مواد غذایی

بااعمال سیاست های عوارض و ممنوعیت صادراتی در ۵ کشور صادرکننده محصول‌های کشاورزی،تغییرات جدیدی در روند عرضه در بازارهای جهانی پیش بینی میشود.

به گزارش کالاخبر ،  با افزایش قیمت مواد غذایی در دنیا، کشورهای مختلف اقدام به محدود کردن صادرات محصول های کشاورزی کرده اند. این سیاست که با هدف تامین نیاز داخل اجرا می شود، می تواند به آتش تورم در بازار محصول های کشاورزی و مواد غذایی در دنیا بدمد.

طبق گزارش ارایه شده توسط «نیویورک تایمز»، کشورهای روسیه، اوکراین، اندونزی، آرژانتین و قزاقستان اجرای این سیاست را از ماه گذشته شروع کرده اند.

صادرات گندم و روغن روسیه و اوکراین محدود شد

روسیه که بزرگترین صادرکننده گندم و روغن آفتابگردان در دنیاست از اوایل ماه مارس، صادرات این دو محصول را کاهش داد. از سوی دیگر، اوکراین صادرات گندم و ذرت را محدود کرد و هدف از اجرای این طرح را تامین نیاز داخلی در دوره درگیری عنوان کرد. اندونزی هم که بزرگترین صادرکننده روغن پالم و یکی از بزرگترین صادرکنندگان دیگر روغن های گیاهی در دنیاست، خبر از کاهش ۵۰ درصدی صادرات این محصولات داد.

انتشار این اخبار باعث شد تا موج گرانی در بازار روغن های گیاهی در دنیا ایجاد شود و در بسیاری از کشورهای در حال توسعه دسترسی به این ماده غذایی ارزشمند کمتر شود.

خداحافظی بازارجهانی با گوشت آرژانتینی

آرژانتین، کشوری که در صادرات گوشت گاو در دنیا شناخته شده و سهم زیادی در تامین گوشت در دنیا دارد نیز اخیرا خبر از توقف کامل صادرات این محصول داده است. این کشور اعلام کرد افزایش قیمت محصول های کشاورزی تامین غذا برای بسیاری از مردم را سخت کرده است و با محدودیت صادرات در تلاش است مانع از افزایش قیمت گوشت در داخل شود. توقف صادرات گوشت از این کشور در شرایطی اتفاق افتاد که نرخ تورم مواد غذایی در آرژانتین به مرز ۵۰.۹ درصد رسیده بود و تامین غذا برای شمار زیادی از مردم غیر ممکن بود. قرار بر این است که این محدودیت تا سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا کند.

توقف صادرات گندم و آرد قزاقستان

قزاقستان هم که در صادرات گندم و آرد گندم نقش بزرگی در بازارهای جهانی دارد، اعلام کرده است تا اواسط سال جاری صادرات این دو محصول ارزشمند را متوقف می کند. تصمیم گیری در مورد ادامه اجرای این طرح تا انتهای امسال به اواسط سال موکول شده است، ولی تاکید شد درصورتی که تورم در این بازار ادامه داشته باشد این کشور چاره ای جز تمرکز روی تامین غذای داخل ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها