• ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
  • کد خبر: 70315
گاز

صورت حساب های انرژی در اروپا به دلایل متعددی مثل سطح پائین ذخایر گازی، قیمت بالای کربن در اتحادیه اروپا، واردات کمتر گاز طبیعی مایع به‌خاطر تقاضای بالای آسیا، عرضه کمتر گاز از سوی روسیه و خرابی زیرساخت‌ها بالا رفته است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از خبرگزاری تسنیم، افزایش قیمت عمده‌فروشی برق و گاز باعث شده خانواده‌ها در سراسر اروپا در سال جاری میلادی با صورت‌حساب‌های بالاتر انرژی مواجه باشند.

دلیل قیمت بالای انرژی چیست؟

شرکت‌های انرژی در اروپا قیمت عمده‌فروشی را برای خرید گاز و برق پرداخت می‌کنند و بعد آن را به مصرف‌کنندگان می‌فروشند و این قیمت مانند هر بازار دیگری با توجه به عرضه و تقاضا بالا و پایین می‌شود.

قیمت انرژی معمولاً در پاسخ به تقاضای بالاتر برای گرمایش و روشنایی در زمستان افزایش‌یافته و در تابستان پایین می‌آید.

اما این‌بار دلیل افزایش قیمت سطح پائین ذخایر گازی، قیمت بالای کربن در اتحادیه اروپا، واردات کمتر گاز طبیعی مایع به‌خاطر تقاضای بالای آسیا، عرضه کمتر گاز از سوی روسیه و خرابی زیرساخت‌ها اعلام‌شده است.

در این‌بین، سرمای هوا تقاضا را بالا برده و تهدید تحریم‌های غربی علیه روسیه از ابتدای سال جاری میلادی، ترس از اختلال در عرضه از سوی بزرگ‌ترین تأمین‌کننده گاز طبیعی اروپا را افزایش داده‌است.

شاخص گاز اروپا ۳۳۰ درصد در سال گذشته میلادی افزایش‌یافته بود.

فصل گرمایش زمستانی در اروپا از اکتبر تا پایان ماه مارس است، اما انتظار نمی‌رود قیمت عمده‌فروشی انرژی در باقی ماه‌های سال علی‌رغم قول تامین‌کنندگان برای عرضه بیشتر گاز، کاهش قابل‌توجهی داشته باشد.

بسیاری از تحلیلگران بازار گاز انتظار دارند قیمت طی دو سال آینده همچنان بالا باقی بماند.

خط لوله نورد استریم۲ که از روسیه به آلمان کشیده‌شده و منتظر مجوز فعالیت از سوی آلمان است می‌تواند به کاهش قیمت‌ها کمک کند، اما آمریکا اعلام کرده این خط لوله در صورت حمله روسیه به اوکراین عملیاتی نخواهد شد.

نروژ به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گاز اروپا با حداکثر ظرفیت خود فعالیت می‌کند و نمی‌تواند هر گونه اختلال عرضه از سوی روسیه را جبران کند.

قطر هم به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی دنیا اعلام کرده نمی‌تواند به‌تنهایی گاز مورد نیاز اروپا را در صورت توقف عرضه گاز روسیه تامین کند.

چرا قیمت خرده‌فروشی در اروپا افزایش می‌یابد؟

بسیاری از عرضه‌کنندگان انرژی قیمت‌های بالای عمده‌فروشی را از طریق عوارض خرده‌فروشی به مصرف‌کنندگان منتقل می‌کنند. برای مثال در انگلیس قیمت عمده‌فروشی در صورت‌حساب‌های برق و گاز ۴۰ درصد کل آن را تشکیل می‌دهد.

دولت‌ها چه کمکی در این زمینه به مردم می‌کنند؟

اتحادیه اروپا در حال بررسی طرح‌های اضطراری برای مقابله با اختلال در عرضه گاز است.

کمیسیون اروپا در ماه اکتبر اقداماتی را که دولت‌ها می‌توانند برای مقابله با این شوک قیمت‌ها انجام دهند مشخص کرد. اقداماتی مانند پرداخت یارانه، برداشتن عوارض محیط‌زیستی یا مالیات بر ارزش‌افزوده از صورت‌حساب‌ها و قرار دادن یک سقف قیمت برای مصرف‌کنندگان.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها