بورس-کالا.jpg

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین عناوین آنها "کاهش قیمت ورق فولاد با تدبیر وزارت صمت"، "تامین کسری بازار محصولات فولادی با عرضه‌های تلفیقی"، "استقبال بالای صنایع از عرضه های کشف پریمیوم"، "لزوم پرهیز از ورود قیمت‌گذاری دستوری به بازار پول و کالا"، "جایگاه ویژه بورس کالا در اجرای طرح جهش تولید مسکن" و "رشد شفافیت اقتصادی با تقویت بورس کالا" بود.

کاهش قیمت ورق فولاد با تدبیر وزارت صمت

به گزارش «کالاخبر»؛ در روز چهارشنبه سوم آذرماه با آغاز عرضه تلفیقی ورق فولاد در بورس کالا قیمت ها ۶.۵ درصد کاهش یافت.

در روز سوم آذر ماه در یک رویکرد اصولی و حساب شده، نخستین عرضه تلفیقی ورق فولاد از سوی فولاد مبارکه در بورس کالا انجام شد تا با تلفیق محصول وارداتی و داخلی، کسری بازار داخل پوشش داده شود. در این میان موضوع مهم در معاملات امروز، کاهش قیمت پایه ورق گرم عرضه شده به نسبت عرضه قبلی فولاد مبارکه به میزان ۶٫۵ درصد بود که رویدادی مهم و اثرگذار در ثبات بخشی به بازار فولاد تلقی می شود.

از نکات مهم دیگر معاملات ورق گرم این بود که ورق گرم فولاد مبارکه برای نخستین بار بدون محدودیت در سمت تقاضا معامله شد و در مازاد عرضه نیز بدون سقف سهمیه شرکت ها خرید خواهند کرد.

تامین کسری بازار محصولات فولادی با عرضه‌های تلفیقی

مدیر توسعه سرمایه گذاری و اقتصادی ایمیدرو گفت:عرضه تلفیقی الگویی است که در زمان نیاز بازار داخلی به یک ماده اولیه و شرایط عدم تامین آن از محل تولید، از طریق واردات تامین نیاز می‌شود و قیمت آن نیز تلفیقی از قیمت داخلی و وارداتی آن محصول است.

امیر صباغ ادامه داد: فرض کنید نیاز کشور به کالایی، هفت واحد است اما فقط پنج واحد را می توانیم در داخل تولید کنیم. یعنی دو واحد دیگر باید وارد شود. به این مفهوم که می‌توانیم یک سبد کالایی شامل پنج واحد تولید داخل و دو واحد محصول وارداتی ایجاد کنیم که این سبد کالایی تلفیق شده در بورس کالا عرضه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این مورد حداقل سود متعارف دریافت می‌شود. به عبارت دیگر اگر قیمت داخلی کمی بالاتر در نظر گرفته شود، در واقع قیمت وارداتی هم کمتر در نظر گرفته می‌شود که غیرمنطقی نیست. هر چه میزان کالای تولید داخل در این تلفیق بیشتر باشد، قیمت‌ها به سمت قیمت داخلی پیش می‌رود و اگر میزان واردات در سبد بیشتر باشد، قیمت‌ها به سمت خارجی سوق پیدا می کند.

استقبال بالای صنایع از عرضه های کشف پریمیوم

عرضه های روز چهارشنبه شمش بلوم شرکت آهن و فولاد ارفع که در قالب ۶ قراردادهای کشف پریمیوم به حجم ۳۰ هزار تن صورت گرفت با تقاضای بالای ۵۹هزار تنی خریداران همراه شد که گویای استقبال صنایع از طرح ویژه وزارت صمت در راستای مدیریت هوشمند بازار و رفع دغدغه تولیدکنندگان از مسیر بورس کالا است.

براساس آمارهای معاملاتی چهارشنبه ۳ آذر ماه ۶ قرارداد ۵ هزار تنی کشف پریمیوم شمش بلوم شرکت آهن و فولاد ارفع جمعا معادل ۳۰ هزار تن محصول مورد معامله قرار گرفت که ۳ قرارداد برای تحویل بهمن ماه سال جاری و ۳ قرارداد برای تحویل اسفند ماه در نظر گرفته شده است.

روز شنبه ۲۹ آبان ماه نیز شاهد استقبال ویژه خریداران از این شیوه معاملاتی بودیم به گونه ای که در مقابل عرضه ۲۰ هزار تنی آهن اسفنجی ایمیدرو، تقاضای چشمگیر ۶۲ هزار تنی در تالار شکل گرفت و در پایان ۱۰ قرارداد ۲ هزار تنی آهن اسفنجی منعقد شد.

برنامه ریزی مطمئن برای تولید با قرارداد کشف پریمیوم

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: قراردادهای کشف پریمیوم برای صنایع بالادست و پایین دست، دستاورد مهمی مانند برنامه‌ریزی برای تولید و اطمینان خاطر از تامین مواد اولیه به همراه خواهد داشت.

جواد جهرمی افزود: یکی از دغدغه‌های صنایع بالادستی و پایین دستی، عرضه محصولاتشان و تامین مواد اولیه به طور مستمر بود که با این قرارداد، صنایع محصولات خود را در قالب قرارداد بلند مدت عرضه می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا برنامه ریزی برای تولید داشته باشند.

وی بیان کرد: مزیت اصلی این قرارداد نسبت به قرارداد سلف، این است که در قراردادهای سلف، خریدار باید همه پول را پرداخت کند، اما در قراردادهای کشف پریمیوم قیمت در سررسید تحویل مشخص می‌شود و کسانی وارد این رقابت می‌شوند که، بخواهند در آن زمان سررسید و بازه زمانی مد نظر خود، محصول را تحویل بگیرند.

۴ ماموریت جدید برای توسعه معدن

در هفته گذشته رضا محتشمی پور که پیش از این قائم مقام بورس کالای ایران بود با حکم سید رضا فاطمی امین وزیر صمت به عنوان معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت منصوب شد تا فردی خوشنام و آشنا با صنایع، دغدغه های تولید و روند بازارهای کالایی در این جایگاه استراتژیک قرار گیرد.

محتشمی پور که در سال‌های اخیر مدیریت و نظارت مطلوبی بر تجارت کامودیتی‌ها و محصولات معدن و صنایع معدنی را در بالاترین سطح کشور و در بورس کالا در کارنامه دارد، در ساماندهی بازار و عرضه های صنعتی و معدنی در بورس، ورود سیمان کل کشور به بورس کالا و پیگیری و عملیاتی کردن عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا نقش ویژه ای داشته است.

وزیر صمت با تاکید بر ضرورت ایجاد تحول در معاونت امور معادن و صنایع معدنی گفته است: چهار ماموریت تمرکز بر مواد پیشرفته، صنایع منبع پایه، فناوری‌های نوین و بازار، ماموریت‌های جدید این معاونت را در قالب معاونت معادن و فرآوری مواد تشکیل می‌دهند.

دولت قیمت گذاری دستوری را کنار می گذارد

معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است، کشف پریمیوم مبنی بر استفاده از ابزارهای نوین مالی بازار سرمایه در تامین مالی، پوشش ریسک تولید و مدیریت هوشمند بازار کالایی، روشی برد-برد در بورس کالا است.

اسدالله کشاورز گفت: دولت در برهه‌ای خاص ناچار به تنظیم بازار به روش قیمت‌گذاری دستوری شد ولی الان دولت قصد دارد با این طرح از قیمت‌گذاری دستوری خارج شود و عرضه کالا را از طریق بورس پیگیری کند.

وی مزیت‌های قرارداد کشف پریمیوم را اطمینان خاطر خریدار از رسیدن کالا و تامین به موقع، اطمینان فروشنده از فروش کالای خود در تاریخ سررسید، ضمانت خریداران در حفظ تولید آتی خود با وجود نداشتن سرمایه برای تامین مواد اولیه و اطمینان خریدار و فروشنده در زمینه تولید محصول و خرید مواد اولیه است.

لزوم پرهیز از ورود قیمت‌گذاری دستوری به بازار پول و کالا

رییس هیات مدیره شرکت کارگزاری تأمین سرمایه نوین می گوید: مداخله دولت در تعیین قیمت‌ها در هر بازاری به برهم خوردن تعادل عمومی بازار و آشفته کردن اقتصاد می‌انجامد. از این‌روی لازم است از هرگونه قیمت‎گذاری در بازارهای پولی و کالایی پرهیز شود.

علیرضا حیدرزاده هنزائی با اشاره به پیامدهای قیمت‌گذاری دستوری گفت: از آنجا که دخالت دولت‎ ها در قیمت ‎گذاری در شرایط عادی قابل توجیه نبوده و تبعات مختلفی همچون رقابت ناپذیرشدن تولید ملی در عرصه بین‌المللی، کاهش انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه ‎گذاری در حوزه تولید و نبود نوآوری و توسعه را به همراه دارد. همچنین، جیره ‎بندی برخی کالاهای اساسی در شرایط اضطراری مانند جنگ از موضوعات متفاوتی است که در این مقوله نمی‌گنجد.

جایگاه ویژه بورس کالا در اجرای طرح جهش تولید مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در طرح جهش تولید مسکن بر لزوم بهره گیری از مکانیسم بورس کالا در تامین نیاز مصالح ساختمانی از جمله فولاد و سیمان تاکید شده است که تنها راه برای جلوگیری از فساد و مبادلات شفاف در این بخش نیز بورس کالاست؛ این فرآیند یعنی انجام مبادلات سیمان و فولاد در بورس که در قانون جهش تولید آمده است، از سوی مجلس یازدهم و کمیسیون عمران مجلس پیگیری می شود. 

علیرضا پاک‌ فطرت با اشاره به اینکه در فرآیند اجرای جهش تولید مسکن قطعا دولت باید نظارت دقیق داشته باشد گفت: بورس کالا بستری شفاف برای مبادلات کالاست و دولت نیز به منظور رصد معاملات مختلف نیازمند شفافیت اطلاعات است، از این رو امکان نظارت تنها در بسترهایی چون بازار سرمایه فراهم است و در بازار آزاد و شیوه های سنتی معاملات به دلیل عدم شفافیت امکان نظارت مطلوبی وجود ندارد. 

رشد شفافیت اقتصادی با تقویت بورس کالا

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس کالا یک معیار شفاف از عرضه و تقاضای محصولات و کشف عادلانه قیمت هاست که در این بستر از تولیدکننده و مصرف کننده به طور همزمان حمایت می شود؛ در این میان توسعه ابزارهای مالی بورس کالا در دستور کار قرار دارد تا خدمات متنوعی از جمله انعقاد قراردادهای بلندمدت میان صنایع انجام شود که این رویه قطعا در پوشش ریسک های بازار کمک کننده است.

آراد پورکار بر لزوم کشف واقعی قیمت ها در تقابل عرضه و تقاضا اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود آنکه طی چند سال گذشته و به دلیل تلاطمات بازارهای کالایی شاهد اهتمام ویژه مسوولان اقتصادی و سیاست گذاران به جایگاه بورس کالا در شفافیت مبادلات و حمایت از تولید بوده ایم، اما کماکان برخی افرادی که از شفافیت بازارها متضرر می شوند، لزوم قیمت گذاری ارزان روی یک کالا و حتی خروج یک محصول از بورس را مطرح می کنند که تجربه نشان داده این رویه حاصلی جز بازگشت فساد، رانت و دلالان به بازارها را ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها