• ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
  • کد خبر: 72155
جهانی

با بالا رفتن تنش میان روسیه و اوکراین بازارهای جهانی با تغییرات زیادی رو به رو شدند، در این میان روند تغییرات نفت، گاز، طلا و فلزاتی از جمله نیکل و مس بیش از دیگر کامودیتی‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش « کالاخبر» به نقل از سنا،طی روزهای گذشته در اتفاقی کم نظیر، نیکل در بورس لندن ابتدا ۶۷ درصد پیشروی کرد؛ این در حالی بود که بسیاری از تحلیلگران باور داشتند معاملات نیکل به علت حضور سفته بازان چنین جهش قیمتی را تجربه کرده و رشد مضاعفی نخواهد داشت، معاملات این فلز در ادامه و در روز دوم باطل شد و معاملات نیکل چند روزی به حالت تعلیق درآمده و مشخص نیست در روزهای آتی چه روندی داشته باشد.

به طور عمده نیکل در بخش‌های مختلف خودرو و همینطور فلزات مختلف برای ساختمان‌ها به کار می‌رود، بنابراین ثبات قیمت این فلز تاثیر زیادی بر تمام شرکت‌های خودروسازی و ساخت و ساز در سراسر جهان خواهد داشت. از سوی دیگر نیکل برای مرد شماره یک جهان یعنی ایلان ماسک نیز دردسرهای تازه‎ای به وجود آورده، چرا که به عنوان یکی از قطعات مهم در باتری خودروهای تسلا به کار می‌رود و هزینه گرانی آن قطعاً کمپانی تسلا را متاثر خواهد کرد.

جنگ و قیمت نفت

در سوی مقابل «بایدن» رییس جمهور آمریکا تحت فشار کنگره این کشور مجبور شده تا واردات نفت خام را از روسیه به طور موقت قطع کند. روسیه نیز خود را برای حمله به «اودسا» و «کیف» دو شهر مهم اوکراین آماده می‌کند، برآیند این اتفاقات بازار نفت را با نوسانات زیادی مواجه کرده که به موجب آن نفت در هر ساعت قیمت‌های جدیدی به ثبت می‌رساند.

به نظر می رسد اگر موارد یاد شده عملی شود، به طور قطع نفت با جهش قیمتی دیگری مواجه خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت برنت از ۱۳۸ دلار نیز عبور کند. از سوی دیگر امکان توافق برجام در سطح بالایی قرار گرفته و پیش‌بینی بازگشت ایران و آمریکا به برجام محتمل است. این نکته ویژه‌ای است که سرمایه گذاران و معامله گران باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

طلا و بیت کوین

طلا و بیت کوین که دو رقیب اصلی یکدیگر به شمار می روند نیز به شدت تحت تاثیر رویدادهای مربوط به جنگ قرار گرفته‌اند. پیش از این، عموم کارشناسان بر این باور بودند که با افزایش نرخ بهره توسط «فدرال رزرو» تا مدت‌ها قیمت انس جهانی طلا وارد رکود شود؛ اما سیاست یکبار دیگر به تمام تحلیلگران رکب زد و با شروع جنگ روسیه با اوکراین جهش های قیمتی طلا نیز آغاز شد.

با نگاهی به معاملات COMEX (شناخته شده‌ترین بازارهای آتی طلا، در بخش کالایی بورس نیویورک) متوجه می‌شویم هرگاه طلا به کانال ۱۷۰۰ وارد شده، خیلی سریع با تقاضا توسط خریداران مواجه شده و افت قیمتی خود را جبران کرده است. متاسفانه عموم تحلیلگران به نقش ویژه معاملات Comex در بازار طلا توجه‌ای نداشته‌اند و همین عامل سبب شده تا صرفاً به متغیر نرخ بهره بسنده کرده و در نتیجه تحلیل اشتباهی نسبت به طلا داشته باشند.

لازم به ذکر است، نقطه جالب ماجرا در معاملات ارزهای دیجیتال به وقوع پیوست. زمانی که پوتین اعلام کرد خروج ارز بیشتر از ۱۰ هزار دلار غیرقانونی است و مردم روسیه خیلی سریع دارایی نقدی خود را به ارزهای دیجیتال تبدیل کردند، سبب شد تا بیت کوین برای ساعاتی قیمت ۴۴ هزار دلار را لمس کند؛ اما با گسترده‌تر شدن دامنه جنگ؛ سرمایه‌گذاران ترجیح دادند ارزهای دیجیتال خود را به امن‌ترین دارایی جهان یعنی طلا تبدیل کنند و در نتیجه قیمت ارزهای دیجیتال با افت محسوسی رو به رو شد.

پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه دار بودن جنگ، طلا بتواند سقف تاریخی خود را بشکند و قیمت های جدیدی را به ثبت برساند.

اروپا و معضل گاز

به دنبال آغاز جنگ روسیه و اوکراین و وابستگی شدید کشورهای اروپایی به گاز روسیه باعث شد قیمت گاز در معاملات آتی از ۳۰۰ یورو نیز عبور کند. در این میان، وزیر اقتصاد آلمان خیلی زود وارد ماجرا شد و اعلام کرد هیچگونه تهدیدی در انتقال گاز روسیه به آلمان وجود نخواهد داشت؛ همین ادعا سبب شد تا خریداران، اندکی عقب نشینی کنند. با نگاهی به پمپ بنزین های موجود در شهر آلمان مشاهده خواهید کرد که قیمت ها نیم سنت الی یک یورو افزایش پیدا کرده اند و همین عامل باعث شده مردم اروپا نگران از آینده باشند.

در نظر داشته باشید مس، روی، آلومینیوم و قلع در کنار نقره از فلزاتی بودند که توانستد رالی صعودی پر قدرتی را تجربه کنند و پیش‌بینی می‌شود در صورت حمله احتمالی روسیه به شهرهای کیف و ادوسا این رالی ادامه داشته باشد.

*نوید رجایی،کارشناس اقتصادی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها