سلف بورس کالا

دولت برای افزایش عرضه‌ها در بورس کالا و تامین نیاز واحدهای تولیدی قصد دارد عرضه‌ها را به شیوه تلفیقی به جلو ببرد. در این راستا کمیته تنظیم بازار دستورکارهای جدیدی را ارایه داد.

به گزارش کالاخبر به نقل از کامودیتی، کمیته تنظیم بازار در وزارت صمت روز پنج شنبه هفته گذشته با حضور نمایندگان شرکت های پتروشیمی در حوزه بالادست و پایین دست و نمایندگان اتاق بازرگانی (بخش خصوصی) و فولاد مبارکه تشکیل جلسه داد و موضوع‌های مختلفی تصمیم گیری شد که از جمله مهم ترین موضوع‌های مطرح شده، بحث عرضه تلفیقی در حوزه پتروشیمی و فولاد بود.

درخصوص عرضه تلفیقی در حوزه پتروشیمی، موضوع از سوی دولت به وزیر نفت واگذار شده و شرکت ها در ۷ قلمی که بازار در آن کسری عرضه دارد، در حال فرآیند اخذ قیمت به منظور اعلام قیمت تلفیقی به بورس کالا هستند که زمان‌بندی آن روز دوشنبه هفته جاری از سوی انجمن کارفرمایان پتروشیمی اطلاع رسانی می شود.

معاملات ورق گرم در بورس کالا، در هفته گذشته در سقف قیمت جهانی (قیمت پایه) صورت گرفت و روند عرضه فولاد مبارکه در ماه های اخیر مطلوب بود. بنابراین اختیار شرایط فروش حداقل ۵۰ درصد پیش پرداخت به فولاد مبارکه واگذار تا بسته به شرایط بازار، نسبت به تنظیم رقم اعتبار و پیش پرداخت اقدام کند. به علاوه در جلسه توافق شد میزان عرضه ورق ماهانه از ۴۰۰ به ۴۴۰ هزار تن افزایش و تا سقف ۱۰ درصد از الگوی مچینگ با شرایط و قیمت بورس کالا صورت گیرد. فولاد مبارکه در صورت کسری عرضه روی تابلوی بورس کالای ایران، اقدام به واردات و اجرای الگوی عرضه تلفیقی روی ورق گرم خواهد کرد.

قیمت پایه ورق گرم در بورس کالا جهانی است و در صورت رقابت، قیمت ها بالای جهانی کشف می شود در جلسه با فولاد مبارکه توافق شد که تناژ عرضه و شرایط پرداخت ورق سرد به گونه ای توسط شرکت مدیریت شود تا قیمت ها در رینگ عمومی رقابت نشده و بالای جهانی نرود. به علاوه توافق شد در صورت رشد تقاضای داخلی، از الگوی عرضه تلفیقی جهت واردات و تامین بازار استفاده شود.

فولاد مبارکه مجاز به اجاره سایر خطوط ورق گرم و سرد کشور به صورت کارمزدی (تهاتر اسلب با ورق گرم و تهاتر ورق گرم با ورق سرد) به منظور تقویت تولید و عرضه خروجی محصول از این محل در بورس کالا است.

بازار شمش فولاد و البته میلگرد برای دومین هفته متوالی دارای کسری عرضه است. بخشی از این موضوع به قطعی برق و بخشی به بازارسازی برخی شرکتها برمیگردد. در جلسه مقرر شد واحدهایی که اقدام به عرضه محصول خود در بورس کالا می کنند، در اولویت تامین برق تابستان قرار گرفته و مکاتبات مربوطه با وزارت نیرو صورت گیرد.

به علاوه مقرر شد در صورت تداوم مدیریت عرضه در هفته سوم (هفته پیش رو)، دسترسی واحدهای متخلف به سامانه جامع تجارت محدود و این واحدها از فهرست شرکت های مجاز به صادرات فولاد حذف شود.

با توجه به نوسان‌های قیمت، موضوع سیمان در دستور کار جلسه آتی کمیته مدیریت بازار در هفته پیش رو قرار گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها