایی شد که به اعتقاد فعالان بازار، اتخاذ این تدابیر وزارت صمت و تعامل مناسب وزیر صمت با صنایع، نوید بازاری آرام و باثبات را برای محصولات فولادی می دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها