چین

در شرایطی که عامل جهش قیمت غذا محدودسازی صادرات چین اعلام شده که شوک اژدهای زرد به بازار کودشیمیایی به طور جدی میتواند روی روند تغییرات قیمت غذا تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش اختصاصی کالاخبر ، چین بازیگر بزرگی در تجارت دنیاست به همین دلیل سیاست های وضع شده در این کشور می تواند در بازارهای جهانی تاثیر چشمگیری برجای گذارد. برای مثال اخیرا دولت چین اعلام کرده است صادرات کودهای شیمیایی را کاهش می دهد که این مسئله می تواند روی قیمت محصول‌های کشاورزی در دنیا تاثیر بگذارد و بازهم باعث افزایش قیمت شود.

چاینا دیلی در این مورد نوشت: «دولت چین از شرکت های تولیدکننده کود شیمیایی خواست صادرات این محصول را بالغ بر ۲۰ درصد کاهش دهند، زیرا کشور برای تامین غذای مردم به این محصول‌ها نیاز دارد.»

نقش جنگ اوکراین در تصمیم چین

وب سایت «مارکت پلیس» هم درتحلیلی اعلام کرد: «دلیل اصلی محدودیت وضع شده برای صادرات کود شیمیایی توسط چین را می توان افزایش قیمت گاز طبیعی بعد از شروع درگیری های روسیه و اوکراین دانست. این مساله سبب شد تا قیمت کود هم در بازار جهانی رشد کند و چین دیگر حاضر نباشد با قیمت قبلی این محصول را صادر کند.»

غذا گران می شود

این رسانه درمورد تاثیر این سیاست روی اقتصاد دنیا نوشت: «بدون شک شاهد افزایش بیشتر قیمت محصول‌های کشاورزی در دنیا خواهیم بود. زیرا از یک طرف جنگ روسیه و اوکراین باعث شد روسیه از صادرات کود شیمیایی امتناع و آن را برای تامین غذای مردم حفظ کند و از طرف دیگر چین محدودیتی در صادرات این محصول ایجاد کرد. در واقع دو کشور که از بزرگترین تولیدکنندگان کود هستند، صادرات آن را محدود کردند و این مسئله می تواند قیمت کود را به شدت افزایش دهد. این مسئله باعث افزایش هزینه نهاده های مورد نیاز صنعت کشاورزی، افزایش قیمت تمام شده محصول‌های کشاورزی و در نهایت افزایش قیمت غذای دنیا شده و بر دامنه تورم و گرسنگی در جهان می افزاید.»

این سیاست در شرایطی وضع شده است که افزایش قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات این روزهای دنیا معرفی شده است و اجرای سیاست محدودیت صادرات کود توسط چین می تواند بر دامنه این مشکل اضافه کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها