مس

کالاخبر: مس از فلزات بسیار مهم و پرمصرف در صنعت است، ولی در روزهای اخیر ارزش آن در بازارهای جهانی کاهش یافته است.

به گزارش اختصاصی « کالاخبر »، روز هجدهم فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ قیمت هر تن مس در بورس فلزات لندن برابر با ۱۰ هزار و ۳۳۵ دلار بود که نسبت به روز قبل از آن با کاهش ۱.۲ درصدی همراه بود. باوجود این کاهش ارزش، هنوز هم قیمت هر تن مس در بازار جهانی نسبت به متوسط قیمت آن در مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد بالاتر است و این افزایش ارزش ریشه در تنش‌هایی دارد که این روزها در اقتصاد دنیا مشاهده می‌شود. تنش‌های ناشی از وضع تحریم اقتصادی علیه بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی و تولیدکننده نفت غیر اوپکی یعنی روسیه که سهم زیادی در تأمین انرژی کشورهای صنعتی ایفا می‌کند.

چرایی کاهش قیمت مس جهانی

گزارش‌های مختلفی در مورد دلیل افت ارزش مس منتشر شده است. «فایننشال تایمز» بر این باور است که سیاست‌های اعلام‌شده توسط فدرال رزرو امریکا عامل اصلی افت ارزش مس است. فدرال رزرو در نظر دارد نرخ بهره بانکی را با سرعت بیشتری افزایش دهد تا با افزایش تورم در کشور مقابله کند.

برای اولین بار طی دو دهه اخیر، نرخ تورم در امریکا در سومین ماه سال ۲۰۲۲ میلادی به مرز ۱۰ درصد رسید و سبب شد تا سیاست افزایش نرخ بهره با سرعت و جدیت زیادی پیگیری شود. انتشار این خبر سبب شد تا ارزش دلار هم در بازار جهانی افزایش یابد.

حرکت اقتصاد جهانی به‌سوی رکود بزرگ

از طرف دیگر تنش‌های ژئوپولتیکی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین که بستر را برای افزایش قیمت کالاهای اساسی به‌خصوص نفت و گاز طبیعی فراهم کرده است هم عامل دیگری است که بازار مس را ملتهب کرد.

این رسانه اروپایی هشدار داد : «بازارها نگران احتمال رکود اقتصادی هستند. بررسی شاخص‌های قیمتی و آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد که اقتصاد دنیا به سمت رکودی بزرگ حرکت می‌کند. رکودی که با افزایش قیمت نفت و گاز طبیعی و تحریم‌های وضع‌شده علیه روسیه شدیدتر و طولانی‌تر می‌شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها