بورس كالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین عناوین آن ها "۲۵ ابزار با همکاری وزارت صمت و بورس کالا بکار گرفته می شود"، "فروش املاک و مستغلات مازاد دولت از طریق بورس کالا"، "راه‌اندازی پلتفرم مشترک مبادلاتی ایران و سوریه"، "کمک به تعادل بازارها با تقویت عرضه ها در بورس"، "راه اندازی معاملات آتی مس کاتد"، "٢ ملک برای عرضه در بورس پذیرش شد" و "صندوق جدید طلا با نام «مثقال» می آید" بود.

۲۵ ابزار با همکاری وزارت صمت و بورس کالا بکار گرفته می شود

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته وزیر صمت در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: با همکاری وزارت صمت و بورس کالا، ۲۵ ابزار که عموما جدید هستند برای ایجاد ثبات و کاهش هزینه های تولید بکارگرفته می شود.

سید رضا فاطمی امین با تاکید بر اینکه تاکنون از این تعداد،۱۵ ابزار عملیاتی شده اند و چهار ابزار دیگر طی هفته آینده عملیاتی خواهند شد، افزود: به کارگیری این ابزارها در بورس کالا باعث شد تا مواد اولیه بدون هیچ گونه امضای طلایی در بازار در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

وی از آغاز قراردادهای بلندمدت از دو هفته گذشته خبر داد و گفت: تولیدکننده ای که به دنبال مس، ورق، آلومینیوم و ... است، از دو هفته گذشته قادر به خرید برای بهمن ماه بود، تولیدکننده با این اقدام اطمینان خاطر دارد که در زمان تولید برخوردار از مواد اولیه خواهد بود.وی همچنین به عرضه تلفیقی در بورس کالا اشاره کرد و در ادامه  از راه اندازی معاملات آتی کالاهای صنعتی از هفته آینده خبر داد.

فروش املاک و مستغلات مازاد دولت از طریق بورس کالا

در هفته گذشته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: براساس هماهنگی و توافقات صورت گرفته با وزارت اقتصاد، بخشی از املاک و مستغلات دولت که امکان پذیرش در بورس کالا را دارد بر تابلوی املاک بورس کالا به فروش خواهد رسید.

مجید عشقی در ارتباط با واگذاری مازاد اموال دولت در بورس اظهار کرد: عملیات اصلی در ارتباط با املاک و مستغلات مازاد دولت توسط سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد، در حال پیگیری است. در بورس نیز، اموالی که عرضه آنها از طریق بورس کالا انجام خواهد شد، در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه اکنون این سازمان به جد پیگیر عرضه محصولات در بازاری شفاف است، خاطر نشان کرد: اکنون در زمینه محصولات فولادی، خریداران به راحتی می توانند با مراجعه به بورس کالا، به صورت شفاف روند معاملات و قیمت ها را رصد می کنند. این موضوع در ارتباط با سایر کالاها نیز وجود دارد.

راه‌اندازی پلتفرم مشترک مبادلاتی ایران و سوریه

مشاور رئیس سازمان بورس در امور بین الملل گفت در صورت راه اندازی بورس کالا از سوی ایران در سوریه، علاوه بر افزایش سطح تبادلات اقتصادی شاهد راه اندازی پلتفرم مشترک مبادلاتی خواهیم بود.

بهادر بیژنی اظهار کرد: در حال حاضر  بورس کالای ایران آمادگی کامل خود را به منظور طراحی کامل  بورس کالا در سوریه  و راه اندازی پلتفرم مشترک مبادلاتی در این کشور اعلام کرده است.این امر علاوه بر افزایش تبادلات اقتصادی بین ایران و سوریه سبب تعریف پلتفرم مشترکی در راستای تبادل کالاهای تولیدی و اساسی نیز خواهد شد.

وی تاکید کرد: از آنجایی که این امر، مسئله مهمی برای سازمان بورس ایران به حساب می آید بورس کالا تصمیم گرفت تا یک دفتر مستقل در کشور دمشق تاسیس کند تا بتواند مدیریت و نظارت لازم را روی آن داشته باشد.

جدایی دولت از قیمت گذاری دستوری

قائم مقام وزیر صمت می گوید که دایره عرضه کالاها در بورس کالای ایران با نگاه ویژه وزارت صمت گسترده تر می شود چراکه به کمک سازوکار شفاف و رقابتی بورس کالا، رانت و فساد از بازارها حذف شده و نتایج عرضه کالاها و مواد اولیه در بورس طی این سال ها راضی کننده و برای حمایت از تولید، واضح بوده است؛ همچنین جدا شدن دولت از قیمت گذاری دستوری از مسیر عرضه کالاها در بورس کالا می گذرد.

محمد صادق مفتح تاکید کرد: نقش بورس کالا در تنظیم بهینه بازار سیمان، فلزات و پتروشیمی واضح است و نتایج بسیار مطلوبی به ثبت رسیده است؛ در حوزه سیمان با وجود آنکه زمان زیادی از عرضه های کامل شرکت ها در بورس کالا نمی گذرد اما نظم و شفافیت مطلوبی در این حوزه ایجاد شده است.

وی نگاه وزیر صمت و وزارتخانه مربوطه به قیمت گذاری دستوری را اینطور تشریح کرد: هیچکس موافق قیمت گذاری دستوری نیست و همگان آن را نفی می کنند؛ در این بین مکانیزم اصلی که کشور را از قیمت گذاری دستوری بی نیاز می کند بورس کالا است. از این رو اولین تاثیر بورس کالا، جدا شدن دولت از قیمت گذاری دستوری و سپردن آن به یک فرآیند طبیعی و براساس مکانیزم عرضه و تقاضا است.

کمک به تعادل بازارها با تقویت عرضه ها در بورس

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: فروش محصولات و مواد اولیه از مسیر بورس کالا آسان تر و تسویه برای فروشندگان و خریداران سهل تر است و به نوعی عرضه کالا در بورس، مشوقی برای تولیدکنندگان به شمار می رود؛ از این رو رشد عرضه محصولات به تعادل و آرامش بازارها کمک می کند.

ابراهیم جمیلی اظهار داشت: ما در اتاق بازرگانی از عرضه کالاهای مختلف در بورس کالا حمایت می کنیم و در این میان همه باید برای توسعه مبادلات بورس و بهبود فرآیندها در زمینه تامین نیازهای همزمان واحدهای کوچک، متوسط و بزرگ کمک کنیم.

وی افزود: تجربه سال های اخیر نشان می دهد که قطعا عرضه کامل محصولات در این بستر شفاف به نفع تولیدکننده و مصرف کننده است، در این میان افزایش سرعت تصمیم گیری ها و تقویت فرآیندها می تواند به عملکرد هرچه بهتر بورس در اقتصاد ملی منجر شود.

رفع دغدغه تولید با قرارداد کشف پریمیوم در بورس کالا

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: معاملات کشف پریمیوم مزیت های زیادی برای تولید دارد به طوری که در این قرارداد هم خریدار و هم فروشنده در صنایع بالادستی و پایین دستی دیگر نگران تامین کالا نخواهند بود و نسبت به مصرف یا فروش محصول خود اطمینان پیدا می کنند.

رضا شهرستانی اظهار داشت: قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالا باعث می شود که اگر اتفاق و نوسانی در بازار رخ دهد یا بازار هیجانی شود، خریدار یا فروشنده بتوانند بدون هراس از تامین مواد اولیه خود به فعالیت بپردازند که این قرارداد در کشورهای توسعه یافته مورد استفاده قرار می گیرد و اجرای آن در کشور ما نیز مزیت های زیادی به همراه دارد.

وی تاکید کرد: مشارکت بیشتر شرکت های بالادستی و پایین دستی در زمینه توسعه قراردادهای کشف پریمیوم و همچنین نرخ معدل پریمیوم می تواند در کشف بهینه و واقعی قیمت ها موثر باشد.

راه اندازی قرارداد آتی مس، رویدادی بزرگ در بازار سرمایه

عضو شورای عالی بورس با مثبت ارزیابی کردن راه اندازی قراردادهای آتی مس در بورس کالا گفت: معاملات آتی مس کاتد به عنوان رویدادی مثبت و جذاب، هفته آینده راه اندازی می شود که از اثرات مثبت این معاملات می توان به کشف روزانه و بهتر قیمت مس به همراه امکان پوشش ریسک قیمتی برای فعالان بازار این محصول اشاره کرد.

میرفیض فلاح شمس گفت: یکی از کارکردهای اصلی بورس کالا، کشف قیمت صحیح کالاها و مواد اولیه است به طوریکه در این مکانیزم، کشف قیمت واقعی کالاها در تقابل عرضه و تقاضا کشف می شود و منافع حاصل از آن محصولات و خدمات نیز به جای واسطه ها به تولیدکنندگان می رسد.

وی در خصوص ابزارهای مالی بورس کالای ایران اظهار داشت: راه اندازی قراردادهای آتی مس در بورس کالا رویدادی مثبت برای بازار سرمایه و بازار مس کشور است، چراکه این اقدام باعث کشف بهتر قیمت ها به صورت ذاتی، واقعی و منطبق با نیاز مشتری، پوشش ریسک های قیمتی در آینده و کوتاه شدن دست واسطه های زاید می شود.

معاملات آتی مس کاتد به زودی راه اندازی می شود

در هفته گذشته نشست آشنایی با معاملات قراردادهای آتی مس کاتد در بورس کالای ایران با حضور کارگزاران برگزار شد که در این نشست، محمد حسین رحمتی معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا از راه اندازی قریب الوقوع قرارداد آتی مس کاتد خبر داد. 

وی به حجم مطلوب معاملات مس کاتد در بازار فیزیکی اشاره کرد و گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد حجم عرضه های مس کاتد در بورس کالا منجر به معامله شد و این امر نشان دهنده حجم بالای معاملات مس کاتد در بازار فیزیکی است که از این رو می توان امیدوار بود قراردادهای آتی این دارایی برای فعالان بازار مس و سرمایه گذاران از جذابیت بالایی برخوردار باشد. 

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا یکی از فاکتورهای انتخاب یک کالا برای ورود به بازار آتی را داشتن بازاری پویا به همراه نوسان قیمت براساس شرایط بازار عنوان کرد و گفت: با توجه به اثرگذاری بالای قیمت های بورس فلزات لندن بر نرخ فلزات دنیا و روند قیمتی مس کاتد در این بورس، به نظر می رسد مس کاتد انتخابی جذاب برای قرار گرفتن بر تابلوی بازار آتی باشد.

راه اندازی قرارداد آتی مس کاتد در بورس کالا

در هفته گذشته مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از راه اندازی قرارداد آتی مس کاتد تحویل بهمن ماه ۱۴۰۰ از روز شنبه ۲۷ آذر ماه خبر داد.

در اطلاعیه بورس کالا  آمده است، قرارداد آتی مس کاتد تحویل بهمن ماه سال جاری از روز شنبه ۲۷ آذر ماه راه اندازی می شود و تا تاریخ ۱۲ بهمن ماه قابل معامله خواهد بود.دارایی پایه در این قرار داد مس کاتد و اندازه هر قرارداد ۱۰۰ کیلوگرم است. حداکثر حجم هر سفارش تا ۲۵ قرارداد در نظر گرفته شده و ساعت معاملات شنبه تا پنج شنبه از ۱۰ صبح تا ۱۵ است.

تولید فولاد پس از ورود محصولات به بورس کالا جان گرفت

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: سرمایه گذاری در بخش فولاد و رشد تولید در این صنعت طی سال های گذشته افزایش پیدا کرده و این اتفاق مرهون ورود فولاد به بورس کالاست.

بهرام سبحانی عنوان کرد: ورود فولاد به بورس کالا سبب شد، قیمت‌گذاری این محصولات بر اساس منطق بازار انجام شود و تولیدکنندگان این حوزه سودهای منطقی داشته باشند. اثرات این سودآوری نیز در افزایش سرمایه‌گذاری حوزه فولاد تبلور پیدا کرد.

وی عنوان کرد: بورسی شدن فولاد باعث شد واسطه ها از این بازار حذف شوند. در واقع این اتفاقی است که در مورد همه کالاهای عرضه شده در بورس افتاده است. از آنجا که قیمت‌ها در بورس بر اساس عرضه و تقاضای واقعی کشف می‌شود، لذا فاصله‌ای بین قیمت معامله شده و نرخ واقعی وجود نخواهد داشت که دلالان به دنبال به دست آوردن رانت قیمتی باشند.

راهکار ایجاد ثبات در بازارها، رشد عرضه کالاها در بورس کالاست

معاون پیشین دبیرکل بورس تهران می گوید رهایی قیمت گذاری دستوری کالاها پس از ورود صنایع مختلف به بورس کالا از جمله اثرات مثبت بازار سرمایه برای اقتصاد است.

حسن فهیمی راد افزود: هر چند با وجود اعلام همگانی تبعات قیمت گذاری دستوری برای اقتصاد کشور کماکان بخشی از کالاها از سوی دولت قیمت‌گذاری شده و متاسفانه امکان بروز رانت و فساد بزرگی ایجاد می‌شود ولی حداقل در بخش بزرگی از محصولاتی که عرضه آن‌ها به بورس کالا سپرده‌ شده است، شفافیت کامل آماری حاکم است و این کالاها طی این سال ها به‌تدریج از شمول قیمت‌گذاری خارج شده‌اند.

این پیشکسوت بازار سرمایه تأکید کرد: کارشناسان اتفاق‌نظر دارند که عرضه محصولات از طریق بورس کالا مزیت‌های بسیاری مانند شفافیت و کشف قیمت واقعی نسبت به روش‌های سنتی گذشته دارد به طوریکه نگاهی به کارنامه و عملکرد بورس کالا از زمان راه اندازی بورس فلزات تهران از سال ۱۳۸۲ یعنی در ۱۸ سال گذشته، گواه موفقیت‌های قابل قبولی در زمینه نظم بخشیدن به بازار کالاهای اساسی، رشد تولید در این بخش ها و ایجاد شفافیت و عدالت در مبادلات است.

ثبت شفاف اطلاعات معاملات املاک مازاد دولت با عرضه در بورس

ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه گفت: قطعا فروش اموال منقول دولت از طریق بورس کالا اقدامی بسیار مثبت خواهد بود چرا که فروش از طریق این بازار ضمن فراهم کردن امکان ثبت آمار و اطلاعات معاملات، زمینه ایجاد شفافیت در معاملات را فراهم می کند و به طور حتم اجرای این اقدام بهتر از معاملات این اموال خارج از بورس کالا خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه به واگذاری اموال مازاد دولتی و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: واگذاری سهام به شرکت‌ها بهترین اقدامی است که دولت می‌تواند برای تسویه بدهی خود با شرکت‌ها انجام دهد و از این طریق می‌توان شاهد تاثیر مثبت این اقدام بر روند بازار بود.

وی افزود: این اقدام را می‌توان به عنوان اتفاقی مثبت در بازار ارزیابی کرد؛ چرا که ضمن پرداخت بدهی دولت و خروج از شرکت داری، شرکت‌ها قادر به دریافت دارایی‌های مولد خواهند بود.

بازار خودروهای لوکس با ورود به بورس کالا شفاف می شود

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس کالا مکانیزمی برای شفافیت قیمت خودروهای لوکس است گفت: ورود خودروهای لوکس به بورس کالا، چنانچه با مدیریت و نظارت درستی صورت گیرد به نحوی که قیمت این خودروها براساس عرضه و تقاضا مشخص شود به طور قطع جذابیتی که برای فروشنده و سهامداران به دنبال می آورد می تواند سبب ترغیب ورود سایر تولیدکنندگان خودرو به این بازار شود.

رسول علی‌محمدی گفت: از آنجایی که تا کنون خودروهای لوکس مشمول قیمت گذاری دستوری نشدند و از طرفی دیگر مکانیزم مشخصی نیز برای کشف قیمت ندارند بورس کالا می تواند به سبب زیرساخت ها و ابزارهایی که دارد مکانیزمی برای شفافیت قیمت این دست از خودروها فراهم آورد.

وی بیان کرد: با وجود شفافیتی که در بورس وجود دارد، متأسفانه قیمت خودرو براساس مکانیزم عرضه و تقاضا مشخص نمی‌شود، در حالیکه به نظر می‌رسد با وجود مصائبی مانند تحریم‌های متعدد، وجود دلالان، لاتاری خودروسازها و سایر موارد، بهترین مسیر شفاف برای کشف نرخ خودرو عرضه این محصول در بورس کالا باشد.

۴ مزیت بزرگ فروش اموال تملیکی در بورس کالا

یک کارشناس بازارسرمایه در مورد عرضه اموال دپو شده سازمان اموال تملیکی در بورس کالا گفت: قانونمند بودن رویه‌های داد و ستد، روند مطلوب تسویه معاملات، حذف تشریفات مزایده و مناقصه و شفافیت در انجام معاملات در  بورس کالا به طور خود انتظام صورت می‌پذیرد بنابراین شرایط خرید اموال تملیکی عرضه شده برای همه متقاضیان یکسان خواهد بود به طوری که طیف وسیعی از مشتریان بالقوه در سراسر کشور را در بر می‌گیرد.

محمودرضا الهی‌فرد اظهار کرد: سازمان اموال تملیکی با عرضه کالاها و اموال در اختیار و قابل عرضه خود همانند خودرو، املاک، ورقه‌های فلزی و سایر موارد در بورس کالا، از مزایای ویژه ای برخوردار خواهد شد.

او تاکید کرد: قانونمند بودن رویه‌های داد و ستد، تسویه معاملات و همچنین شفافیت در انجام معاملات در بورس کالا به طور خود انتظام صورت می‌پذیرد از سوی دیگر شرایط خرید اموال عرضه شده دولتی برای همه متقاضیان یکسان است به طوری که طیف وسیعی از مشتریان بالقوه در سراسر کشور را در بر می‌گیرد. علاوه بر آنکه عرضه در بورس کالا، امنیت معاملات و پوشش ریسک عدم انجام تعهدات طرفین داد و ستد را برابر می کند، سرعت معاملات را نیز افزایش می‌دهد.

دولت بدون دغدغه املاک مازادش را در بورس کالا بفروشد

یک کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه دولت باید طرح فروش اموال و املاک مازاد خود را از مسیر بورس کالا اجرایی کند، گفت: برخلاف روش‌های سنتی فروش و واگذاری اموال مانند مزایده و مذاکره که تجربه‌های ناموفق زیادی داشته است، در بورس کالا، مدیران بدون هیچ دغدغه‌ای و در شفافیت کامل می‌توانند تکالیف قانونی خود را انجام دهند.

صادق قاسمی توضیح داد: در کنار تمام مزیت‌هایی که بورس کالا برای عرضه اموال مازاد دولتی دارد، اینکه مدیران دولتی در این بازار شفاف در معرض شائبه و اتهام قرار نمی‌گیرند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

به گفته وی، مشکلات و کندی زیادی که در فروش اموال و املاک شرکت‌های دولتی طی سال های اخیر به وجود آمده، باعث شده تا مدیران دولتی در واگذاری اموال و املاک دستگاه تحت مدیریت خود دغدغه داشته باشند تا مبادا مشکلی پیش آید و به دلیل ساختار سنتی این روند، شائبه هایی ایجاد شود اما بورس کالا با ابزارهایی که در اختیار دارد از دستگاه های دولتی در قبال هر گونه مشکلی صیانت می‌کند چراکه در این سازوکار همه‌چیز شفاف و قابل رصد است.

مولدسازی دارایی های دولت در مکانیزم حراج

یک کارشناس بازار سرمایه گفت با واگذاری اموال مازاد دولت از مسیر بورس کالا، می‌توان امیدوار بود که دولت با استفاده از مکانیزم حراج در بورس کالا به اهداف پیش‌بینی‌شده خود برای مولدسازی دارایی‌ها دست یابد.

بابک باقری گفت: دولت با واگذاری املاک مازاد خود، ضمن تأمین مالی بخشی از کسری بودجه دولت، با انتقال دارایی‌های مازاد به بخش خصوصی، موجب تحرک اقتصادی در این بخش از اقتصاد می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های بورس کالا این است که برخلاف روش‌های سنتی فروش اموال و املاک، امکان حضور و رقابت شفاف تمام سرمایه‌گذاران وجود دارد، زیرا در روش‌هایی مانند مزایده سنتی، فقط بخشی از سرمایه‌گذاران امکان شرکت دارند، در حالی که بورس کالا بستر حضور همه فعالان متمایل به سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.مزیت دوم بورس کالا امکان تصحیح سریع قیمت‌ها و کشف قیمت واقعی این اموال بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضاست.

ظرفیت بورس کالا برای تحقق درآمد ۲۶ هزار میلیارد تومانی دولت

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه فروش اموال مازاد دولت یکی از راه‌های تامین کسری بودجه است، گفت: عرضه این اموال در بورس به عنوان درست‌ترین روش برای تامین مالی ۲۶ هزار میلیارد تومانی و جبران بخشی از هزینه‌های دولت تلقی می‌شود.

ایمان کمالی گفت: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی کرده بود که بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان از محل فروش اموال مازاد درآمد به دست آورد که این عدد را وقتی با درآمدهای نفتی سال گذشته دولت که ۱۲ میلیارد دلار اعلام شده مقایسه می کنیم متوجه اهمیت آن می شویم. اما این فروش محقق نشده و باید راهکاری آسان، شفاف و قانونمند برای آن در نظر گرفته شود.

وی متذکر شد: واگذاری های انجام شده در بورس می تواند شفافیت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و بدین ترتیب مزایده های برگزار شده قابل پیگیری و رصد باشد زیرا بورس کالا سابقه ای طولانی در عرضه های مختلف کالایی دارد و در هر بازاری که بورس نقش آفرینی کرده، شفافیت تا حد بسیار زیادی ایجاد شده است.

بورس کالا به بحران نبود اطلاعات در بازارها پایان داده است

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: درحالی‌که در بازارهای سنتی، هیچ خبری از اطلاعات دقیق و به هنگام از معاملات نیست، اما در بورس کالا، می‌توان به‌صورت لحظه‌ای تمام اطلاعات معاملات را دریافت و مورد تحلیل قرارداد که این روند در سلامت بازار و اقتصاد تأثیر بسیار زیادی داشته است.

فردین آقابزرگی با اشاره به عملکرد موفق بورس کالا طی ۱۸ سال اخیر گفت: بورس کالا از زمان تأسیس که با راه اندازی بورس فلزات در سال ۸۲ آغاز بکار کرد، از جنبه‌های مختلف به اقتصاد ایران و به خصوص به بخش تولید کمک کرده است که افزایش شفافیت در مبادلات و قیمت کالاها و رشد انگیزه تولید به دلیل کشف واقعی قیمت کالاها، یکی از این اقدامات مهم در این حوزه بوده است.

وی افزود: بررسی بازار کالاهایی که در تالارهای بورس کالا پذیرش‌شده‌اند، نشان می‌دهد که تا حدود زیادی رانت و فسادهای که سال ها در بازار سنتی این محصولات وجود داشت به دلیل سازوکار شفاف بورس کالا از بین رفته و همه این بازارها با رشد تولید و سرمایه گذاری مواجه شد اند.

٢ ملک برای عرضه در بورس کالا پذیرش شد

در روزهایی که موضوع فروش املاک مازاد دولت به منظور تامین کسری بودجه داغ است و در بخشنامه ابلاغی مهر ماه از سوی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز بر استفاده از ظرفیت های بورس کالا برای فروش اموال و املاک مازاد دولت تاکید شده به تازگی یک ملک مسکونی متعلق به وزارت دفاع و یک زمین شخصی برای عرضه در بورس کالا پذیرش شده است.

پس از عرضه های موفق  یک واحد تجاری در شهر جدید پردیس از سوی وزارت راه و شهرسازی، یک قطعه زمین بانک اقتصاد نوین در بندرعباس و یک قطعه زمین وزارت دفاع در دماوند، این بار وزارت دفاع برای فروش یک واحد ویلایی در بورس کالا اقدام کرده است. به این ترتیب پذیرش ملک وزارت دفاع پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و شانزدهمین جلسه کمیته عرضه پذیرش شد.

از سوی دیگر یک شخص حقیقی نیز یک قطعه زمین را برای عرضه در بورس کالا پذیرش کرده است.در امید نامه قطعه زمین آمده است که کاربری این ملک تجاری و مسکونی بوده و مساحت عرصه و اعیان ۸۷۰.۶۷ متر مربع است. این ملک واقع در آذربایجان غربی است و به صورت یکجا در بورس کالا عرضه خواهد شد که زمان و جزییات عرضه به زودی اعلام می گردد.

صندوق جدید طلا با نام «مثقال» به بورس کالا می آید

پذیره نویسی واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلای زرین آگاه با نماد «مثقال» از شنبه ۲۷ آذر ماه در بورس کالای ایران آغاز می شود و به مدت ۵ روز کاری ادامه می یابد تا مثقال به عنوان ششمین صندوق طلایی بورس کالا در کنار نمادهای طلا، زر، عیار، گوهر و کهربا قرار گیرد.

صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر طلای زرین آگاه در نظر دارد واحدهای سرمایه گذاری این صندوق را براساس مجوز سازمان بورس از طریق بازار صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله بورس کالای ایران پذیره نویسی کند.

صندوق طلای زرین آگاه از نوع صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلا (ETF) بوده و موسسان آن، شرکت سبدگردان آگاه و شرگت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه است.

راه اندازی قرارداد آتی صندوق طلا سررسید فروردین ۱۴۰۱

بازار قراردادهای آتی واحدهای سرمایه گذاری صندوق پشتوانه طلای لوتوس در بورس کالای ایران از روز چهارشنبه ۲۴ آذر ماه میزبان راه اندازی سررسید جدید برای تحویل فروردین ماه ۱۴۰۱ است.براساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، معاملات این سررسید جدید تا تاریخ ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ قابل معامله خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها