بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آن ها می توان به "آغاز اصلاحات اساسی صنعت خودرو پس از عرضه در بورس کالا"، "تعامل مثبت با وزارت صمت برای عرضه منظم و مستمر خودرو در بورس "،"تجربه موفق عرضه خودرو در بورس کالا"،"سیاست دولت تامین نیاز تولید کشور از مسیر بورس کالاست" و "سومین ملک شهرداری در بورس کالا پذیرش شد" اشاره کرد.

آغاز اصلاحات اساسی صنعت خودرو پس از عرضه در بورس کالا

به گزارش کالاخبر ، در هفته گذشته وزیر اقتصاد و دارایی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه دولت چه الزاماتی را برای خودروسازان پس از عرضه خودرو در بورس کالا در نظر گرفته است؟ گفت: وزارت صمت شروطی را برای خودروسازان پس از عرضه آنها در بورس کالا در نظر گرفته که شامل محورهایی چون سرمایه‌گذاری بیشتر در تحقیق و توسعه، حرکت به سمت طراحی پلتفرم و کاهش سهم مونتاژکاری، افزایش تولید و عرضه، اصلاح ساختار کل صنعت، اصلاح رابطه شرکت‌های خودروساز با زیرمجموعه‌ها، تعهد دادن به کاهش هزینه تمام شده خودرو و همچنین تعهد به افزایش عرضه و توقف تولید خودروهای معیوبی که در انبارها باقی مانده‌اند، است.

سید احسان خاندوزی گفت: اگر قیمت تمام شده خودرو کاهش یافته و به لحاظ کیفیت و تکنولوژی قابلیت رقابت پیدا کند، با مدیریت کاملا حرفه‌ای و تخصصی که به فکر صنعت باشد و تحت تاثیر مسائل حاشیه ای و بیرونی و سیاسی قرار نگیرد، به طور قطع رضایت مردم، سهامداران، مسئولان و دستگاه‌های دولتی را به همراه خواهد داشت.

تعامل مثبت با وزارت صمت برای عرضه منظم و مستمر خودرو در بورس 

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از وجود تعامل مثبت سازمان بورس و اوراق بهادار با وزارت صمت برای ورود خودروهای بیشتر به بورس کالا خبر داد و گفت: اکنون به دنبال فعال‌سازی ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی صنعت خودرو کشور هستیم.

مجید عشقی گفت: هدف ما تنها بحث فروش خودرو در بورس کالا نیست، بلکه به دنبال فعال‌سازی ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی صنعت خودروی کشور هستیم که اوراق سلف و گواهی سپرده ابزارهای آماده بازار سرمایه در این خصوص است.

علاوه بر شاهین و کوئیک، ۸ محصول دیگر به بورس کالا می آیند

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا می گوید که عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا به شاهین و کوئیک ختم نمی شود بلکه ۸ محصول جدید تا بهمن ۱۴۰۲ به مرور از سوی سایپا به بازار عرضه می شود که تلاش ما فروش این محصولات در بورس کالاست.

محمدعلی تیموری گفت: سایپا در تلاش است ظرف دو هفته آینده شاهین را در بورس کالا عرضه کند. در فاز نخست، حداقل ۵۰۰ دستگاه شاهین راهی بورس کالا می‎شود و با عرضه شاهین در بورس سایپا متعهد می شود با توجه به سازوکارهای بورس کالا این محصول را براساس زمان اعلام شده به مشتریان تحویل دهد.

خودروهای تجاری گروه بهمن در بورس کالا عرضه میشود

مدیرعامل گروه بهمن با اشاره به اثرمطلوب عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کرد، بر اساس قیمت گذاری عادلانه و منصفانه همواره در کنار مصرف کنندگان هستیم.

بیوک علیمرادلو با ابراز خرسندی از به سرانجام رسیدن این ساز و کار شفاف برای عرضه خودرو گفت:گروه بهمن همواره بر اساس قیمت گذاری عادلانه و منصفانه در فروش کالا همیشه در کنار مصرف کنندگان بوده است. ما امیدواریم بتوانیم محصول های دیگر گروه بهمن را به همین طریق عرضه کنیم و همانطور که پیش از این نیز اعلام شده است چند خودروی تجاری ما نیز برای عرضه در بورس کالا مورد تایید قرار گرفته است.

همه چیز به نفع مصرف کننده نهایی خودرو

پس از معاملات موفق محصول های گروه بهمن در روز ۲۶ مردادماه در بورس کالا، نوبت به گروه خودروسازی ایران خودرو رسید که در فضای شفاف بازار سرمایه محصول‌هایش را به فروش برساند. ایران خودرو در روز 6 شهریور ماه موفق به فروش ۴۸۱ دستگاه هایمای سفید و مشکی تولیدی خود شد و نکته حائز اهمیت، قیمت کشف شده هایما در بورس کالا و پایین تر بودن آن به نفع مصرف کنندگان نهایی به نسبت بازار بود.

دومین عرضه خودرو در بورس کالا پس از مصوبه شورای عالی بورس با فروش ۴۸۱ دستگاه خودرو کمتر از نیم ساعت به پایان رسید. نکته مهم در معاملات شفافیت و فاصله قابل تامل قیمت در بورس کالا با بازار آزاد است.نخست آنکه کل فرآیند معامله و مشخص شدن خریداران در یک سازوکار شفاف و در مدت زمان بسیار کوتاه صورت گرفت و نکته دوم، قیمت کشف شده در تالار بود.

تجربه موفق عرضه خودرو در بورس کالا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به  عرضه خودرو در بورس کالا گفت: تجربه همین چند عرضه اخیر خودرو در بورس کالا نشان داد که با کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری، منافع مصرف کننده نهایی نیز در کنار تولیدکننده حفظ می شود چراکه قیمت خودروهای عرضه شده در بورس کالا ارزانتر از قیمت همان خودروها در بازار آزاد کشف شد و مصرف کنندگان توانستند خودرو را در مکانسیمی شفاف و عادلانه و با قیمت بهتر خریداری کنند.

محسن علیزاده اظهار کرد: عرضه خودرو با سازوکارهای موجود در بورس کالا، بازار خودرو را به سمت شفافیت و رقابت سوق می دهد و برخلاف برخی سوتفاهم‌ها مبنی بر اینکه عرضه خودرو در بورس کالا به معنای دادن مجوز افزایش قیمت‌هاست، اما تجربه اخیر به وضوح نشان داد استمرار عرضه ها در بورس به ثبت قیمت های غیرواقعی در فضای مجازی پایان می دهد.

سیاست دولت تامین نیاز تولید کشور از مسیر بورس کالاست

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت:سیاست دولت سیزدهم بر  این است که کل نیازهای کشور در بخش بازار مبتنی بر بورس کالا تامین شود و نهاده‌های تولید اعم از فولاد،  سیمان، پتروشیمی مبتنی بر این بازار است به طوری که اکنون در عرصه فولاد و  سیمان بدون اینکه وارد نرخ‌گذاری شویم از همان مکانیسم عرضه و تقاضا به یک بلوغ کامل رسیدیم علی رغم اینکه با دو بحران جنگ اوکراین و قطعی برق مواجه شدیم که در افزایش قیمت فولاد و سیمان نقش زیادی داشت اما بازار آرامی را در این دو عرصه شاهد بودیم.

محمدصادق مفتح اظهار داشت: بورس کالا مطمن‌ترین ابزار و مکان و بستر برای فعالان اقتصادی است و قرار دادن بورس به عنوان چهار راه اتصال مولفه‌های واردات، صادرات، تولید و مصرف جزو برنامه‌های وزارتخانه است که نقطه تعالی آن قیمت است.

ارجحیت و اولویت شهرداری برای فروش املاک شهرداری در بورس

معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با تاکید بر ارجحیت فروش املاک از طریق بورس کالا تصریح کرد: با این روش علاوه بر آنکه شاهد شفافیت خواهیم بود، همه پیمانکاران از مناطق مختلف می توانند حواله های خود را در این بازار ارائه کنند.

ابوالفضل فلاح با اشاره به موضوع فروش املاک از طریق بورس کالا گفت: تاکنون در حال پیگیری مشکلات حقوقی موجود درمسیر فروش املاک و مستغلات شهرداری تهران در بازار بورس کالا و حل و فصل آنها بوده ایم و قرار است در آینده نزدیک، نخستین حراجی اتفاق بیافتد و پس از آن برنده موظف است ۱۰ درصد از مبلغ کل را در ابتدای امر و سپس با پرداخت ۳ قسط ۳۰ درصدی، کل مبلغ را ظرف مدت یکماه تسویه کرده و شهرداری هم در قبال آن وظیفه دارد که ظرف مدت ۷۵ روز سند را به نام فرد، منتقل کند.

سومین ملک شهرداری در بورس کالا پذیرش شد

پس از پذیرش ملک تجاری متعلق به بانک ملت در تیر امسال و همینطور دو واحد مسکونی شهرداری تهران در اواسط مرداد در بازار فرعی بورس کالا، شهرداری مجددا یک آپارتمان دیگر خود را در بورس کالا پذیرش کرد و گمانه زنی ها و احتمالات برای عرضه املاک شهرداری در آینده ای نزدیک بیشتر شود.

مدیریت پذیرش بورس کالای ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد: یک واحد آپارتمان مسکونی متعلق به شهرداری تهران پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و پنجاه و یکمین جلسه کمیته عرضه در اول شهریور ١۴٠١ مورد تصویب قرار گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها