آتی

در جریان معاملات هفته گذشته در بازار مشتقه بورس کالای ایران معامله گران تعداد ۱۲۵ هزار و ۹۰۷ قرارداد آتی را به ارزشی بالغ بر ۴۹۸۷ میلیارد و ۷۵ میلیون ریال منعقد کردند. در این هفته حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته پیش از آن به ترتیب با رشد ۶۸ و ۷۳ درصدی رو به رو شد.

به گزارش «کالاخبر»؛ داده‌کاوی آمارهای معاملاتی در هفته گذشته حاکی از آن است که ۱۱۵ هزار و ۴۷۰ قرارداد آتی زعفران نگین برای تحویل در سررسید دی و بهمن ماه ۱۴۰۰ به ارزشی حدود ۴۳۷۶ میلیارد و ۴۸۲ میلیون ریال منعقد شد تا زعفران نگین همانند هفته های گذشته بیشترین حجم و ارزش قراردادهای منعقده را به ترتیب با کسب سهم ۸۸ و ۹۲ درصدی به ثبت برساند. در این هفته حجم و ارزش معاملات به ترتیب ۷۷ و ۷۸ درصد نسبت به هفته پیش از آن رشد کرد.

معامله گران با انعقاد ۵۱۰۲ قرارداد آتی صندوق طلا برای تحویل در آذر و بهمن ماه ۱۴۰۰ و فروردین ماه ۱۴۰۱ ارزش بیش از ۴۹۳ میلیارد و ۷۹۷ میلیون ریالی را رقم زدند. با ثبت این آمار معاملاتی، صندوق طلا پس از زعفران نگین بالاترین ارزش معاملاتی را رقم زد؛ به طوری که این دارایی پایه سهم ۱۰ و ۴ درصدی از ارزش و حجم کل قراردادهای منعقده را از آن خود کرد و نسبت به معاملات هفته پیش از آن با رشد ۱۴ درصدی در حجم و ۱۰ درصدی ارزش معاملات خود رو به رو شد.

ثبت انعقاد ۵۲۸۵ قرارداد آتی نقره در سه سررسید آذر و بهمن ماه ۱۴۰۰ و فروردین ماه ۱۴۰۱ ارزشی بیش از ۱۱۸ میلیارد و ۸۰۲ میلیون ریالی را در بازار رقم زد. بر این اساس حجم و ارزش معاملات دارایی پایه مذکور به ترتیب ۲ و ۴ درصد از حجم و ارزش کل قراردادهای منعقده هفته گذشته را به خود اختصاص داد. در نمادهای معاملاتی دارایی پایه مذکور نیز معامله گران شاهد رشد ۸۰ درصدی حجم و ۶۸ درصدی ارزش معاملات نسبت به هفته پیش از آن بودند.

براساس آمارهای موجود، ارزش انعقاد ۴۷ قرارداد آتی زیره سبز سررسید آذر ماه سال جاری در حالی به رقم ۴.۳ میلیارد ریال بالغ شد که در این دارایی نیز حجم و ارزش معاملات هفتگی نسبت به هفته پیش از آن به ترتیب با افزایش ۱۲ و ۸ درصدی رو به رو گردید.

در این هفته معامله گران ۳ قرارداد آتی پسته را نیز برای تحویل در آذر ماه امسال منعقد کردند تا ارزش معاملات این دارایی پایه نیز به ۶۵۶ میلیون ریال به ثبت برسد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها