بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم ترین عناوین آن ها "اقدام فوری برای عرضه خودروهای سازمان اموال تملیکی در بورس"، " بورس کالای مشترک ایران و سوریه راه‌اندازی می‌شود"، "بورس کالا آمادگی کامل برای عرضه خودرو را دارد"، "پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان با عرضه گندم در بورس"، "فروش متری مسکن به زودی اجرایی می شود" و"تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه می شود" بود.

اقدام فوری برای عرضه خودروهای سازمان اموال تملیکی

به گزارش «کالاخبر»؛ در پی نامه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به وزیر اقتصاد در خصوص آمادگی بورس کالای ایران جهت عرضه خودروهای سازمان اموال تملیکی، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در دستوری به سرپرست وقت سازمان اموال تملیکی اعلام کرد که در این زمینه «اقدام فوری و مقدمات قانونی» انجام شود.

در نامه مهدی اسماعیلی مدیر کل دفتر وزارتی وزارت امور اقتصادی و دارایی به ابراهیم مولایی جم سرپرست وقت سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در تاریخ بیست و سوم آبان ماه آمده است:نامه مورخ ۱۵ آبان ۱۴۰۰ رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص «اعلام آمادگی شرکت بورس کالای ایران جهت عرضه خودروهای سازمان اموال تملیکی در فرآیند شفاف و تامین حداکثری منافع دولت» به استحضار مقام محترم وزارت رسید.

بورس کالای مشترک ایران و سوریه راه‌اندازی می‌شود

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: طبق مذاکرات انجام شده قرار است بورس کالای مشترک ایران و سوریه با همکاری مراجع ذیربط در دو کشور تاسیس و راه اندازی شود.

مجید عشقی با اشاره به جزییات همکاری بورس ایران و سوریه اشاره کرد و افزود:در جریان مذاکراتی که میان نهادهای ناظر دو کشور صورت گرفت نقشه راه همکاری‌های بازار سرمایه دو کشور ترسیم شد و به دنبال تصویب این نقشه راه و در راستای اجرایی کردن آن جلسات متعددی در تهران و دمشق میان ارکان بازار سرمایه کشورمان از جمله توسط فرابورس و بورس کالا با نهاد ناظر بازار سرمایه سوریه و بورس دمشق و همچنین مقامات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی آن کشور انجام شد.

رییس سازمان بورس ادامه داد: این تعاملات در یکسال گذشته به حدی از اهمیت رسید که منجر به تأسیس دفتر شرکت بورس کالای ایران در دمشق شده که به عنوان مرکز هماهنگ‌کننده فعالیت‌های بازار سرمایه دو کشور عمل می‌کند.

بورس کالا آمادگی کامل برای عرضه خودرو را دارد

معاون عملیات بورس کالای ایران گفت: زیرساخت های عرضه خودرو در بورس کالا فراهم است و در این میان نخست سیاست گذار باید هدف خود از عرضه خودرو در بورس کالا را اعلام کند و دوم، خودروسازان نیز باید پای کار بیایند و کوتاهی نکرده و از ظرفیت های بورس کالا بهره ببرند.

سید جواد جهرمی گفت: بورس کالا آمادگی لازم را در این زمینه داشته و با توجه به فراهم بودن بسترهای لازم می تواند پذیرای این محصولات باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به طولانی شدن فرآیند تصمیم گیری از سوی سیاست گذار، بورس کالا تصمیم به عرضه خودروهایی گرفت که مشکلی به لحاظ قانونی ندارد. در سال های قبل هم دنا و سراتو نیز در بورس کالا عرضه شده بود لذا منع قانونی به این لحاظ وجود ندارد. از اینرو تصمیم گرفته شد که از خودروهای کم تیراژتر و لوکس تر کار آغاز شود. اما درمورد خودروهای مشمول قیمت گذاری و زیر نظر شورای رقابت باید حاکمیت به تصمیم برسد که چگونه قرار است با آنها برخورد شود.

پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان با عرضه گندم در بورس

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا با اشاره به امکان بهبود کیفیت گندم تولیدی کشور در صورت اجرای سیاست قیمت تضمینی گفت: در بورس کالا به دلیل کشف قیمت متناسب با کیفیت و وجود رقابت بین خریداران این محصول، انگیزه افزایش کیفیت تولید گندم در کشور نیز بهبود خواهد یافت. یکی دیگر از نکات مثبت اجرای سیاست قیمت تضمینی، پرداخت سریع مطالبات کشاورزان است بطوری که حداکثر تا سه روز بعد از انجام معامله، وجه معامله به حساب کشاورز واریز می‌شود.

جواد فلاح افزود:طبق سیاست قیمت تضمینی، کشاورز می‌تواند اقدام به عرضه محصول در بورس کالا ‌کند و پس از معامله محصول در بورس کالا و در صورت پایین‌بودن قیمت معامله نسبت به قیمت تضمینی اعلام شده، دولت مابه التفاوت دو قیمت را به کشاورزان پرداخت می کند.

فروش متری مسکن به زودی در بورس کالا اجرایی می شود

مدیر سرمایه‌گذاری و تأمین مالی گروه توسعه مسکن ایران از فروش اوراق سلف مسکن با همکاری بورس کالا در آینده نزدیک خبر داد.

اعظم هنردوست با اشاره به موضوع خرید متری زمین از طریق بورس، خاطرنشان کرد: خرید متری مسکن به اقشار مختلف جامعه کمک می‌کند تا با پس‌اندازهای اندکی که دارند، وارد بازار مسکن شوند. بسیاری از افراد توان خرید یک واحد مسکونی به‌صورت کامل را ندارند، اما در عین حال نمی‌خواهند سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را از دست بدهند.

وی ادامه داد: اوراق سلف مسکن که همان خرید به‌صورت متری است، به افراد کمک می‌کند که متراژ مشخصی از یک مسکن را خریداری کنند. از طرف سازمان بورس و مخصوصاً بورس کالا از این طرح استقبال خوبی انجام شده و امیدواریم با نهایی شدن دستورالعمل آن به‌زودی اجرایی شود.

ساماندهی بازار کالا با محوریت بورس کالا انجام شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری باید در اقتصادمان حذف شود، گفت: رشد عرضه کالاها در بورس کالا به شفافیت و رقابتی شدن صنایع کشور کمک شایانی می کند. او افزود: حمایت از توسعه بازارهای رسمی کالایی مانند بورس کالا عامل آرامش فعالان بازار به شمار می رود لذا باید به سمت ساماندهی مبادلات کالایی و عرضه کامل کالاها در بورس کالا رفت.

علی اکبر کریمی اظهار داشت: سازوکار بورس کالا به دلیل اثرات مثبت و به خصوص شفافیتی که برای اقتصاد کشور به همراه دارد باید بیش از پیش تقویت شود و توسعه یابد. به گونه ای که امیدواریم وعده های دولتمردان برای ساماندهی بازار کالایی کشور با محوریت بورس کالا تحقق یابد.

زیرساخت‌های فروش اموال دولتی در بورس کالا مهیاست

آلبرت بغزیان کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با اشاره به معضل نبود شفافیت در روند مزایده های سنتی گفت:برای جلوگیری از سوءاستفاده و تخلفات احتمالی در حوزه‌های مختلف باید در موضوع شفاف‌سازی فرآیند، تدبیری اندیشید که روشی که در بحث واگذاری اموال مازاد دولت برای شفاف‌سازی وجود دارد، عرضه اموال در بورس کالاست.

بغزیان ادامه داد: سال گذشته، این روش در خصوص اموال برخی از دستگاه‌ها مانند وزارت راه و شهرسازی اجرا شد و نتایج مطلوبی داشت. بنابراین، زیرساخت‌های فروش اموال دولتی در بورس کالا مهیا شده و می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه هرگونه جدیتی در نظارت می‌تواند برنامه ها در حوزه های اقتصاد را به سرانجام برساند اظهار کرد: اگر بتوانیم با نظارت، قیمت مناسب و با نگاه به اثرات جانبی آن این برنامه را اجرا کنیم می‌توانیم روی تأمین بخشی از درآمد دولت از محل واگذاری اموال مازاد، حساب کنیم.

تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه می شود

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تولید کنونی فولاد در کشور حدود ۳۰ میلیون تن و مصرف داخلی ۱۵ میلیون تن است که در دولت قبل تنها ۲۰ درصد از تولید داخل در بورس کالا عرضه می‌شد، از این رو نابسامانی بازار فولاد موجب شد که کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرحی را تدوین کند که به موجب آن، عرضه تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا انجام خواهد گرفت.

روح الله عباس پور گفت: تولید کنونی فولاد در کشور حدود ۳۰ میلیون تُن و مصرف داخلی ۱۵ میلیون تُن است، دولت قبل ۲۰ درصد از تولید داخل را در بورس عرضه کرد و قیمت این محصول در بازار افزایش یافت.

وی افزود: دستور کار امروز کمیسیون ادامه بررسی طرح توسعه، تولید و نظارت زنجیره فولاد ارجاعی از صحن علنی مجلس با حضور معاون معدنی وزارت صمت، نمایندگان دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌ها، اتاق بازرگانی، تعاون و گمرک بود.

بازار سیمان چگونه آرام گرفت؟

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران به اقدامات دولت سیزدهم در راستای حمایت از تولید و رشد شفافیت و عدالت در مبادلات کالایی کشور از مسیر بورس کالا اشاره کرد و گفت: با همکاری مستمر وزارت صمت و بورس کالا طی چند ماه گذشته شاهد عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا و تعادل بازار، بهبود روند عرضه زنجیره فولاد، رونق معاملات کالاها در قرارداد کشف پریمیوم و همچنین پیگیری برای راه اندازی معاملات گواهی سپرده در کالاهای صنعتی، معدنی و پتروشیمی هستیم که این رویدادها همگی به رونق تولید کمک خواهد کرد.

جواد فلاح اظهار داشت: در پی تعامل مستمر میان وزارت صنعت و بورس کالا در حوزه سیمان، انجام معاملات این محصول در بورس از خرداد ماه ۱۴۰۰ آغاز و نخستین مرحله از عرضه طی هفته منتهی به ۱۴ خرداد ماه انجام شد. در آن دوره صنعت سیمان به دلیل مواجه شدن کشور با کمبود برق با مشکل توقف تولید کارخانه ها و کمبود تولید مواجه شد و همین امر به التهاب شدید قیمتی در بازار این کالا دامن زد.

وی گفت: وقتی در شهریورماه قیمت سیمان در بازار آزاد رو به افزایش بود، میزان عرضه ها در بورس کالا از طریق همکاری‌های صورت گرفته مابین شرکت های سیمانی، وزارت صنعت و نیز با همت مسوولان دولتی، افزایش پیدا کرد که به مراتب به دنبال چنین اتفاقی قیمت ها در مسیر نزولی قرار گرفت و قیمت هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی به حدود ۲۵ هزار تومان کاهش پیدا کرد.

راه اندازی سررسید های جدید قرارداد آتی نقره و زعفران

مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از راه اندازی قرارداد آتی نقره برای تحویل فروردین ماه ۱۴۰۱ از روز شنبه هفته آینده ۲۰ آذر ماه جاری خبر داد.

همچنین مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا با صدور اطلاعیه ای از راه اندازی قرارداد آتی زعفران نگین با سررسید بهمن ماه ۱۴۰۰ خبر داد.براساس این اطلاعیه، زمان آغاز راه اندازی قرارداد مذکور با سررسید بهمن ماه در روز شنبه ۲۰ آذر ماه تا ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها