گازپروم

شرکت گازپروم روسیه در راستای دوری هر چه بیشتر از دلار آمریکا، هفته گذشته از بزرگ‌ترین شرکت انتقال‌دهنده گاز هند خواست پرداخت واردات گاز خود را به‌جای دلار با یورو انجام دهد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، شرکت گازپروم روسیه از شرکت «گیل»، بزرگ‌ترین شرکت انتقال‌دهنده گاز هند خواسته به‌جای دلار از یورو برای پرداخت پول گاز استفاده کند. این شرکت بزرگ انرژی روسیه قصد دارد در بحبوحه بحران اوکراین هرچه بیشتر از دلار آمریکا دوری کند.

کشورهای اروپایی و آمریکا از زمان حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های سنگینی علیه این کشور اعمال کرده‌اند.

شرکت گیل یک قرارداد بلندمدت واردات گاز با شرکت گازپروم روسیه برای خرید ۲.۵ میلیون تن گاز طبیعی مایع بسته‌است و پرداخت‌های خود را به دلار انجام می‌دهد.

این شرکت که واردات و توزیع گاز طبیعی را انجام می‌دهد، اپراتوری بزرگ‌ترین خط لوله گاز هند را هم برعهده دارد.

شرکت گازپروم هفته گذشته از گیل خواست پرداخت واردات گاز خود را به‌جای دلار با یورو انجام دهد. این شرکت هندی هنوز در حال بررسی این درخواست است.

طبق گفته منابع، تحریم‌های غربی علیه روسیه شامل پرداخت‌های یورو نمی‌شود چون قرارداد گیل با یک واحد از شرکت گازپروم در سنگاپور است.

تحریم‌های غربی ضربه سختی به اقتصاد روسیه زده‌است اما اتحادیه اروپا که وابسته به نفت و گاز روسیه است، هنوز واردات انرژی از این کشور را متوقف نکرده و با یورو پرداخت می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در روز چهارشنبه اعلام کرد کشورش به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز دنیا به‌زودی از کشورهای غیردوست می‌خواهد پول سوخت خود را با روبل پرداخت کنند.

هند هنوز آشکارا روسیه را محکوم نکرده اما خواستار پایان جنگ و خشونت در اوکراین شده‌است. هند برخلاف چندین کشور غربی، واردات نفت و گاز از روسیه را تحریم نکرده‌است.

در واقع شرکت‌های هندی از پایین آمدن قیمت نفت روسیه به خاطر خودداری برخی شرکت‌ها و کشورها از خرید آن، استفاده کرده‌اند و نفت این کشور را با تخفیف‌های بالایی خریداری می‌کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها